Skyggar för domaren!! TIPS??

P

Pixie1

Jag har en super fin liten tik på 7 månader, hon är väldigt positiv och lättränad, men ganska reserverad.
Vi har miljötränat jättemycket, och hon älskar numera andra hundar (förutom jättestora som kommer lösa i full galopp mot oss :crazy: men det räknar jag som "normalt").

Hon kan va med överallt utan problem, men hon är fortfarande lite reserverad för främande människor när dom kommer väldigt nära och böjer sig över henne m.m. Vissa mer än andra, hon kan typ lukta på långt håll vilka hon tycker om och inte :grin:

Trodde ändå att det skulle gå ok på utställning eftersom hon oftast "tycker om" hundvana folk, hade nog förväntat att hon skulle acceptera det även om hon inte skulle älska det.. men nu har hon skyggat för 2 dommare... detta håller ju liksom inte längre än valpklass :o så vi måste öva!
Nån som har nått super tips på hur?
 
Sv: Skyggar för domaren!! TIPS??

nöta nöta nöta. först att det är KUL (med stora bokstäver) att stå på bordet, och sedan att någon kommer fram och bara ger henne en godis, för att tillslut faktiskt känna på henne också. börja med folk hon känner, och så fort du är på besök hos någon som tillåter det, upp med henne på en stol eller något och låt en "okänd" känna igenom henne.
finns ingen quickfix, men beroende på hur lättlärd hon är, och hur otäckt hon verkligen tycker det är, så kommer det att ta olika lång tid. om hon står snällt på bordet redan nu skulle jag lägga minst en vecka på att det bara ska vara roligt och sen ta mig framåt, steg för steg, tills det sitter.
lycka till!
 
Sv: Skyggar för domaren!! TIPS??

Mitt tips är att ge det tid, ofta kommer det med ålder och det självförtroende det ger.

Min kille (spets) var ganska reserverad mot folk när han var yngre, ville helst inte prata med folk han inte kände, utom vissa som tydligen var kul (vet nu att det beror mycket på hur personen "presenterar sig"). Han hade inte gillat en tandvisning!

Jag gjorde inte så mycket mer än hade honom med överallt, lät honom hälsa om han ville. Det vände runt 15 månader, och nu svär jag över min översociala hund:angel:. Han blev helt enkelt vuxen och blev säkrare på sig själv och då också på andra:) Nu har vi hunnit med 3 lydnadsettor, med två tior och en nia (har reste sig, grinig dommare;)).


Så jag skulle säga: fortsätt miljöträna men pressa henne inte, utan ge henne tid att växa i sig själv..Du behöver ju inte ställa förrän du vet att hunden fixar det, det ska vara roligt:bump:

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vill prova och se om två av mina katter kan tåla varandra så båda två kan bo inomhus tillsammans. Dom är helt olika i personligheten...
Svar
13
· Visningar
1 044
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 781
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 399
Senast: Åsa A
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 852
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp