Skydda ben på unghäst i transport?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras när de är äldre och måste åka med skor på sig första gången, vilket brukar inträffa tidigast i treårsåldern (jag skor normalt första gången den första vintern de ska arbeta, men jag åker inte om jag inte BEHÖVER vintertid eftersom vi bor knepigt till).

Jag gillar nämligen att på unghästar, som kanske inte är så resvana, börja mickla med transportskydd etc, jag ser det som 'stjälp' snarare än hjälp, de kan ofta vara irriterade på skydden, om de kasar etc så är skaderisken större än utan skydd etc.

Nu står jag ju dock i den intressanta situationen att nästan-tvååringen (två i april) ska åka transport. Och sedan igår stoltserar med skor runt om och 4 brodd/sko. Nu vet jag inte hur vädret tänker vara när vi ska åka, men det FINNS en risk att det är is när jag lastar och is när jag lastar av och då kommer hon liksom alla andra hästar i den situationen åka broddad. Jag tar inte en skodd häst på is utan brodd, speciellt inte en som jag inte kan garantera inte tänker krångla (hon brukar vara lätt att lasta men det är en unghäst så man kan aldrig så noga veta liksom). Förhoppningsvis är det dock sådant underlag att jag kan brodda ur innan färd.

Men även om hon är utan brodd så har hons kor, och jag vet inte riktigt om det känns så himla bra att köra utan skydd då. Med brodd vill jag ju absolut inte köra utan skydd.

Och då kommer man till frågan vad fasiken jag ska sätta på för skydd. Damen har aldrig haft transportskydd, och de jag har är för stora för henne (och dessutom hellånga och det vill jag inte börja med). Hon är lindad (med fleecelindor) utan problem, och debuterade igår med att ha benskydd och boots fram utan att säga något (inte haft skydd bak, men varit lindad bak).

Linda och ha boots skulle jag ju kunna, men jag vet inte riktigt om lindor i sammanhanget hjälper så himla mycket om jag inte paddar ordentligt, och där hamnar vi lite i samma fälla som med transportskydd, risken att lindor med tjock padd blir mer av ett irritationsmoment än något annat. Och linda utan padd känns som att det inte skulle ge något skydd alls när det kommer till kritan.

När det gäller benskydd så KANSKE hon kan ha Professional Choice-kopiorna (dvs sådana som går fram strax under knäet och ner till under kotan). De ger fortfarande en liten yta mellan skydd och boots där de kan skada sig, men är ju bättre än inget. Soms agt dock ingen aning om hon kan ha dem (ska prova, men misstänker de är för stora faktiskt).

kan hon inte ha dem så står jag där med senskydd och boots fram, och boots bak. Vilket KÄNNS 'för lite', men frågan är om jag ska låta mig nöja där och be en bön, eller vad jag ska göra?

Hon har åkt totalt 16 ggr (8 resor tur och retur), och 12 (6) av dem på egen hand (utan mamma). Hon har alltid åkt lugnt och fint, det enda är att hon nu i höstas stod och bankade och skrapade med framhoven i bilköerna *morr* Ganska häftigt så hela ekipaget gungade, gav sig dock så snart man började rulla igen. Nu sist så fanns lite sådana tendenser kvar men mindre än innan, men det kan ju vara en tillfällighet. Men när man åker så hon trampar om lite när man åker tills hon ställt sig korrekt, sen står hon där tills man kommer fram alt fastnar i en bilkö *s*

Så OM jag kan brodda av, funderar jag på om det inte skulle räcka med boots runtom och öppna senskydd fram. (Bak funderar jag på än, om inget mer än boots eller jag ska försöka skaffa några skydd) och OM hon måste åka med brodd så endera Prof Choicekopiorna OM hon kan ha dem, plus boots, eller samma lösnings om för obroddat?

Så, hur skulle ni ha gjort? Och bespara mig 'jag skulle ABSOLUT INTE ha åkt med brodd'. Är det isgata när man lastar och isgata där man lastar av så åker demed brodd. Jag tar MYCKET hellre ev broddskador i släpet än vad jag tar en fläkskada eller i värsta fall en bäckenfraktur pga fläkning på isen.
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Kan du inte träna lite utan transporten då? Dvs testa att sätta på skydd så hon får en chans att känna vad hon tycker innan det ska transporteras?
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Jag skulle kört på skydd och boots fram och lindor och boots bak (eller skydd bak också om den kan ha det, mindre besvär än lindor). Då känns det som om du har gett hästen det sundaste skydd som fanns bland dina alternativ, dvs saker som hästen är van vid redan. Som du själv skriver kan transportskydden vara klumpiga och orsaka mer störning än nytta. (gillar själv inte transportskydd öht, så stora och stela !)

Så, skydd och boots hade jag valt, tar också mycket hellre ett broddtramp än en fläkningsskada. Men, vi får väl invänta fler svar, kanske någon som har något annat mycket vettigare att säga.
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Min ponny åkte alltid utan skydd fast han var ifs oskodd till han var 6år men även när han var skodd åkte han utan och ALDRIG broddar I släpet då jag varit med om en sån olycka(hästen hade Mark todd transportskydd) då brodden gick igenom.
Min ponny hade bara skydd en gång och det var när han skulle åka lastbil ca 60 mil.
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Men nu ska hon ju åka broddad, så det var ju frågan hur man bäst skyddar? Mina hästar åker alltid broddade utan problem och en broddskada är som sagt mycket hellre att föredra än en fläkning.
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Varflör brodda?
Åker vi till ridhus bakar vi in o lastar av i ridhyset och åker vi till andra ställen ser vi till så det går att la´sta av där det inte är halt.
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Om det inte finns nånstans där det inte är halt då? Det är fortfarande vinter och skodda hästar halkar utan brodd. Alexandra skor ju inte en unghäst för att det är kul utan för att det är ett nödvändigt ont med tanke på hur det ser ut där hon bor. :smirk:
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Då åker jag inte ditt :smirk:
Fast på dom flästa ställena finns där ställen där det går
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Mia_R skrev:
Kan du inte träna lite utan transporten då? Dvs testa att sätta på skydd så hon får en chans att känna vad hon tycker innan det ska transporteras?

Jovisst, det har jag ju tänkt. Fast transportskydd lär det inte bli, hon kan inte ha valackens skydd, och jag är sådan elak matte att jag inte tänker köpa ett par nya transportskydd bara till henne som hon växer ur. Sitt nya täcke växte hon ur på 1½ månad :crazy: så jag är inte så pigg på att köpa transportskydd för en tusenlapp åt bara henne.

Däremot kan jag köpa någon annan typ av skydd kanske (frågan är bara vad som blir bäst?). Valackens benskydd (inte transportskydd utan benskydd) är strl ponny och de kan hon ju ha (talar om senskydden fram nu) så kan jag hitta någon annan typ av skydd som funkar som valacken kan ha sen med om hon växer ur dem, så. Fast jag kommer inte riktigt på några riktigt bra 'vanliga' benskydd? Tips mottages gärna =) Prof Choicekopiorna är ju utmärkta, OM hon kan ha dem, det är ju valackens, men det är minsta storlek som finns så kan tyvärr inte köpa mindre sådana heller.

Men tips på skydd som är icke transportskydd mottages gärna =) (Några BILLIGA transportskydd köper jag inte oavsett, jag tycker inte sådana är bra helt enkelt)

Sen, vis av valacken så vet jag också att transportskydd kan man trampa på. Om de glider ner lite, och så trampar de på insidan av skyddet med brodden, då kommer de rycka åt sig benet som är 'fastlåst' och så blir det sopor av skydden i nederkant. Sådana grejer jag menar kan stjälpa mer än det hjälper med en häst som inte är så åkvan. Jag tror skaderisken är större om hon trasslar med skydden och trampar på dem än åker HELT utan skydd. Så, gärna en lösning med 'vanliga' benskydd. Jag hopaps ju hon kan ha Prof Choicekopiorna (ska prova ikväll), men annars?
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Fladde skrev:
Varflör brodda?
Åker vi till ridhus bakar vi in o lastar av i ridhyset och åker vi till andra ställen ser vi till så det går att la´sta av där det inte är halt.

Varför brodda? Tja varför brukar man brodda? För HALKSKYDD. Vi har is, is och mer is här. Damen ska till klinik så det är inte ett alternativ att strunta i att åka heller, så enkelt är det inte.

Och visst isen kan tina bort tills vi ska åka och då åker hon obroddad, men är det som idag så är det iskana när hon lastas (jag KAN backa till stalldörren men mitt betonggolv är alldeles för halt för broddar det med så det är jag inte hjälpt av). Och på kliniken så vet jag inte hur det ser ut, sist var det snö med ishinna och halt även för en oskodd hov. De sandar parkeringen på kliniken men det hjälper tyvärr inte alltid så bra då gruset/sanden glider ovanpå isen.
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

När jag ker på klinik har dom saltat o krusat på parkeringen
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Lönlöst att bara äns tänka tanken på att börja diskutera med den där Fla**e..... :p
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Fladde skrev:
När jag ker på klinik har dom saltat o krusat på parkeringen

Mmm, men om de INTE har det då? Sen, de kan salta och grusa ihjäl sig, är det 'fel' temperatur blir det halt ändå. Här försöker alla kliniker att skapa halkfri parkering, men det är sällan det riktigt går. Salt fungerar bara mellan vissa temperaturer, och sand/grus åker gärna runt ovanpå blankis.

Och, okej vi säger att det är halkfritt på klinikparkeringen, men jag ska ju LASTA PÅ hästen med?
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Och, okej vi säger att det är halkfritt på klinikparkeringen, men jag ska ju LASTA PÅ hästen med?

Vad är problemet? Du ställer dig ju helt enkelt och skruvar ur broddarna när du lastat på. Enkelt och smidigt! :devil: :devil: :angel:
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

pinky skrev:
Vad är problemet? Du ställer dig ju helt enkelt och skruvar ur broddarna när du lastat på. Enkelt och smidigt! :devil: :devil: :angel:

Jag avstår gärna, men Fladde kanske kan tänka sig att komma och göra det åt mig? :idea:
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Ja? Eller så skiter man i att åka om det är akut och istället slaktar om det är en unghäst som inte varit skodd och broddad förut? :angel:

Till Alex: Prova om det inte funkar med Visions skydd + boots och sen padd och linda över glipan?
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Mia_R skrev:
Ja? Eller så skiter man i att åka om det är akut och istället slaktar om det är en unghäst som inte varit skodd och broddad förut? :angel:

Till Alex: Prova om det inte funkar med Visions skydd + boots och sen padd och linda över glipan?

Om hon kan ha Visions prof choicekopior så tror jag inte jag behöver linda över glipan faktiskt, den borde bli så liten. Iofs har V lyckats skada sig trots skydden + boots, i just glipan. Men det var på skarsnö, så det borde vara säkert nog.

Men ni kan gärna klura på alternativa lösningar om de täckande skydden är för stora (är rädd för det tyvärr) för då är jag tillbaka på noll igen.
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Mia_R skrev:
Kan du linda och sen klämma på bootsen över då?

Jag vet inte. Eller KAN kan jag ju såklart, men jag vet inte hur bra det blir med padd på de där små smala spindelbenen, om jag kan få det att sitta vettigt kvar. Jag får experimentera lite. Men HELST vill jag ha en lösning med skydd. Jag slipper gärna stå och linda av och sen linda på på kliniken. Inte för jag tror hon skulle fnatta runt där heller, fast jag är en stor vän av att undvika alla tänkbara trasselmoment ;)

Tyvärr kan hon inte ha lindorna på på kliniken heller tror jag, nu vet ag inte exakt vad de tänker hitta på på återbesöket, men sist böjde de ju henne bak iaf, och då villd e ju inte ha lindor på. Och de kommer garanterat vilja se henne röra sig igen, och då antagligen utan klumpiga, heltäckande lindor.

Så en skyddlösning vore drömmen(Börjar jag bli kinkig nu? *s*)
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 993
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
944
Senast: Liten
·
Hoppning Har en ponny som jag tävlar lätta hoppklasser med. Nu är ju tävlingssäsongen i princip slut, så under vintern blir det väl mest några...
Svar
18
· Visningar
2 834
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 454
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp