skum i munnen

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Amanda_hm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 115
  • Visningar Visningar 11 733
Sv: skum i munnen

Jag har nog en liten egen teori kring det där:

* När man suger på något åker salivet fram och tillbaka i munnen = det skummas när hästen suger på bettet.

* När man ser på idrottare så sväljer inte dom, de låter salivet vara för att inte störa andningen/takten/tempot = hästen sväljer inte ned salivet/skummet för den koncentrerar sig på vad den gör

* Om det är för mycket verksamhet med bettet kan sväljreflexen kommas åt, hästen kan inte svälja ordentligt och saliven blir kvar plus att nytt saliv produceras = skummet blir inte ordentligt vispat eftersom nytt saliv trycker på, då droppar det överdrivet

* Men om hästen är tillfreds på bettet skummas endast det saliv som bildades i munnen när hästen svalde sisst, skummet blir ganska fast och droppar inte mer än när "stötarna" från hovarnas nedsättning, dvs. dragningskraften neråt

* Om en häst blir dragen i munnen eller helt enkelt utsätts för smärta gapar den = Salivet kan inte stanna kvar för inga läppar kan försegla så det skummas, rinnande
drool.jpg

Det var lite hur jag tänker så "fastskumm" är inget farligt om man säger så

Håller med, jättebra inlägg du med bilden. minns inte ditt användar namn men men.

Håller med. Det är precis som med oss människor, prova att stoppa ett bett i munnen, jag och min instruktör provade förr, nu vet vi hur hästen känner om man drar för hårt i tyglarna desseutom .

Bra inlägg, med tillägget att hästar också kan skumma av andra anledningar, tex stress tuggande/fibblande på bettet.

Tackar, bugar och bockar till er andra också :bow: :D

Har en bild där hästen skummar fast skumm(hon brukar faktiskt ha lite mer):
3713043926.jpg

Det är mer än läppstift och mindre än droppanden

Bortse från att jag drar i tygeln, kan tillägga att nosgrimman inte är ett dugg hårt spänd, har den endast för utseendes skull

Men kan det inte vara både att den har arbetat avslappnat och stressat, på samma gång? jag tänker på den häst jag rider som ofta blir stressad minst en gång under ridturen, men efter den stressade situationen när han kan koppla av och märker att jag har lett honom genom skärselden (typ :angel: ), så blir han väldigt känslig och mjuk i hela kroppen. Det är som om han ger världens eftergift med både kropp och tanke och säger: okej, du hade rätt, det var inte så farligt. Samtidigt som han förstås kan ta "ett djupt andetag".
När vi kommer tillbaka har han ofta skummat lite, inte alls mycket men ändå så att det är lite slemmigt. Vad tror ni om min teori?

Immer skrev:
Men dressyrhästar är tyvärr inte alltid tillfreds med bettet (eller snarare handen).

Immer

Jag tror inte att de skulle skumma i munnen om de inte var tillfreds med bettet, (om de nu inte fuskat som ngn skrev här), min häst skummar bara om den som rider är lätt i handen och hon således accepterar det. Min andra häst skummar mest hela tiden, dock mer om hon trivs med ryttarens hand.

Lyrazel skrev:
Men det är viktigt att man tänker på hur skummet bildas. Vad är det? Såvitt jag vet är det saliv som har blivit uppvispat till skum av hästen. Om jag ska sätta mig in i hästens situation måste nog jag säga att om jag var häst och var avslappnad och tillfreds, jobbade bakifrån o allt det där, då skulle jag nog inte springa omkring och vispa upp massa skum. Det känns motsägande liksom. Jag vill hästen så den går runt och ser ut som att den suger på en god karamell.
:bow: :bow: :bow:

lektra skrev:
Tackar, bugar och bockar till er andra också :bow: :D

Har en bild där hästen skummar fast skumm(hon brukar faktiskt ha lite mer):
3713043926.jpg

Det är mer än läppstift och mindre än droppanden

Bortse från att jag drar i tygeln, kan tillägga att nosgrimman inte är ett dugg hårt spänd, har den endast för utseendes skull

Snyggt träns du har där...rundsytt är snyggt, för det är det väl? Vill ha ett rundsytt nytt kandar jag =) :banana: Lite of topic...

Virre skrev:
Jag tror inte att de skulle skumma i munnen om de inte var tillfreds med bettet, (om de nu inte fuskat som ngn skrev här), min häst skummar bara om den som rider är lätt i handen och hon således accepterar det. Min andra häst skummar mest hela tiden, dock mer om hon trivs med ryttarens hand.

Jag tror att det kan vara så att hästen inte är tillfreds med bettet om det skummas, utan att bettet hindrar tungan att komma åt gommen och därmed svälja.

Men alltså. Det skummar ju både om hästen är avslappnad och när den är stressad, så ni vet inte vilket som är vilket?
Man känner ju när en häst inte gillar bettet och spänner sig, när den går avslappnat känner man ju det också. Jag tror nog inte att ni kommer blanda ihop dem direkt. :P
Jag har ingen egen häst (SNYFT :'I), men jag rider på ridskola. Så, ja. Säg till om ni, antagligen mycket mer erfarna ryttare, tycker att jag har fel. :)

När hästen får skum i munnen beror det OFTAST på att den är avslappnad, men det kan också bero på att hästen stör sig på bettet eller är ivrig/pigg/otålig. min häst dreglar oftast väldigt mycket men det är för att hon är riden igenom hela kroppen och är avslappnad.

ett tips till dressyrryttare med skummande hästar: Ge inte hästen en morot innan den ska in på dressybanan och tävla. Av egen erfarenhet vet jag att det då kan se ut som att det är blod i
skummet och då kan domaren tro att hästen blöder i munnen:smirk:

Min får läppstift som droppar lite när hon är tillfreds och avslappnad! Men om dom skummar så mkt att hela mulen är dreggeltäckt så känns det lite överdrivet. har en häst på stallet vars ryttare är lite (mycket) orolig i handen och när han skummar är det för att hon har suttit och pillat ihjäl hästens mun typ...:crazy:

lektra skrev:
Jag har nog en liten egen teori kring det där:

* När man suger på något åker salivet fram och tillbaka i munnen = det skummas när hästen suger på bettet.

* När man ser på idrottare så sväljer inte dom, de låter salivet vara för att inte störa andningen/takten/tempot = hästen sväljer inte ned salivet/skummet för den koncentrerar sig på vad den gör

* Om det är för mycket verksamhet med bettet kan sväljreflexen kommas åt, hästen kan inte svälja ordentligt och saliven blir kvar plus att nytt saliv produceras = skummet blir inte ordentligt vispat eftersom nytt saliv trycker på, då droppar det överdrivet

* Men om hästen är tillfreds på bettet skummas endast det saliv som bildades i munnen när hästen svalde sisst, skummet blir ganska fast och droppar inte mer än när "stötarna" från hovarnas nedsättning, dvs. dragningskraften neråt

* Om en häst blir dragen i munnen eller helt enkelt utsätts för smärta gapar den = Salivet kan inte stanna kvar för inga läppar kan försegla så det skummas, rinnande
drool.jpg

Det var lite hur jag tänker så "fastskumm" är inget farligt om man säger så

Super bra inlägg! Dom flesta teorierna är väldigt trovärdiga och säkert sanna.

Ja brukar säga att hästen skummar för att den är tillfreds med bettet . avslappnad osv.

Min häst skummar i munnen och biter på bettet när hon blir stressad så jag ser det inte som positivt. När hon är lösgjord och går i fin form så suger hon på betet inte biter på det. När hon suger på bettet får hon endast lite vit på läpparna och inte en massa skumm som slängs omkring överallt ;)

Skum i munnen har för mig ingen som helst betydelse om det har gått bra eller dåligt när jag ridit. Vissa hästar skummar, andra inte och det har vad jag vet absolut inget och göra med hur den har jobbat. Finns en tråd till om detta.

Granbarr skrev:
Skum i munnen har för mig ingen som helst betydelse om det har gått bra eller dåligt när jag ridit. Vissa hästar skummar, andra inte och det har vad jag vet absolut inget och göra med hur den har jobbat. Finns en tråd till om detta.
Håller med!!

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
518
Senast: iliedtoday
·
Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 664
Senast: Shaggy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband