Skydd i hagen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare gullebarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 136
  • Visningar Visningar 8 163
Sv: Skydd i hagen

Har aldrig haft skydd i hagen eftersom jag inte haft några skador lr liknande :bow:

combi%20benskyddet.JPG

Till er som undrade om ovanstående skydd så är det PFIFF som tillverkar och www.osterbo-hast.se som säljer dem. Hoppas man får skriva/länka så... :angel:

Det handlar inte om att "leka med dockor". Det handlar om att man inte vill att hästen ska skada sig.
Jämför det med cykelhjälm till ungar. Har inte deras föräldrar fått leka med dockor heller då?

Min häst har också skydd runt om i hagen. Han har stora fötter och lyckas alltid slå sig, vilket har resulterat i två överben på båda inner framskena.

Det var en lam liknelse.Hästen cyklar väl inte i hagen?Den ska oftast gå i en plan rasthage, ensam,där det inte finns en kvist att snubbla över.Om inte hästen skulle klara av detta utan en massa skydd,så skulle inte jag våga rida den hästen.:o

Kl*

Mina har inga skydd i hagen då dom inte slårsig men om jag skulle få en sådan häst så skulle skydden åka på.

Kram

Det var en lam liknelse.Hästen cyklar väl inte i hagen?Den ska oftast gå i en plan rasthage, ensam,där det inte finns en kvist att snubbla över.Om inte hästen skulle klara av detta utan en massa skydd,så skulle inte jag våga rida den hästen.:o

Och hur vet du har mina hagar ser ut???

Den ska oftast gå i en plan rasthage, ensam,där det inte finns en kvist att snubbla över.

Ehh?? Om du tror att majoriteten av alla har sina hästar på det där viset så har du fel... Våra hästar går aldrig ensamma, om möjligt i så kuperade hagar som möjligt (våra vinterhagar är dock inte de roligaste, men sommarhagarna :love: ) och där finns både stock, sten, diken, buskar och allt möjligt du kan komma och tänka på.

Och jag tror att det finns bra många fler än jag som har sådana hagar och de flesta här på bukefalos har nog hästar som går ihop med andra hästar.

Jag har iofs inte skydd på mina, och det var inte till mig du skrev inlägget, men jag blev så irriterad att jag bara var tvungen att svara... :devil:

Så du förtsätter att alla hästar med skydd på sig i hagen går i plan rasthage? Det gör inte min häst. Han har gott om plats att leka och springa runt på. Och eftersom han inte har koll på alla ben och fötter uppkommer skador lätt.

Nej,jag vet inte hur era hagar ser ut,men det var inte personligt menat till er heller.Jag riktar mig till dom som har det så,och tro mig,det finns många.;)

För övrigt går mina också i en kuperad hage med skog och fält och kullar,diken,stockar ,ja,allt som kan vara "farligt".Skadefria sen dom 7 år jag har haft dom,iallafall.Men jag har väl haft tur att köpa "oklumpiga" hästar,då.:o

Vad har täcken och boots upp till knäna med ridning att göra???

Nää det klart..

men vissa hästar är klumbiga i hagen och om du hade en häst som var detta och du kunde göra något om det, så skulle du väl göra något åt det. om den fick skador osv

Jag har inte några skydd i hagen på min pålle. Han står i princip stilla hela dagarna förutom stundvis då han vandrar lååångsamt, så för min del så finns det ingen anledning!
Däremot när han har gått med någon kompis så har skydd och boots åkt på efter som att han inte är lika leksugen som hans kompisar blir han bara arg och attackerar och riskerar att få en smäll tillbaka vilket gör att han går själv året om utom på betet på sommaren.

sånnadär har jag oxå kollat på. verkar bra då dom är så täckande ;) Men jag har funderat lite på om det kanske blir för tätt.

det optimala att ha på mazarin skulle ju vara att ha ett par sånnadär och sen ett par knäskydd i fram och hasskydd i bak. Borde dom inte ta och göra ett par heltäckande skydd som börjar under magen och går ner till hoven? :angel: :rofl: det skulle mazarin behöva iallafall :eek:

så du annser att det är fel att villja förebygga att hästen skadar sej om man har en olycksfågel? Om man har en tävlinghäst (och icke tävlingshästar oxå självklart, som bara råkar vara förföljda av oturen)tror jag inte det är många som vill riskera att den ska stå På boxvila i 1 halvår, och ha ett uppehåll från tävlingarna på ett år pga att den har fått senskador och benfrakturer, just detta går iförsej inte att förebygga med ett par skydd, men det finns en massa andra skador du kan förrebygga med skydd. Så lägg dej inte i om andra vill skydda, så gott som möjligt att hästen går och trampar sönder benen, och lägg dej inte i vad andra vill ha på sina hästar. det är väl inte du som ska bestämma åt dom!? det där är rätt det där är fel det där är si och så.

Jag ska börja med skydd nu pga att jag är en av dom som råkat ut för att hästen stående på boxvila i ett halvår och varit borta från tävling läänge (hade haft henne i några månader) och tappat alla muskler och allt! och varit tvungen att börja om från början. Sen är alla hästar olika, självklar! vissa kan gå i skithagar utan att skada sej, utan att trampa sej och allt vad det är, medans andra kan gå i en helt plan hage helt ren från skräp osv, men endå hittas i hagen med upptrasade ben.

ursäkta om jag kom bort från ämnet, men tycker det är så irriterande med folk som inte kan låta bli att lägga sej i och krittisera vad andra gör med sina hästar, Utan att ens veta vad deras hästar har varit med om, och hur dom är!

Senast ändrad:

Men du vet väl att hästar tycker det är såååå mkt roligare att ha boxvila i ett år än att vara i hagen med skydd... För har den skydd kan den nämligen inte "vara häst".
:smirk:

Kl

Min polle går med boots på alla fyra när han är skodd och broddad, vilket han bara är på vintern. Det är mer som en extra säkerhetsåtgärd, jag menar, varför inte sätta på ett par boots eller skydd (som självklart ska passa och sitta bra) och slippa till exempel balltramp eller sår i stället för att inte ha det och få sår? Jag kanske är pjoskig med min häst, men jag vet hur illa det kan gå med ett sår som kan tyckas litet och obetydligt men som till slut gör att man blir tvungen att avliva hästen. Och visst kan väl en häst vara lika mycket "häst" med skydd som den kan annars? Blir en häst personlighetsförändrad för att den har skydd? Mja...

/Tanten, som hellre skyddar sin struppliga polle för mycket än för lite.

Och idag har jag hittat de eskadronbootsen som pollan ska ha i hagen. Dock ska hon slippa skydden.

Måste vara jättejobbigt att behöva ha på skydd och dyligt, tur man har sluppit det problemet. Hoppas det går bra utan skydden nu;)

Jag har skydd när han är broddad.
Då har jag boots och damasker.
Eller bara boots.

Har boots när hon är nyskodd, annars inga skydd. Just nu går hon o syrrans ponny i en kuperad hage med mycket träd, buskar, kvistar och sten och de springer väl en del ibland, men hon har inte skadat sig än iaf.

Ehh?? Om du tror att majoriteten av alla har sina hästar på det där viset så har du fel... Våra hästar går aldrig ensamma, om möjligt i så kuperade hagar som möjligt (våra vinterhagar är dock inte de roligaste, men sommarhagarna :love: ) och där finns både stock, sten, diken, buskar och allt möjligt du kan komma och tänka på.

Och jag tror att det finns bra många fler än jag som har sådana hagar och de flesta här på bukefalos har nog hästar som går ihop med andra hästar.

Jag har iofs inte skydd på mina, och det var inte till mig du skrev inlägget, men jag blev så irriterad att jag bara var tvungen att svara... :devil:

Mina hästar går heller aldrig ensamma. Och dom går tillsammans med stock och sten:p

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
766
Senast: lytesout95
·
Utrustning Skulle vilja ha lite tips av er som använder airbag väst. Har scrollat förbi någon modell som även hade skydd för nacken men hittar inte...
Svar
2
· Visningar
268
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025