Skyltdockor 2.0

Tumme upp!
En av de sjuka grejerna i affärerna är ju när man nålar in kläderna för att de ska få bättre passform på dockan :grin:
Inte konstigt att kläderna inte sitter som man tror!

Där är det faktiskt bättre på internet ibland, en del ställen skriver "modellen är 172 cm lång och bär storlek s".
 
Jättebra initiativ. Däremot personligen kan jag inte se kopplingen kroppshets och skyltdockor. För mig är skyltdockan enbart en klädhängare och inget verklighetstroget på något sätt. Men även om jag inte gör den kopplingen så tycker jag det är ett bra initiativ för de som gör det och positivt att de gör flera olika.
 
Onödigt.
Nu påverkar det inte mig särskilt mkt då jag för det mesta shoppar på nätet.
Men där gillar jag att det är smala/vältränade män som är modeller. Jag har då märkt att det är större chans att man handlar om plagget sitter bra på modellen.
Det skulle kännas fel om man hade överviktiga modeller och förmodligen omöjligt att ha en modell för varje kroppstyp. Så varför ska man inte ha smala/vältränade modeller som referens ? Bara för att vi som befolkning är ohälsosamt överviktiga... Att då göra övervikt till ett ideal känns fel.
 
Onödigt.
Nu påverkar det inte mig särskilt mkt då jag för det mesta shoppar på nätet.
Men där gillar jag att det är smala/vältränade män som är modeller. Jag har då märkt att det är större chans att man handlar om plagget sitter bra på modellen.
Det skulle kännas fel om man hade överviktiga modeller och förmodligen omöjligt att ha en modell för varje kroppstyp. Så varför ska man inte ha smala/vältränade modeller som referens ? Bara för att vi som befolkning är ohälsosamt överviktiga... Att då göra övervikt till ett ideal känns fel.

Är en överviktig om en inte är lika smal som en skyltdocka?
 
Ja för dessa dockor bara skriker hälsosam

3AC446A8-2679-406A-BFC3-75826D21D5D6.jpeg
 
Tycker att de nya skyltdockorna känns som ett fantastiskt initiativ! :bow:
Fast egentligen borde de ha kommit för länge, länge sedan.

Förövrigt blev jag riktigt glad när jag shoppade kläder på nätet häromdagen och på det ena plagget jag beställde, kunde läsa följande: "Modellen är 162 cm lång och bär storlek EU 38" 😍
(M.a.o en mycket sund modell som förövrigt var lika lång, och med samma klädstorlek som mig!)
 
Jag gör tummen ner och tycker att den typen av aktioner och projekt snarare förstärker problemet.

Jag tycker det är jättebra att kunna se en skyltdocka som har liknande kroppsform som jag själv och se hur plagg faller på den. Nu är jag varken över eller underviktig, men det handlade ju om att få alla möjliga kroppsformer och det är ju bara bra, hur kan det inte vara det liksom?
 
Tycker att de nya skyltdockorna känns som ett fantastiskt initiativ! :bow:
Fast egentligen borde de ha kommit för länge, länge sedan.

Förövrigt blev jag riktigt glad när jag shoppade kläder på nätet häromdagen och på det ena plagget jag beställde, kunde läsa följande: "Modellen är 162 cm lång och bär storlek EU 38" 😍
(M.a.o en mycket sund modell som förövrigt var lika lång, och med samma klädstorlek som mig!)

Hur vet du att modellen var sund? Sund tycker jag har med hälsa att göra och inte med utseende.
 
Rent visuellt iaf. Sund i detta fall = Inte för smal, normalviktig med ett sunt utseende. :)
Det där är en sån otroligt subjektiv uppfattning som kommer av de samhälleliga normer och ideal vi har. Du kan inte se på någon om den är sund. Och du borde inte titta på folk, deras vikt och storlek och sen sprida idéer på internet om deras hälsa. "Inte för smal" och "sunt utseende" betyder ingenting, det är idéer och uppfattningar bara.

Det du gör är i den här tråden (som alltså hyllar något som tar aktivt ställning mot utseende- och kropphetsen) är att hetsa lite mer. Men i en något annorlunda riktning.
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 613
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
355
Senast: Fideli
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Övr. Djur https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/schimpanserna-fortfarande-losa-i-aphuset-pa-furuviks-djurpark Jag förstår inte varför de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 802
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp