Skydd i hagen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare gullebarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 136
  • Visningar Visningar 8 163
Sv: Skydd i hagen

Den mest traditionella skon är med två broddhål, sen har det utvecklats till andra skor med x antal broddhål.
Att hästarna ränner runt i hagen och bryter benen i vintertid är faktiskt relativt ovanligt, då de mesta dels av tiden står stilla för att hålla värmen (som tillhör deras naturliga sätt att göra).
Visst kan man då tycka att det inte spelar någon roll om man har broddar på sina hästar eller inte eftersom dom ändå inte rör på sig. Men den dagen de råkar trampa sig själva eller sparkar på en annan häst, så blir skadan mycket mer omfattande . Tänk er själva hur det blir om man får en broddspark över ett knä tex.
Som sagt..jag kan mycket väl förstå att man använder benskydd på sina hästar ute i hagen, men att släppa ut dom i hagen med brodd eller ännu värre, transportera dom med brodd är totalt vansinne för mig.

Senast ändrad av en moderator:

Man ska ha 4 broddhål i varje sko. Jag antar att du själv nån gång gått på is eller halt underlag och spänt dig och försökt gå försiktigt för att inte ramla. Tänk dig att behöva göra det en hel dag! Har du inte sett hur mycket en häst halkar utan brodd? Trivs hästarna ihop och är vana att gå tillsammans tycker jag man kan behålla broddarna runtom men har man mindre hagar kan man ta av broddarna bak i värsta fall.

Jag förstår absolut inte ditt resonemang. Jag har hört om flera hästar här i kring som ramlat och brutit ben osv i hagen, men aldrig någon som blivit skadad efter en broddspark.
Alla gör väl som de vill med sina hästar, men aldrig i livet att jag skulle släppa ut mina utan broddar i hagen. Skaderisken är större utan broddar än med. Och mina hästar står då tamefan inte still hela dagen, de strövar ju osv.

Och här uppe är den vanligaste skon den med 4 hål. Det säljs typ itne ens såna med 2.

Jag har alltid haft skor med 4 broddhål. och det har alla andra också. iaf häromkring, så där kan jag inte hålla med dej om att skor med enbart 2 hål är VAnliGast..

Och jag skulle inte heller våga släppa ut mina hästar obroddade under vintern. Hon skulle nog inte stå still hela dagarna direkt.. kanske då för att hon inte vågade ta ett steg för då skulle hon väl halka omkull..
nej mina får ha broddar på sig. visst trampar hon sig ibland, men det har aldrig blivit så allvarligt. Och det med att dom kan sparka andra hästar, jo förvisso. Men dom har sin rangordning i flocken, min stora behöver bara lägga öronen bakåt å titta på dom små så drar dom. Dom behöver inte sparka varann..

Köpte nya "ballskydd" i dag. Från Gera:love::love:

De sitter bara över ballarna och är av hård plast på utsidan och någor mjukt material på insidan gel tror jag. Provade dem och de sktter som gjutet. De går ner ca en halv cm under hoven så den inte ska åka upp. Fästes med starkt kardborre med skinn på insidan. Vilken annordning va?? Ska fixa bilder på dem!! De verkar syveräna!!
Kostade dock 849 kr. Men men vad gör man inte för att hålla sin älskling hel...

ooh du måste fixa bilder på som så vi kan få se :) blev ju nyfiken juh ;)

har vanliga globus strykkappor fram när det börjar bli isigt och hårt i marken

Min har strykkappor runt om p.g.a att hon inte har gått i hag på 10 år utan bara gått i en liten fålla så därför vill jag att hon ska ha det

knapplån:)

Min har boots fram för annars blir det balltramp när han gör sina rivstarter i hagen!

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
766
Senast: lytesout95
·
Utrustning Skulle vilja ha lite tips av er som använder airbag väst. Har scrollat förbi någon modell som även hade skydd för nacken men hittar inte...
Svar
2
· Visningar
268
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka