Skulle ni våga?

-Catherine-

Trådstartare
Tänk er detta:

Du åker in med din transport på bilprovningen för kontrollbesiktning enligt gällande besiktningsintervall (vart annat år).
Väl inne på kontroll konstaterar de att din transport har "sprickor i axel, båda sidor". Dessa sprickor är inte så "allvarliga" att de beläggs med en anmodan om efterkontroll, utan de hamnar i kolumnen "bra att veta".

Hur skulle ni resonerat? Skulle ni glatt våga köra häst i vagnen eftersom sprickorna inte blev en tvåa och därmed inte så stora (?), eller skulle ni åtgärdat omedelbart?
 
Sv: Skulle ni våga?

Beror på storleken på hästen samt hur hästen beter sig i transporten, vart man ska köra och hur långt. En stor tung häst som reser oroligt? Nej. En ponny av lättare modell som står lugnt? Ja

Tror inte att axeln kommer gå sönder bara sådär, men sprickorna kan förvärras och då kan det bli besvärligare att åtgärda.
 
Sv: Skulle ni våga?

Nä jag är nojjig som sjutton när det gäller transporten. Just det där med RISKEN att stå längs en trafikerad väg med häst och trasig transport skulle få mig att få saken fixad. Jag skulle ha en känsla av obehag när jag körde med transporten. Min hobby ska vara rolig och inte förknippad med oro.

Men de skriver ju att det endast är " bra att veta" grad så förmodligen är det ingen fara:-)
 
Sv: Skulle ni våga?

Jag hade inte vågat. Inte för att jag inte tror att det skulle hålla, utan för att jag aldrig skulle kunna förlåta mig själv om något hände där jag vet att jag hade kunnat förhindra det.
 
Sv: Skulle ni våga?

Jag hade åtgärdat omedelbart. Jag älskar min häst och utsätter henne inte för så onödiga risker.
 
Sv: Skulle ni våga?

*KL*

Med tanke på att min gamla transport på den tiden det var besiktning VARJE år gick från 'allt ua' till en 2a på 'axellagring, båda sidor, glapp' på just ett år och MAX 100 mils körning så NEJ jag skulle INTE våga utan byta.
 
Sv: Skulle ni våga?

*Lånar egen knapp*

Tack för svar! Jag funderade lite över hur pass "nojig" man blir över dylika anmärkningar. Personligen är jag lite hysterisk över sådant, tänker mig att små sprickor lätt blir stora sprickor - snabbt. Jag hade inte vågat köra häst i min transport om jag fått det beskedet, men alla tänker inte alltid som mig har jag noterat :)
 
Sv: Skulle ni våga?

*KL*

Med tanke på att min gamla transport på den tiden det var besiktning VARJE år gick från 'allt ua' till en 2a på 'axellagring, båda sidor, glapp' på just ett år och MAX 100 mils körning så NEJ jag skulle INTE våga utan byta.

Tillägg förresten. Jag skickade axeln på reparation för att byta axellagringarna. När de 'öppnade' axeln ringde de dock och tyckte 'vill du verkligen laga'. Axeln var helt slut inuti och att reparera skulle kosta lika mycket som en ny axel. Men det var 'bara' glapp i lagringarna den fick anmärkning på på besiktningen (det året, nästa hade den säkert fått fler t ex, dvs om jag kört lite till)
 
Sv: Skulle ni våga?

Med slipning, svetsning och evt. lackering tar det inte mer än 30 min till 1 timme att laga, så jag förstår inte varför man överhuvudtaget funderar på att köra häst i transporten innan det är lagat, med tanke på de krafter som chassit utsätts för när man lastar transporten.
 
Sv: Skulle ni våga?

Eftersom det ändå måste åtgärdas förr eller senare är det väl lika bra att göra det förr hellre än senare. Det finns ju bara risker med att vänta, inga fördelar.
 
Sv: Skulle ni våga?

Jag är extremt nojjig och tycker det är illa nog att min häst ska stå i transport öht (vadå kontrollbehov :p). Men även om jag inte tar hänsyn till min egen nojjighet känns det som en dum risk att ta. Det låter ju som något som kommer att behöva åtgärdas ändå någon gång och då känns det ju ännu dummare att vänta.
 
Sv: Skulle ni våga?

Fick en bra att veta förra besiktningen på axeln på min transport.
Höll koll på den.
Kör inte häst så jätte ofta men hämtar rundbalar med hö i den.

Inför denna besiktningen så såg vi att den blivit värre och ställde av transporten.

Nu har vi en ny axel liggandes i garaget i väntan på montering.
Är en komplett axel men inga vajrar och våran gamla påskyddsbroms ska passa till den nya axeln.

Det som är surt med bytet av axel är att på min gamla axel var det fyra bultar på däcken. Men den nya är fem bultad. Genom det så måste vi typa om transporten.
 
Sv: Skulle ni våga?

Skulle inte våga köra häst. Om de skulle hända ngt skulle jag aldrig förlåta mig själv. Better safe than sorry.
 
Sv: Skulle ni våga?

"sprickor i axel, båda sidor"
Den informationen ensam skulle inte vara tillräcklig för mig att ta beslut utifrån. Men om det varit jag hade jag haft mer information än så eftersom jag hade tittat på skadorna tillsammans med besiktningspersonalen, och därför kunnat bedöma graden av allvar.
OM jag mot förmodan inte skulle ha mer information än den ovan, så skulle jag inte köra hästar i transporten innan jag tittat noggrannare själv.
 
Sv: Skulle ni våga?

Jag fick anmärkningar på min dragkrok utan siffra. Besiktningsmannen rekommenderade en åtgärd inom kanske ett halvår. Jag bytte krok inom några månader. Jag ville inte chansa och se vad vintern skulle göra med rosten på kroken. Den verkstan som bytte min krok tyckte det var lite overkill med bytet, men som sagt man vill inte vara orolig när man är ute och drar häst.
 
Sv: Skulle ni våga?

Med slipning, svetsning och evt. lackering tar det inte mer än 30 min till 1 timme att laga, så jag förstår inte varför man överhuvudtaget funderar på att köra häst i transporten innan det är lagat, med tanke på de krafter som chassit utsätts för när man lastar transporten.

Slipa kan du göra på änden på axeln. MEN har du sprickorna där gummistavarna sittar och börjar svetsa är det INTE bra, gummit smälter och börjar till slut brinna, risken är då att du får ett nytt problem på halsen istället med glapp i axeltappslagringen.

Sitter sprickorna utom räckhåll för gummistavarna i axeln så är det inge bekymmer att svetsa.
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle ni våga?

Fick en bra att veta förra besiktningen på axeln på min transport.
Höll koll på den.
Kör inte häst så jätte ofta men hämtar rundbalar med hö i den.

Inför denna besiktningen så såg vi att den blivit värre och ställde av transporten.

Nu har vi en ny axel liggandes i garaget i väntan på montering.
Är en komplett axel men inga vajrar och våran gamla påskyddsbroms ska passa till den nya axeln.

Det som är surt med bytet av axel är att på min gamla axel var det fyra bultar på däcken. Men den nya är fem bultad. Genom det så måste vi typa om transporten.

Är du säker på att så verkligen är fallet, jag är inte lika säker på det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp