Slå ihop B, C och D i förklass Div I?

LillaGeisha

Trådstartare
Dottern ska ut och pröva en LA:2 för första gången. Det är en förklass till Div I. Fick nu se i startlistorna att de slagit ihop alla kategorier till en klass trots att det är 37 anmälda och nog med C-ponnisar för en egen klass. Får man göra så, eller är det så att man måste göra så när det är divisioner? Känns ju lite tråkigt att hon ska möta D-ponnisar första gången. Hon är nervös nog :crazy: .

Förklassen är ju öppen och jag har för mig att det i TR står att man får slå ihop klasserna om det är mycket få startande i en kat men att de bör vara en egen klass, eller snurrar jag nu?

Sv: Slå ihop B, C och D i förklass Div I?

Har inte TR här, men jag har iaf för mig att det finns ett maxantal starter på hur många det får vara när man slår ihop. Hur många minns jag inte.

TR moment 10 tar upp detta med sammanslagning av kategorier. Men be klubben följa TR, de finns många arrangörer som inte kan detta med kategorisammanslagningar...

Distriktet har gått út med att lagklassen bör ridas med blandade starter mellan de olika kategorierna för att lag som har mest c eller d-ponny inte skall bli lottade och rida samlat med varandra. Detta för att sprida ut ritterna för de olika lagen under klassen. Men! varje kategori tävlar för sig. Det vill säga att c-ponnys tävlar mot c-ponny när det gäller den inbördes ordningen.
Varför gör de då lika dant med förklassen. Jo för att det inte skall bli så att något ekipage får starta båda klasserna nästan samtidigt eller till och med starta framridningsklassen efter huvudklassen. Detta skulle bli om ett lag enbart består av 3 d-ponnyer, då rider de förklassen sent men om laget skall spridas ut över hela startlistan så blir någon tvungen att starta innan den ridit förklassen.
Mariestad gjorde inte på detta sättet i första omgången. Kontentan av det blev att något lag startade med alla sina ryttare i slutet av tävlingen. Det tar bort lite av tjusningen.
Nu skall jag inte oroa din dotter mer men om man tittar på resultaten från Div 1 Västergötland första omgången så är c-ponnyerna nästan bättre än D-ponnyerna. :crazy:
Lycka till på söndag:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt svar!!! Mycket utförligt och bra.

Dottern har redan klått flera av ekipagen kat C i andra tävlingar :) i och för sig LB då. Nåja, hon har inga krav på att vinna.

Tack för lycka till:et

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Tjockistråden 4
  • Semestra i Norrland

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Födda 2022
Tillbaka