Bukefalos 28 år!

Släktforskare eller andra kluriga

WhoIsItAgain

Trådstartare
Jag har ett problem...jag måste få reda på vilka adresser jag bott på sen födsel till nu. Skatteverket kan ge mig från 990701 - till nu men före det var det Landsarkivet jag ska vända mig till enlig dom men de kan inte säga vilket eller hur jag ska ta kontakt. Så nu kommer problemet.

1. Landsarkiven är uppdelade. Jag vet alltså inte ens i vilka län jag bott (en del år men inte de första), vi flyttade ungefär vartannat år tills dess jag gick i högstadiet pga pappas jobb. Mamma är död och pappa är dement och vet inte längre så kan inte fråga mina föräldrar och jag kan ju inte kontakta alla....
2. Landsarkiven har gått upp i Riksarkivet 2010 verkar det som?!
3. När jag söker där i alla olika arkiv får jag noll träffar, spelar ingen roll om jag söker på mitt namn, mina föräldrars eller min födelseförsamling.

Så finns det någon som vet vart jag ska vända mig? Har sökt på Riksarkivets sida ang folkbokföring och får då bara träffar på släktforskning, att flyttar ska stå där men fastnar ju på att jag får noll träffar. Vet inte ens vilket blankett jag ska begära liksom och om det ens är där jag ska fråga.

Behöver det för att söka tyskt medborgarskap, och ja, de är krångliga och älskar papper..... 🙄

Tänkte att ni som släktforskar kanske har tips. Kan jag ens hitta mina gamla adresser där?
 
Arkiv digital har befolkningsregister från åren 1940, 1950, 1960, 1975 och 1985. Om du vill PMa mig ditt namn och födelsedatum så kan jag hjälpa dig leta när jag kommer hem ikväll. Helt förståeligt om du inte vill ge mig infon, men jag hjälper dig gärna om du vill :) . MEN om ni flyttade så ofta som vartannat år missar befolkningsregistren förmodligen en del också.....
 
Av ren nyfikenhet: Vilka bevis för att du bott på dessa adresser vill Tyskland ha? Vad ska de med det till? Låter helknasigt tycker jag.
 
Av ren nyfikenhet: Vilka bevis för att du bott på dessa adresser vill Tyskland ha? Vad ska de med det till? Låter helknasigt tycker jag.
Ja, du vad de ska ha de till vet de nog knappt själva....jag menar kann förstå sista 10 åren eller så men från födseln?? Dessutom om jag knappt kan få fram uppgifterna, hur ska de kunna kontrollera det stämmer? Men jag tänkte ge dom det jag kan få fram och tiga om resten ;)
 
Jag har ett problem...jag måste få reda på vilka adresser jag bott på sen födsel till nu. Skatteverket kan ge mig från 990701 - till nu men före det var det Landsarkivet jag ska vända mig till enlig dom men de kan inte säga vilket eller hur jag ska ta kontakt. Så nu kommer problemet.

1. Landsarkiven är uppdelade. Jag vet alltså inte ens i vilka län jag bott (en del år men inte de första), vi flyttade ungefär vartannat år tills dess jag gick i högstadiet pga pappas jobb. Mamma är död och pappa är dement och vet inte längre så kan inte fråga mina föräldrar och jag kan ju inte kontakta alla....
2. Landsarkiven har gått upp i Riksarkivet 2010 verkar det som?!
3. När jag söker där i alla olika arkiv får jag noll träffar, spelar ingen roll om jag söker på mitt namn, mina föräldrars eller min födelseförsamling.

Så finns det någon som vet vart jag ska vända mig? Har sökt på Riksarkivets sida ang folkbokföring och får då bara träffar på släktforskning, att flyttar ska stå där men fastnar ju på att jag får noll träffar. Vet inte ens vilket blankett jag ska begära liksom och om det ens är där jag ska fråga.

Behöver det för att söka tyskt medborgarskap, och ja, de är krångliga och älskar papper..... 🙄

Tänkte att ni som släktforskar kanske har tips. Kan jag ens hitta mina gamla adresser där?
Alla uppgifter (från ca 40- eller 50-talet?) finns samlat på ett personkort där alla dina flyttar inom landet ska finnas med (ihop med uppgifter om föräldrar, födelseort, egna barn). Det finns arkiverat där du bodde 1991 när Skatteverket tog över folkbokföringen från kyrkan.

Du skickar beställningen till en central adress hos Riksarkivet, sen lämnar de själva ärendet till det landsarkiv som förvarar just de handlingarna. Förklara vilka uppgifter det är du behöver och vad du ska använda dem till och ge så många sökuppgifter du kan så underlättar det. Använd webformulär https://riksarkivet.se/kyrkobok eller https://riksarkivet.se/person-slaektforskning (beroende på om du behöver ha det intygsstämplat) alt. ring deras kundtjänst.

Jag tror att de måste gå till originalanteckningen i kyrkboken för att göra "äkta utdrag" och det blir ju struligt om det är många flyttar till olika delar av landet. Men undrar om det inte kan räcka för det som du ska använda det till om du får en kopia på personkortet ifall allt som behövs står där. Förtydliga i beställningen om det bara är det som du behöver.

MEN det är jättekonstigt att SKV inte kan ge dig uppgifter bak till -91. Det SKA de kunna. (eller är det felskrivning på siffran?)
 
Senast ändrad:
Alla uppgifter (från ca 40- eller 50-talet?) finns samlat på ett personkort där alla dina flyttar inom landet ska finnas med (ihop med uppgifter om föräldrar, födelseort, egna barn). Det finns arkiverat där du bodde 1991 när Skatteverket tog över folkbokföringen från Skatteverket.

Du skickar beställningen till en central adress hos Riksarkivet, sen lämnar de själva ärendet till det landsarkiv som förvarar just de handlingarna. Förklara vilka uppgifter det är du behöver och vad du ska använda dem till och ge så många sökuppgifter du kan så underlättar det. Använd webformulär https://riksarkivet.se/kyrkobok eller https://riksarkivet.se/person-slaektforskning (beroende på om du behöver ha det intygsstämplat) alt. ring deras kundtjänst.

Jag tror att de måste gå till originalanteckningen i kyrkboken för att göra "äkta utdrag" och det blir ju struligt om det är många flyttar till olika delar av landet. Men undrar om det inte kan räcka för det som du ska använda det till om du får en kopia på personkortet ifall allt som behövs står där. Förtydliga i beställningen om det bara är det som du behör.

MEN det är jättekonstigt att SKV inte kan ge dig uppgifter bak till -91. Det SKA de kunna. (eller är det felskrivning på siffran?)

Ja, sorry 1991 ska det stå. Men tack då vet jag var jag kan börja leta om inte @bettysmatte får fram det. Tack!!
 
Av ren nyfikenhet: Vilka bevis för att du bott på dessa adresser vill Tyskland ha? Vad ska de med det till? Låter helknasigt tycker jag.
Ja, du vad de ska ha de till vet de nog knappt själva....jag menar kann förstå sista 10 åren eller så men från födseln?? Dessutom om jag knappt kan få fram uppgifterna, hur ska de kunna kontrollera det stämmer? Men jag tänkte ge dom det jag kan få fram och tiga om resten ;). Jag har dessutom bott här i landet i 10 år snart så var jag bodde i Sverige borde vara rätt ointressant.....arbete tex vill de bara veta de sista 10 åren.

(Blev nått fel förra gången jag svarade)
 
Uppgifter nyare än 70 år är såvitt jag vet sekretessbelagda på något sätt, därför hittar du inte det på nätet själv. Jag tror att man kan komma åt fler uppgifter i Riksarkivet om man registrerar ett konto med inloggning.
 
Uppgifter nyare än 70 år är såvitt jag vet sekretessbelagda på något sätt, därför hittar du inte det på nätet själv. Jag tror att man kan komma åt fler uppgifter i Riksarkivet om man registrerar ett konto med inloggning.
Det är framför allt GDPR som hindrar att man kan lägga ut personuppgifter på nätet, oavsett om de är fria från sekretess. Tror att man tagit bort sådant som funnits ute tidigare och flyttat så gränsen är mer än 70 år pga det. Efter att Riksarkivets digitala forskarsal blev avgiftsfri så finns ingen inloggning.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 923
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 273
Senast: jemeni
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 669
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 201
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp