Skydd i hagen - dygnet runt?

Chili

Trådstartare
Ni som har skydd i hagen, har ni alltid möjlighet till att få de avtagna på kvällen och ditsatta på morgonen? Eller händer det att hästen får gå med dem dygnet runt? Skulle detta kunna vara skadligt (med mjuka strykkappor)?

Jag har funderingar på hur jag ska göra, då pålle är rätt klantig och var och varannan dag har nya småsår på benen. Många har ju skydd i hagen och lindor i boxen. På ett sätt kan det ju vara bra, för att hästen slipper ha samma skydd dygnet runt och lindor är mjukare. Men på ett annat sätt känns det som om man bäddar för svampinfektioner pga man stänger in benen hela dagarna (och det kommer ju gärna in smuts eller att benet blir varmt om hästen rör på sig mycket) och eventuellt tryckskador. Hur tänker ni?

Sv: Skydd i hagen - dygnet runt?

Min slår sig lite titt som tätt på bakbenen och får då ha benskydd ute, de sätts på på morgonen och tas av när hon kommer in, så hon står utan på natten

Min häst svullnar i benen så fort hon har skydd mer än 14-15 timmar. Har mjuka, formbara från event.
Jag vill inte lägga det på hyresvärden att ta av och på skydd så hon få gå utan. Vilket har fungerat bra i vinter när hon inte har behövt vara broddad.

Jag skulle inte ha skydd på hela dygnet. Har sett otäcka svullnader o andra problem med hästar som haft det. Gäller både lindor o skydd.

Skulle det komma in grus ligger det ju o skaver o ger upphov till sår o liknande. Så om jag vore du skulle jag låta hästen gå utan.

Är det bara småsår så hade jag skippat skydden. Att stänga in benen i benskydd dygnet runt är nog inte så hälsosamt med tanke på att skydden blir fuktiga, det fastnar sand och smuts under dem osv. De kan få läskiga hudproblem av sådant...

Min häst har broddar hela vintern och har emellanåt trampsår och broddrispor, men sällan något allvarligare. Jag ser hellre att han har några rispor än går med smutsiga skydd konstant.

Mina hästar har skydd i hagen, men jag tar ju ut/in dom själv varje dag så det är inget problem att ta av/på dem. Men jag förstår ditt problem, ska själv flytta till hösten o jag hoppas verkligen att det finns nåt stall som kan erbjuda sig att sätta på skydden varje dag. Fast då måste jag lära dom hur man gör också... Jag litar inte på att dom gör som jag vill!:angel:

Jag skulle nog inte vilja ha skydden på dygnet runt med risken för skav, tryckskador, överhettning mm.

Exakt, det var det jag tänkte på. Igår fick han ha skydd i hagen för han hade nya skor, men tog av dem efter ridningen på kvällen och idag är han utan - förutom boots.

Jag har aldrig haft skydd på i hagen förr, tycker att hästar ska slippa sånt då, men så har jag inte haft någon häst innan heller som kommer in med sådana sår på benen...

ja tar självklart alltid av skydden på kvällen, tvättar och torkar dom och sen på innan utgång.

Jag tror det är större risk för skador om hästen ska stå med skydd på hela dygnet än om den går utan i hagen faktiskt.
Det är svårt att hitta skydd som sitter jämt utan att trycka och ändå sitter kvar, det är inte kul med tryckskador.
Dessutom blir det lätt som andra säger varmt och risk för svamp och skavsår.
Jag har sett skräckexempel på benen på en häst som gick med skydd alltid, dressyrskydd med ludd i vid ridning och i hagen (VARMT!), sen alltid back on track paddar i boxen, inte bara på natten. Den hade som brännsår på benen som inte såg roliga ut :crazy:

Men behöver den på alla ben eller bara fram? Ett par strykkappor med kardborre går ju rätt fort att sätta på och ta av om det bara är på frambenen, kan ingen göra det åt dig, kanske mot lite extra betalt?

mina har skydd i hagen, sätts på på morgonen när de går ut och tas av när de går in. nakna på benen i boxen om de inte är lindade, typ efter hårdare träning eller tävling..

skulle ju inte rekomendera att ha skydd dygnet runt, slår han på sig när han står i boxen oxå?

Min häst har alltid lindor och boots i hagen. Förmodligen är han det klantigaste som gått i ett par skor.
Lindar på på em. eller kväll, och så står han med dem över natten. Inget han lider av, benen blir bara fina och torra av det.
Byter dock ALLTID lindor från dag till dag, så han får rena och torra på sig, men står lindad praktiskt taget dygnet runt.

hade nog andra orsaker, tex liniment...

min går med skydd hela året, alltid skydd vid ridning och på vintern även stallbandage. har aldrig haft minsta skav! men det är såklart viktigt att man har bra skydd och att man håller dom rena. skulle aldrig låta min stå med leriga skydd över natten..
och som sagt, enda linimentet som är okej att använda vid lindor/skydd är arnika. allt annat kommer bränna förr eller sen.

Nej, inget liniment. Hästen var bara fyra och ägaren borta ett par dagar så den var inte ens riden eller fixad något med. Bara varm sommardag och ännu varmare skydd...
De hade lovat att byta skydden till B o T när den kom in från hagen. Det var därför vi såg att den hade skav, det var som helt svampigt och skorvigt i pälsen och på vissa ställen hade det gått hål på huden och såg ut som brännsår :crazy:. Den fick vara utan B o T den natten...

hade nog andra orsaker, tex liniment...

min går med skydd hela året, alltid skydd vid ridning och på vintern även stallbandage. har aldrig haft minsta skav! men det är såklart viktigt att man har bra skydd och att man håller dom rena. skulle aldrig låta min stå med leriga skydd över natten..
och som sagt, enda linimentet som är okej att använda vid lindor/skydd är arnika. allt annat kommer bränna förr eller sen.

Vilken typ av skydd använder du i hagen?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte... 2
Svar
33
· Visningar
2 910
Senast: Grazing
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 683
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om... 2
Svar
29
· Visningar
2 742
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur