Släktforskning

Jag började släktforska för ca 10år sedan, främsta anledningen var att vi hade några "släkthistorier" som jag ville få bekräftade. Det slutade med att jag hittade så otroligt mycket mer och spännande människoöden än jag hade kunnat tro och den släktberättelse jag fått berättade för mig blev grundligt reviderad.

Att hitta nu-levande släktingar var inte intressant alls så att jag fick kontakt med några av mina kusiner tack vare min släktforskning var en ren bonus.

Jag har spårat delar av min släkt tillbaka till 1600-talet, jag har otaliga drängar och pigor i släktträdet men även personer som direkt varit inblandad i att bygga Göta Kanal, suttit i fångläger i Frankrike eller gått under i olika rödsot eller andra epidemier. Jag har systrar som gift sig med sin äldre systers man när systern gått bort bara för att ngt år senare bli stående på fattighuset med samtliga barn för att mannen i fråga gått bort. Min mormors mormors mor gick i älven med sin ena son... Jag har släktningar som dött av lunginflammation på Långholmens Fängelse, men det mest intressanta var när jag när jag googlade min farfars namn en jul omkring 2016 och hittade en tråd på forumet Svenska Mord......
 
Jag började släktforska för ca 10år sedan, främsta anledningen var att vi hade några "släkthistorier" som jag ville få bekräftade. Det slutade med att jag hittade så otroligt mycket mer och spännande människoöden än jag hade kunnat tro och den släktberättelse jag fått berättade för mig blev grundligt reviderad.

Att hitta nu-levande släktingar var inte intressant alls så att jag fick kontakt med några av mina kusiner tack vare min släktforskning var en ren bonus.

Jag har spårat delar av min släkt tillbaka till 1600-talet, jag har otaliga drängar och pigor i släktträdet men även personer som direkt varit inblandad i att bygga Göta Kanal, suttit i fångläger i Frankrike eller gått under i olika rödsot eller andra epidemier. Jag har systrar som gift sig med sin äldre systers man när systern gått bort bara för att ngt år senare bli stående på fattighuset med samtliga barn för att mannen i fråga gått bort. Min mormors mormors mor gick i älven med sin ena son... Jag har släktningar som dött av lunginflammation på Långholmens Fängelse, men det mest intressanta var när jag när jag googlade min farfars namn en jul omkring 2016 och hittade en tråd på forumet Svenska Mord......
Ja mycket av det man hittar är ju tyvärr ganska sorgligt, det är ju lite så att de dåliga nyheterna är de som uppmärksammas. Sällan lämnar det väl så mycket spår i historien om folk lever lyckliga i alla sina dar..
 
Har hållt på i några år nu. Det är superspännande, om än deprimerande också. Barn dog som flugor, hustrur likaså. Har ett mysterie också då jag dnatestat mig. Jag har flera dnaträffar på en i bygden känd släkt. Men hittar ingen papperskoppling?!!!? Någonstans runt 1850-1855 har nog någon halkat till lite. Eller så är det något som jag inte ser. Sen har jag också upptäckt att jag har anor i princip från hela Skaraborg. Från Vänerstranden till Vätterkant och från Falköpings norra delar till Undenäs. En jobbdag så reste jag från min mormors födelsesocken Bjurum till 5 km från min morfars dito i Gryt. Att dom träffades är ju märkligt. Även med bil är det långt.
 
@Luff
Spännande! Jag är i lite motsatt situation, då det viskats en del om att en gren i släkten inte alls är släkt med oss egentligen... Men man kan ju inte gärna knacka på och be dem ta ett dna test för att ta reda på om det stämmer :crazy:
 
Jag har släktforskat flera år, plötsligt kan man hitta en ny ingång och då håller jag på mer intensivt. Sen kan det gå ett bra tag när man sitter fast och inte kommer någon vart.
Mamma hade släktforskat men sa att hon bara hittat torpare och inget intressant. Det visade sig inte stämma helt. Det pratades också i släkten om att vi skulle vara valloner. Tydligen en vanlig föreställning. Den stämde inte heller. Jag har kommit till 1600-talet på en del grenar, 1700-talet på andra. Visst fanns det många torpare, men också smeder och pappersmästare, och då fick jag lära mig en del om den tidiga industrialismen i Sverige. Många soldater fanns det också och då lärde jag mig lite om militärhistoria också. En familj emigrerade....Det finns mycket mer att fördjupa mig i när jag åter tar tag i släktforskningen.

Framförallr är der vissa öden som grep. Soldaten som dog i Finland och lämnade en ung änka med fyra barn. Den nyblivna mamman som drunknade, endast 20 år gammal...
 
@Luff
Spännande! Jag är i lite motsatt situation, då det viskats en del om att en gren i släkten inte alls är släkt med oss egentligen... Men man kan ju inte gärna knacka på och be dem ta ett dna test för att ta reda på om det stämmer :crazy:
Fast, nja. Man kan ju skriva ett trevligt brev, berätta vad man har hört och fråga fint om de kan tänka sig att ta ett DNA-test (som man självklart betalar för i så fall).... :)
 
Kan ju tillägga till tråden att det var just släktforskningen (men åt en vän) som gjorde att jag nu har skrivit två romaner. Det jag hittade - och inte hittade - fick min fantasi att gå igång och böckerna blev till :) ! I samband med detta har jag haft jätteroligt när jag har fördjupat mig i Sverigehistoria och Stockholmshistoria i synnerhet för att ta reda på vad folk åt, hur de klädde sig, hur de roade sig, osv.

Jag kan varmt rekommendera att söka i gamla digitaliserade dagstidningar. Både efter personer och händelser:
https://tidningar.kb.se/
 
Jag släktforskar i perioder, men har haft mycket problem att få till en start på min pappas sida p g a okända släktingar i rätt nära tid. Jag är dessutom DNA-testad och hittar nära matchningar (kusiner, sysslingar) med "fel" personer. Det handlar om personer som umgicks i samma kretsar, så antar att det var lite snedsteg hit och dit.

Nu blev jag sugen på att ta upp det igen, såg att jag fått en ny bra DNA-matchning att gå vidare med. Får nog bita i det sura äpplet och betala MyHeritage... Hatar deras marknadsföring dock, så vill egentligen inte.
 
Jag släktforskar i perioder, men har haft mycket problem att få till en start på min pappas sida p g a okända släktingar i rätt nära tid. Jag är dessutom DNA-testad och hittar nära matchningar (kusiner, sysslingar) med "fel" personer. Det handlar om personer som umgicks i samma kretsar, så antar att det var lite snedsteg hit och dit.

Nu blev jag sugen på att ta upp det igen, såg att jag fått en ny bra DNA-matchning att gå vidare med. Får nog bita i det sura äpplet och betala MyHeritage... Hatar deras marknadsföring dock, så vill egentligen inte.
Jag hade också problem med en gren av släkten jag inte kände till nästan alls i ganska modern tid. Där hjälpte det mig att söka i tidningar, om gården, byn, yrket, och mitt i allt hade jag ett par namn som gjorde att jag kom vidare.
 
@Luff
Spännande! Jag är i lite motsatt situation, då det viskats en del om att en gren i släkten inte alls är släkt med oss egentligen... Men man kan ju inte gärna knacka på och be dem ta ett dna test för att ta reda på om det stämmer :crazy:
Du vet ju inte om dom har testat sig? Det är ganska vanligt. Kanske någon av barnen eller en moster typ. Jag testade mig på Ancestry, förde även över till MyH och FTDNA. Så om du testar dig kan du få besked utan att fråga direkt.
 
Jag har ytterligare en intressant historia som jag hittade i min egen släkt. En släkting på min mammas sida emigrerade som barn till Kanada. Där träffade hon en tysk man som hon gifte sig med. Han bodde hos en släkting i Amerika och hon flyttade med, enligt immigrationsdokument. I dessa står det också att båda hade för avsikt att stanna kvar permanent i Amerika, men av någon anledning blev det väl inte så för helt plötsligt finns de i Sverige. Inflyttade från Tyskland i början av andra världskriget. De hamnar hos hennes släktingar i en liten håla i närheten av där jag bor nu. Av mamma - som träffade båda när hon var ung - har jag hört att maken upplevdes som lite "konstig" och inte särskilt trevlig. I församlingsbok finns antecknat att han var statslös och i kanten hittar man ordet deserterat med frågetecken efter. Inte så konstigt kanske att han upplevdes som lite smått otrevlig. Att ha deserterat från den tyska armén under andra världskriget sågs förmodligen inte med speciellt blida ögon från Tysklands sida, och kanske gick han runt på helspänn och var noga med att "hålla sig på sin kant".....
 
Har en i släkten ösom har samma namn som jag. Hon ihop med några fler dömdes till häxor, just min släkting fick leva vidare men inte dom andra (gissar på att det berodde på att hon var fru till dåvarande Kungälvs borgmästare).
Hon dömdes tydligen till häxa för att hon hade sätt till att en kvinna hade vänt bort huvudet från sin man under bröllopsnatten.
 
Min mamma släktforskar på mormors sida. Där har det kommit upp att vi har mycket samer i släkten. Mormors kusin släktforskar också och han fick fram att vi hade en skatteindrivare som inte var så populär pga sina brutala metoder. Tydligen så drev han inte bara in skatterna åt kungen utan att se till att han fick en del av kakan själv. Min svenska släkthistoria är för mig lätt att finna då jag vuxit upp med den runt knuten. Bönder, bönder och åter bönder. Tydligen någon präst som finns begravd under golvet i grannbyns kyrka. Inte så spännande.
 
Har funderat lite över min farmors mamma. Farmos mamma var ogift när farmor föddes 1916 och på födelsekortet för farmor står fader okänd men det kan ju innebära vad som helst, inget erkännande från fadern är väl troligast kanske eller att det var opassande på något vis. Kan inte minnas att farmor nånsin pratade om sin barndom och det kanske fanns skäl till det. Kan inte ha varit lätt för en ensamstående mor i början på 1900-talet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänker att jag ska DNA-testa mig. Främst är jag nog intresserad av släktforskning och att hitta levande släktingar i både USA och...
2
Svar
33
· Visningar
3 490
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp