Sv: Skumpar i kort trav
sen så red jag med hackamore ifrån
början för att hästens huvud skulle vara sänkt, vilket bidrar
till att det blir lite stadigare..
Att rida hästen i en form där den blir mindre skumpig och arbetar med bakdelen tror jag absolut underlättar nedsittning då många hästar blir mindre skumpiga (kan man rida en häst i piaff- och passage och hög samlad form antar jag att man också hängt med i sitsträningen för att orka sitta där, för då skumpar det ju, men på ett annat sätt). Men att enbart sänka hästens huvud med ett bett gör ju inte att den arbetar bra. Tillslut måste man ju ändå lära sig sitta i den form hästen har när det arbetar på rätt sätt.
Situps och andra övningar som stärker bålmuskulaturen underlättar massor. För det krävs muskler för att sitta ner på en häst. Avslappning under ridningen, tänk mindre på att sitta, tänk mer på att följa hästen i rörelsen och slappna av, det har hjälp mig.
Vanlig, hederlig
sitsträning där du blir longerad av en vän som är kunnig och kan hjälpa dig med sitsen är perfekt! Vännen behöver inte vara tränare eller jättekunnig, det kan räcka med att denne kan longera en häst och att den ibland kan påminna dig om saker du sagt att du behöver öva på. Möjligheten att endast behöva koncentrera sig på sig själv och sin sits utan att styra hästen, tänka på form osv är jättebra. När man hittar det lite bättre där kan man sedan försöka få ihop det med ridningen i övrigt.
Eftersom du inte beskriver hur långt ni kommit i ridningen i övrigt, ifall hästen går i form eller inte, är det svårt att veta på vilket sätt det "skumpar". Att hitta rätt tempo, en bra balans och en bra arbetsform för hästen är nr.1, och en enorm underlättning för ryttaren. En häst som inte går i form och en ryttare som har svårt att sitta ner är ingen bra kombination. Jag övade mycket på att få hästen att arbeta innan jag satte mig ner längre stunder. Innan jag lärde mig rida hästen i någorlunda form (nyligen) hade jag väldigt små möjligheter att kunna verkligen
rida honom under nedsittning. Har man ingen balans påverkas inverkan från samtliga hjälper negativt, kan man inte sitta ner blir det väldigt svårt att rida med sätet vid nedsittning - den kanske mest betydande hjälpen vid ridning som många glömmer bort. Då kan det vara bättre med lättridning då man får en chans att sitta till och använda sätet just det ögonblick man sitter, utan att behöva göra det varje steg.
Jag menar inte att du enbart ska rida under lättridning, men träna mage och rygg på annat sätt än på hästryggen
också, samtidigt som du tränar på att rida hästen i en form som är behaglig och ändamålsenlig och träna sedan på att sitta ner i den traven. Under passet kan du sätta dej ner kortare stunder, många gånger beror det ju på fel teknik, att man spänner sig och/eller för lite muskler för att lyckas sitta, och det blir tillslut för jobbigt för att man ska orka om man har ambitionen att sitta ner ett helt pass innan man vant sig.
Jag har själv fått sitta ner liten del av passet och sedan utökat tiden för att jag inte haft tillräckligt med muskler. Jag orkar inte sitta hela nu heller och gör flera övningar under lättridning för att hästen ska få en chans till ändamålsenlig träning.
Man sitter ju inte som Jan Brink från början, det krävs maaaassor av träning och förmodligen är inte ens hans sits helt perfekt - även om mitt mer ovana öga tycker att det ser så ut
/E