Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Japp det är lika bra det! ;)

Nämen ärligt talat, finns det inga granar alls i Skåneland? Har för mig att jag sett granplantager även där...

Jodå, det finns det, men det är ju mest lövskog och inte gran. :) Grannen har 20 planterade granar, men de står så tätt att det är rätt omysigt att gå där. Så det är ju inte så lätt att gå vilse där ;) Det är lättare att gå vilse på en åker!:sneaky:
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Bilen är ganska självklar för större delen av sveriges befolkning som bor utanför nätet för allmänna kommunikationer.
Fast jag håller på Petruska nu, förutsättningarna i trådstarten var jackan och vad man hade i väskan till vardags, minus ev mobiltelefon. Jag förutsätter att det är handväskan det syftas på, men själv hade jag nog inte klarat mig länge då jag inte brukar använda handväska och de gånger jag har någon är den bara packad för just det tillfället, dvs om jag ska på middag och inte kan bära allt i fickorna som vanligt. :D

Att räkna in vad man har i bilen är fusk, så alla bilåkare får sitta ner. :sneaky:
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

kl

Jag hade klarat mig helt ok med skydd och eld (röker) men svultit ihjäl då jag är kräsen.
Får jag räkna in bilen ochså så klarar jag mig ett tag till :D
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Min bil är ganska fullständigt överlevnadsutrustad med allt från tjocka filtar till rejäl första förbandslåda, medicinförråd, kniv, ljus, eldredskap och verktygslåda med hammare/tänger/järnträd/mm. Dessutom finns där minst 70 meter rep, div krokar, sovmadrass, galonställ, silvertejp och en låda med nödmat+ spork. Och en 10-litesdunk med vatten.

På mig i kläderna har jag tändare, kniv, multiverktyg, rejäl stängseltång, knäskydd, snöre/rep, papperstussar, järntrådsbitar, spännband, hund/kattgodis mm. Snickarbyxor är bra skit! ;)

I vinterväder skulle jag snabbt vara ganska hungrig, men kan knep för att göra upp eld och rena vatten så överleva skulle jag ett tag iaf. Men allt beror ju på i vilket klimat man ska överleva...
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Jag hade klarat mig i 2-4 dagar utan väska. Trött o grinig dock.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

För mig är det olika odds olika dagar. Vissa dagar om jag är civil har jag bara visa, leg och hemnyckel. Och i stadskläder a la opraktiskt både ur värmesynpunkt och rörlighet(klackar).

Har jag jobbat kan jag ibland ha en fuuullastad väska. Där finns diverse mediciner, enklare sårkit, bestick, kniv, hårsnoddar, hårspännen, ombyten kläder, tändare etc utöver smink, hudgrejer, tandborste och plackers, almanacka, deo och nagellack.
Just nu ligger det också något prov på hästmineraler, proteinbarer och armband och näsdukar.
Ibland har jag rep och repgrimmor också.
Jag är inte hemma så mycket. ;)

Jag är lite fascinerad av överlevnad. Jag gick som lärling till en som är det desto mer och är gammal fjälljägare. Så med hans kunskaper och genom att kolla på survival-program tror jag att jag skulle klara mig rätt länge bara jag lyckades hålla mig torr.
Som riktigt desperat hade jag nog kunnat göra saker som jag nu som mätt och nöjd inte är så sugen på.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Jag är i skrivande stund/oftast klädd i tunna tighta byxor, klackskor och ofodrad kappa med en skir topp under. Har en handväska där jag utöver mobil har kontokort, läppglans, foundation, ögonskugga och busskort. Har aldrig varma kläder eller andra praktiska saker med mig någonstans någonsin.

Så nej, jag skulle inte överleva. Särskilt som jag helt saknar kunskap om vad jag skulle ta mig till om jag så bara gick vilse i skogen. Skulle förmodligen ränna runt i panik tills jag blev så trött att jag snubblade, bröt benet och låg och frös ihjäl eller något.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Har du aldrig hört uttrycket "krama ett träd"? :) Det får barnen på vissa ställen lära sig på dagis men vanligast är nog i 0-an eller lågstadiet, tror jag. Är man vilse ska man stanna vid ett träd man tycker verkar bra och göra sig kompis med och där kan man bygga vindskydd av grenar och hänga en tröja på eller så för att få skydd och synas. Bara man stannar på ett och samma ställe hela tiden tills hjälp anländer.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Och har en stab bakom ryggen som griper in när det går åt h*lvete, för det gör det ju ibland har jag hört. ;)


Rå fisk äter man inte om man inte vill bli sjuk, det KAN gå bra men jag skulle inte chansa pga. att fisken är värd för mindre trevliga djur och maskar.


Den som är intresserad och vill grotta ner sig i överlevnad kan ladda ner försvarets överlevnadshandbok som finns som PDF på nätet.

Kul ett avsnitt jag såg nyligen där Bear helt plötsligt försvann, ramlade ner i en sänka hela han:D
Men då fick han ju en hjälpande hand för att ta sig upp. Dock var jag imponerad när han i ett avsnitt skulle överleva i en gammal övergiven industri stad. Han sprang uppe på bjälkarna osv såg riktigt otäckt ut och det höll på att gå galet en gång.
Maskar och larver osv klämmer han ju bara ur innanmätet på sen är de ok, enligt honom fy:eek:::wtf:
Fast han grimaserar ju illa varje gång.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Har du aldrig hört uttrycket "krama ett träd"? :) Det får barnen på vissa ställen lära sig på dagis men vanligast är nog i 0-an eller lågstadiet, tror jag. Är man vilse ska man stanna vid ett träd man tycker verkar bra och göra sig kompis med och där kan man bygga vindskydd av grenar och hänga en tröja på eller så för att få skydd och synas. Bara man stannar på ett och samma ställe hela tiden tills hjälp anländer.
Jag var duktig på att skolka från alla våra friluftsdagar i skogen i lågstadiet eftersom jag var rädd för myror och hatade att bli smutsig. Men alltså jo, grejen är snarare att jag skulle vara för stressad för att stanna på samma ställe. Hade hellre försökt lösa situationen själv genom att gå och förhoppningsvis hitta ut någon dag.

Bygga ett vindskydd kan jag dock inte, jag vet inte ens hur man slår upp ett tält. :p
Men jag avskyr fortsatt att vistas i naturen och tycker inte ens om att rida ut, så det finns som tur är ingen risk för att jag ska gå vilse.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Min bil är ganska fullständigt överlevnadsutrustad med allt från tjocka filtar till rejäl första förbandslåda, medicinförråd, kniv, ljus, eldredskap och verktygslåda med hammare/tänger/järnträd/mm. Dessutom finns där minst 70 meter rep, div krokar, sovmadrass, galonställ, silvertejp och en låda med nödmat+ spork. Och en 10-litesdunk med vatten.

Förlåt en korkad fråga, men varför har du allt detta till hands i din bil? Räknar du med att det kan bli krig närsomhelst, eller finns det någon annan förklaring?
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Jag var duktig på att skolka från alla våra friluftsdagar i skogen i lågstadiet eftersom jag var rädd för myror och hatade att bli smutsig. Men alltså jo, grejen är snarare att jag skulle vara för stressad för att stanna på samma ställe. Hade hellre försökt lösa situationen själv genom att gå och förhoppningsvis hitta ut någon dag.

Bygga ett vindskydd kan jag dock inte, jag vet inte ens hur man slår upp ett tält. :p
Men jag avskyr fortsatt att vistas i naturen och tycker inte ens om att rida ut, så det finns som tur är ingen risk för att jag ska gå vilse.

Jag får trösta dig med att det är svårare att slå upp ett tält än att bygga en vindskydd av något slag! :D

Varför var du rädd för myror? Bara just myror?

Rida ut som är så mysigt, jag drömmer om en långritt till och med :D Du vill inte följa med då? ;)
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Kanske har med yrket att göra? ;)

Själv skulle jag nog klara mig ett tag om jag har arbetskläderna på (mycket smått&gott i fickorna) fast definitivt inte i civila kläder. Har jag bilen är det lugnt, där finns allt :D
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

kl

Skulle klara mig rätt bra i norrlandsskogen på SOMMAREN med mina normala kläder och grejer. Användbart är väll nyckelring, nycklar, mobilen om man slår sönder den, de kläder man bär och försvarets hudsalva kan ju bli ett trevligt om än litet energi tillskott.
Kan nog finna dugligt vatten, tillräckligt med föda för att överleva ett bra tag tillsammans fettreserven man bär samt bygga varmt torrt läger.

Är det vinter skulle jag dock säkert frysa ihjäl...
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Mycket av det använder jag i mitt yrke, annat när jag har en timme över mellan jobben (madrass, filt), och resten för att jag inte orkar fixa nån bättre plats...:p

Jag kör skåpbil.

tjocka filtar till rejäl första förbandslåda, medicinförråd, (stor skaderisk i jobbet, behöver alltid veta att det finns möjlighet att fixa skador på både mig och hundarna) Filtar och madrass för att jag då och då slaggar en timme i bilen.

kniv, i förardörren för att kunna kapa säkerhetsbälte snabbt vid olycka

ljus, eldredskap, ficklampa i handskfacket för att kunna fixa värme och ljus vid stopp ute i ingenstans eller bilköer på E4.

verktygslåda med hammare/tänger/järnträd/silvertejp. Del av yrkesutrustningen, stöter på en hel del staket som behöver akutlagas när jag åker ut för att ta in förrymda får.

Dessutom finns där minst 70 meter rep, div krokar, galonställ, en 10-litesdunk med vatten: Till hundträningen. Långlina och karbinhakar för att kunna använda långlina, karbinhakar för att kunna hänga upp rep/selar/koppel på ett bra sätt i bilen. Galonställ och vattendunk ifall det regnar/saknas dricksvatten till hundarna på plats.

och en låda med nödmat+ spork. Jag får totalt blodsockerfall en timme efter avslutat jobb. Då är det skitbra att ha lite nödmat + choklad lättillgängligt!
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Inte en chans att jag skulle klara mig. Men så saknar jag all form av överlevnadsinstinkt också. Jag är antagligen den förste som skulle gå åt i en katastrof. Ni vet den där förste minirollsinnehavaren i alla katastroffilmer, den där som stöter på naturkatastrofen/monstret/zombien/jordbävningen etc och stryker med strax innan förtexterna. Thats me!
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

resten för att jag inte orkar fixa nån bättre plats...:p

Jag kör skåpbil.

Som min kompis, som ständigt har sina sommardäck till hands i bilen. Mycket praktiskt om det helt plötsligt skulle bli vår. :p (Till nöds kan hon väl elda upp dem och på så vis få lite värme, om hon skulle komma bort i vildmarken.)

Jag kör Peugeot 107, så jag tar det lugnt med det extra bagaget. Har dock kollat lite efter en hopfällbar snöskyffel, sedan jag skottade snö med sopskyffeln och den blev helt sned.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Jag får trösta dig med att det är svårare att slå upp ett tält än att bygga en vindskydd av något slag! :D

Varför var du rädd för myror? Bara just myror?

Rida ut som är så mysigt, jag drömmer om en långritt till och med :D Du vill inte följa med då? ;)
Idag är jag livrädd för alla insekter, så mja. Men saken var ju att myror fanns överallt, och eftersom man med vår klass slog "läger" i skogen intill en äng var det ofrånkomligt att man fick myror på sig, åtminstone på skorna, och jag totalvägrade det.

Haha, nej herregud, än har jag inte tänkt dö.
wink.gif


Men jag tycker verkligen att naturen och allt med den är rent äcklig allt annat än på bild. Jag fixade exempelvis inte att lyfta på en presenning som täckte min halmbal i förra stallet eftersom jag tyckte det var så vidrigt att ta i något som det låg fullt med gamla löv, barr osv. på, och ffa som djur/insekter satt eller suttit på eller under. Minns när det satt sniglar på den och jag vackert fick ringa en vän för att hjälpa mig, jag gick nämligen inte nära den där presenningen. Usch. Det är ett under att jag överlevt på landet i snart 25 år.
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Såhär är det ju. Skulle jag gå vilse i skogen är jag klädd för det klimat som är.
Då klarar jag mig med vatten från snö eller vattenpussar. Man behöver inte äta näringsmässigt på 4 dagar, det finns massor att tugga på för att ha något att sysselsätta magen med - granskott, stensöta, groblad, älggräs, björkskott - även på vintern.
Blir jag stående med bilen och inte är klädd för utevistelse men måste lämna bilen så har jag precis som många andra filt, rep, vattenflaska mm.
I en öken skulle jag nog inte klara mig så länge.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Vad jag har i väskan när jag går ut en vanlig dag är nog rätt irrelevant egentligen.

Jag brukar visserligen ha en flaska vatten i handväskan vilket onekligen skulle vara väldigt bra att ha under 2-4 dagar i vildmarken. Samtidigt kan jag inte direkt påstå att anledningen till att jag har med mig en flaska vatten är att jag kan bli strandsatt i vildmarken :p

Min bedömning för risken när jag går ut med min jacka och handväska att jag ska hamna vilse i vildmarken extremt liten. Så att utrusta mig för detta vore rätt irrationellt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp