Skydd för ögonen?

Bubbla

Trådstartare
Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första gången det är så här allvarligt. Så nu tänker jag att det får räcka. Hon ska få byta hage, men jag vill också ha någon slags skydd över ögonen. Någon som har tips? Flughuva året runt är ju en variant, men hade helst haft något mer genomsynligt.
 
Varför undrar du det? 😊 det är inte samma öga hon skadat alla gångerna.
Okej, ja då är det en annan sak.

Jag tänkte om det var samma öga. Hotrespons dvs att blinka när nåt närmar sig ögat är en inlärd respons som är beroende av synen. Är synen nedsatt är alltså risken större att tex få en pinne i ögat.

Det finns ögonskydd på tex finntack.
 
Okej, ja då är det en annan sak.

Jag tänkte om det var samma öga. Hotrespons dvs att blinka när nåt närmar sig ögat är en inlärd respons som är beroende av synen. Är synen nedsatt är alltså risken större att tex få en pinne i ögat.

Det finns ögonskydd på tex finntack.
Ah ok. Jag förstår. Nej då borde den vara nedsatt på båda ögonen i så fall.

Tack. Ska kolla där 😊
 
Hade nog börjat kollat synen eller om den bara är "klumpig"
Trav och galopp världen har en massa huvor med mer eller mindre skydd för ögonen.
Sök huvudskydd med ögonnät
 
Kan en utgå från en flughuva med båge i , klippa bort nätet för ögonen/öronen?
Så här
IMG_7362.jpeg

Verkar ju som de vore bra att ha som en båge såhär då hon skadat ögonen förut?
 
Hade nog börjat kollat synen eller om den bara är "klumpig"
Trav och galopp världen har en massa huvor med mer eller mindre skydd för ögonen.
Sök huvudskydd med ögonnät
Synen är kollad så tillvida att hon har fungerande reflexer och ögonrörelser mm. Men ingen djupare undersökning. Så mest troligt är hon bara klumpig. Tack för söktips😊
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 165
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 001
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 014
Senast: tuaphua
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp