skum i munnen

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Amanda_hm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 115
  • Visningar Visningar 11 733
Sv: skum i munnen

MIN häst skummar en massa i munnen när HON blir stressad. När HON går bra så blir det endast lite vitt runt läpparna. Läs vad jag skrivit!

*knapplån*
Att det skummar i munnen på hästen beror på att bettet stör ut sväljreflexen. Saliven som bildas kan alltså inte sväljas utan löddrar. Lägg där till att salivutsöndringen ökar så fort man lägger något i munnen (tex. ett bett.)
Alltså- stoppar man ett bett i munnen på hästen ökar man salivutsöndringen och hindrar hästen från att svälja.
jämförelse- en häst som rids avslappnad i form på bettlöst träns dreglar/löddrar INTE.

Att hästen tuggar/fipplar med bettet betyder inte att den är avslappnad och trivs- snarare tvärt om. Inte heller ett fast sug är ett positivt tecken.

att hästen sen dessutom gapar, det är tecken på att något är allvarligt fel!

Som ett litet extra plus i kanten:
På de gamla ridakademierna i Europa under renässansen-upplysningen-barocken var det ett säkert tecken på en icke följsam hand om hästen skummade/fipplade med munnen. då fick man omedelbart bakläxa.
Likaså är det en förolämpning mot ryttaren att avporträttera dem på ryttarporträtten med en skummande hästmun!

/migo
som rider bettlöst.

Hejsan:)
Jah har varit med om hästar som skummar i munnen när dom hoppar :):D :p ;)

*Gotlandsrusset* skrev:
Min häst skummar i munnen och biter på bettet när hon blir stressad så jag ser det inte som positivt. När hon är lösgjord och går i fin form så suger hon på betet inte biter på det. När hon suger på bettet får hon endast lite vit på läpparna och inte en massa skumm som slängs omkring överallt ;)
Dom ska inte bita utan mer suga på bettet

Som jag har sagt förr, jämför det med att ni stoppar ett bett i munnen - samma effekt.

Min häst brukar få ljudgrönt skum på sommaren, undrar vad det kan bero på? ;)

skämt å sido, Det jag lärde mig på ett tränigsläger i sommras är att en lösgjord häst alltid skummar, sen kan hästen skumma av andra andleningar också men en häst som är torr i munnen är aldrig lösgjord.

är det inte det jag har skrivit då? min häst biter på bettet när hon är stressad! inte när hon är lösjord och avslappnad

kachic skrev:

skämt å sido, Det jag lärde mig på ett tränigsläger i sommras är att en lösgjord häst alltid skummar, sen kan hästen skumma av andra andleningar också men en häst som är torr i munnen är aldrig lösgjord.

lösgjordhet= avslappnad. Hur kan låst sväljreflex vara ett tecken på avslappning?
Sluta lyssna på gamla lärare som påstår att "så är det, för det fick jag lära mig", TÄNK SJÄLVA!

läs mitt inlägg tidigare i tråden. tycker det låter mer trovärdigt än att varje häst som skummar har problem med sväljreflex:smirk:

det skulla vara fler än 2/3

Amanda_hm skrev:
när hästen skummar i munnen , vart har den jobbat då ?:confused:

I spottkörtlarna, eller kanske på ridplanen ?? Vem vet? ***fråga - **** svar! :rofl:

kachic skrev:

Antagligen har hästen ätit gräs precis innan du ridit och har kanske småräster kvar i munnen som färgar av sig på skummet

när man drar åt en nosgrimma låser man tung benet på hästen vilket med för att hästen inte kan svälja. där dräglet endast är på läpparna är det inget problem men när det är massor utan för ska man nog tänka sig för. minskar oxå rörelsefriheten i bogen då den muskel(omohyideus) som fäster i tungbenet har sitt ursprung där.

racerbumbi skrev:
när man drar åt en nosgrimma låser man tung benet på hästen vilket med för att hästen inte kan svälja. där dräglet endast är på läpparna är det inget problem men när det är massor utan för ska man nog tänka sig för. minskar oxå rörelsefriheten i bogen då den muskel(omohyideus) som fäster i tungbenet har sitt ursprung där.

Men jag använder inte nosgrimma på min häst och hon skummar ändå :confused:

du kanske har en låsning i bogen i stället! eller tand problem?

racerbumbi skrev:
du kanske har en låsning i bogen i stället! eller tand problem?

Nej :crazy: har haft tandläkaren hemma och gjort en veterinär besiktning väldigt nyligen

Jag tycker inte det håller, mina hästar har endast nosgrimma för utseendets skull (tävlar dressyr)!

Jag hade en tillridningshäst på försäljning. De som köppte den gjorde en grundlig klinikbesiktning. De kollade allt från topp till tå, rönkade, kännde och klämde. Hästen hade inget fel alls, och den skummar fast som är lite mer än bara läppstift

undantag finns alltid!! men detta är vad jag fått lära mig har precis gått kurs där en stor del var hästens anatomin. och en låsning i bogen (i muskulaturen) är ju inget som syns på röntgen.

vart var den kursen??

De kollade muskelaturen också, det enda han hade var ett muskelband som var förstärkt av någon anledning på baklåret

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
518
Senast: iliedtoday
·
Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 664
Senast: Shaggy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband