skydd med ludd

LilaTiger

Trådstartare
Jag har funderat på att skaffa dressyrskydd med ludd, från typ Jacson eller liknande, men så slog det mig, hur tvättar man dom?
Så, hur gör ni som har skydd med ludd? Hur tvättar ni dom?

Sv: skydd med ludd

jag kör alla mina benskydd i tvättmaskinen på 30grader. Med ludd och utan ludd, blir rent och fint!

borstar av dom med ludd först sen in i tvättmaskinen, gjorde de senast igår med mina luddiga från jacson, som nya nu :)

Tvättmaskinen, 40 grader. Kör flugtäcken, nosludd, (nylon)grimmor, schabrak, gummiboots, alla skydd som inte är läder osv osv i maskinen, 40 grader normalt program.

Normalprogram i 40 grader.
Kammar till dom med en liten karda om de blir tuffsiga efter ett par gånger. Blir som nya efteråt :laugh:

Tvättar mina Jacson dressyrskydd med fejkludd i tvättmaskinen på 40 grader. Kör alla mina benskydd i tvättmaskinen på 40 grader. Särskilt de vita, så de blir rena igen:)

En följd fråga, min häst har full på sin vanliga utrustning, ska jag ha stl full både på fram och bakskydd eller ska man ha en storlek större på bakskydden?

Det beror på hur kraftiga ben hästen har :)

Ex.
Häst 1 är 160 cm, har cob fram och full bak
Häst 2 är 165 cm, har full både fram och bak
Häst 3 är 175 cm, har full fram och x-full bak
Alla är av halvblod.

Jag tvättar också i 40 grader, med fejkludd från Jacson.

Okidoki...hmmm...han är nog inte jättekrallig just runt benen... en normal full skulle jag tro om man mäter övriga benskydd etc. Han är 162 cm hög, så kanske ska jag satsa på full runt om? eller cob fram och full bak?

Tvättmaskin 30 grader.
Blir super bra. :)

Har ett fullblod 170+ som är smäcker runt benen, har full fram och full bak. På henne sitter dom prefekt.

Senast ändrad:

Har en häst på 167 med normala ben. Har full fram och x-full bak. Sitter jättebra. Risken om man tar samma strl runt om är ju att bakskydden blir för korta för bakbenen.

Ja, det är ju min tanke också, och jag vill inte att de blir för korta bak...

Klurigt det där...

Okidoki...hmmm...han är nog inte jättekrallig just runt benen... en normal full skulle jag tro om man mäter övriga benskydd etc. Han är 162 cm hög, så kanske ska jag satsa på full runt om? eller cob fram och full bak?

Och min 162 cm höga fblherre har full fram och x-full bak. Bak blir allt lite för kort dock, men full bak blir för små med.

Enda han har samma storlek i är t ex PC SMB Elite, men där är skydden designade för att vara större bak.

Min har full fram och xfull bak.
Kallblodstravare, strax över 160 hög.

jag har cob fram o full bak. travare på 152,5cm.. har full på senskydd och sånt

Liknande trådar

R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: ako
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
390
Senast: Hedwig
·
Samhälle Dvs sådana typer som gillar att delta på Strong viking, toughest och liknade tävlingar? Googlar jag kommer jag bara till själva... 2
Svar
28
· Visningar
1 769
Senast: escodobe
·
IT & mobiler Hjälp, please. Jag håller på med ett litet, väldigt simpelt projekt i iMovie och ska nu lägga till musik. Jag skaffade konto på...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka