Skydd i hagen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare gullebarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 136
  • Visningar Visningar 8 163
Sv: Skydd i hagen

i vintras har vi haft några st nya hästar som kommit till stallet, det vill säga spring i hagen!

Då åker lindorna på och boots på fram, ej bak då hon ej är skodd bak.
Annars blir det sår, svullnader och annat roligt!

annars är hon helt fri från skydd i hagen, är det inte nödvändigt så behövs det ju inte.

När hästen är broddad har hon strykkappor och botts.

Sommartid inga skydd alls, får svamp.:eek: Hon hade dock behövt skydd jämt för hon är ett riktigt klantarsel.

*kl*

Nu använder inte jag skydd i hagen, men när jag fick syn på dessa dök frågan upp i mitt huvud att "undrar om de här är bra som uteskydd"? :p

Som sagt använder inte själv, men kanske ngt för er som gör det? :idea: Eller är de för klena?

combi%20benskyddet.JPG

När hästarna hade broddar fram i hagen fick hon ha boots på sig och de första dagarna när vi släppte ihop henne med 3 andra hästar hade hon även senskydd på sig de första 2 dagarna. (blev mkt spring och fläng) Nu slår hon sig väldidgt lite så skydd på henne är onödigt i hagen. Och *peppar,peppar* än så länge har hon inte trampat av sig en enda sko så inga boots behövs heller :D

nä, har inte skydd på i hagen, möjligtvis boots vid nyskoning. Min väns häst trampade sig på bakkotan för ett par veckor sen, Tyvärr tog det så pass djupt att ledvätskan rann ut och hon är nu kroniskt halt, Får en att fundera på om man ska ha skydd i hagen eller inte.. :confused:

men ursh då :cry: mm det gör det ju verkligen..!

Många som verkar ha boots på sina hästar..Vad har ni för sorts boots? Någon somfått mugg på sina hästar när man användt dom? vad har ni gjort åt det?
Sen lägegr jag in en till fråga, om det är några som lindar sina hästar på kvällarna, när dom står i boxen. varför/ varför inte? :)

*kl*

Nu använder inte jag skydd i hagen, men när jag fick syn på dessa dök frågan upp i mitt huvud att "undrar om de här är bra som uteskydd"? :p

Som sagt använder inte själv, men kanske ngt för er som gör det? :idea: Eller är de för klena?

combi%20benskyddet.JPG

haha coola skydd ;) har aldrig sett sånna tror ja.. :p vart hittade du dom?

Mjuka damasker/strykkappor är bäst. Senskydd skaver och blir tryck över skenan eftersom dom ska ha dom så länge.

Min är väldigt klar på vad han vill ha på sig, allra helst vil han ha lindor (mjukast..) men Shires Jo Boots är okej. Vanliga strykkappor, senskydd etc klär han av sig (och har sönder....). Såhär ser dom ut:
http://i6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/Hestene13-22.jpg

Suck.. när ska hästar få vara hästar...?:(

min har boots på när det är broddar på...
Sen hade senskydd i vintras ett tag....

Men annars inte...

Kan även ibland ha boots även utan brodadar

*kl*

combi%20benskyddet.JPG

Såna skulle jag vilja ha på vinter..

Vet du vart man kan köpa?

Vad har täcken och boots upp till knäna med ridning att göra???

Aldrig haft benskydd på någon häst i hagen :bow: i mina öron låter det jätte konstigt;)

Eftersom vi har satt dem i fångenskap så är det vår skyldighet att se till att de mår bra och inte skadar sig.
Acceptera att det finns hästar som behöver skydd för att inte slå sig sönder och samman, det finns hästar som är klippta och inte kan gå utan täcken.
Likväl finns det hästar som inte behöver varesig skydd eller täcken.

Och idag har jag hittat de eskadronbootsen som pollan ska ha i hagen. Dock ska hon slippa skydden.

Eftersom vi har satt dem i fångenskap så är det vår skyldighet att se till att de mår bra och inte skadar sig.
Acceptera att det finns hästar som behöver skydd för att inte slå sig sönder och samman, det finns hästar som är klippta och inte kan gå utan täcken.
Likväl finns det hästar som inte behöver varesig skydd eller täcken.

Absolut!
Vill inte vara negativ,men sen finns det faktiskt dom förmodligen inte fick leka tillräckligt med Barbie när dom var yngre,vilket hästarna får lida för..

(Ajjj,nu kommer jag bli påhoppad..):o

Det handlar inte om att "leka med dockor". Det handlar om att man inte vill att hästen ska skada sig.
Jämför det med cykelhjälm till ungar. Har inte deras föräldrar fått leka med dockor heller då?

Min häst har också skydd runt om i hagen. Han har stora fötter och lyckas alltid slå sig, vilket har resulterat i två överben på båda inner framskena.

Har hittils aldrig använt skydd i hagen. Har inte problem med broddar eftersom mina pållar alltid är barfota på vintern.

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
766
Senast: lytesout95
·
Utrustning Skulle vilja ha lite tips av er som använder airbag väst. Har scrollat förbi någon modell som även hade skydd för nacken men hittar inte...
Svar
2
· Visningar
268
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025