Släktforskning

Har funderat lite över min farmors mamma. Farmos mamma var ogift när farmor föddes 1916 och på födelsekortet för farmor står fader okänd men det kan ju innebära vad som helst, inget erkännande från fadern är väl troligast kanske eller att det var opassande på något vis. Kan inte minnas att farmor nånsin pratade om sin barndom och det kanske fanns skäl till det. Kan inte ha varit lätt för en ensamstående mor i början på 1900-talet.
Jag har för mig att det också ibland skrevs så då folk helt enkelt inte var intresserade av att gifta sig och leva ihop. Det var kanske egentligen mer eller minde väl känt vem fadern var, men det passade av någon anledning inte att registrera det så officiellt.

I fallet med pigan i min släkt så gissar jag i varje fall att det var husbonden som var far till barnen, och då gick det väl inte för sig att registrera det, då han ju redan var gift. Jag kan inte riktigt föreställa mig varför en mycket ung piga som fick några barn annars fick vara kvar på gården. Men om det var så, så kan jag bara undra hur hustrun stod ut med situationen.
 
Jag har för mig att det också ibland skrevs så då folk helt enkelt inte var intresserade av att gifta sig och leva ihop. Det var kanske egentligen mer eller minde väl känt vem fadern var, men det passade av någon anledning inte att registrera det så officiellt.

I fallet med pigan i min släkt så gissar jag i varje fall att det var husbonden som var far till barnen, och då gick det väl inte för sig att registrera det, då han ju redan var gift. Jag kan inte riktigt föreställa mig varför en mycket ung piga som fick några barn annars fick vara kvar på gården. Men om det var så, så kan jag bara undra hur hustrun stod ut med situationen.


Ja jag tror det sällan var så att fadern egentligen var okänd för omgivningen egentligen. Det var väl inte helt ovanligt heller att pigan blev utnyttjad av husbandet eller sonen i hushållet och de blev gravida. Tyvärr piga måste ha varit ett väldigt hemskt yrke helt utlämnad till familjen man bodde hos och en förväntan på att vara tillgänglig jämt. Oftast utslängd om man blev gravid.

Min mamma var uppvuxen i en familj där de hade både pigor och barnflicka. När det kom en ny piga så utsatte hon dem för ett test hon gömde en krona under till exempel någon prydnadssak. Hon sa att hittade den så var de noggranna i sin städning genom att de lyfte på sakerna och städade under dem och fick hon tillbaka den så var de dessutom ärliga. Vet inte om jag tycker det var så snällt.
 
Ja jag tror det sällan var så att fadern egentligen var okänd för omgivningen egentligen. Det var väl inte helt ovanligt heller att pigan blev utnyttjad av husbandet eller sonen i hushållet och de blev gravida. Tyvärr piga måste ha varit ett väldigt hemskt yrke helt utlämnad till familjen man bodde hos och en förväntan på att vara tillgänglig jämt. Oftast utslängd om man blev gravid.

Min mamma var uppvuxen i en familj där de hade både pigor och barnflicka. När det kom en ny piga så utsatte hon dem för ett test hon gömde en krona under till exempel någon prydnadssak. Hon sa att hittade den så var de noggranna i sin städning genom att de lyfte på sakerna och städade under dem och fick hon tillbaka den så var de dessutom ärliga. Vet inte om jag tycker det var så snällt.
Är även vanligt än idag att gömma något för att se om den som städar hittar den. Fanns minst något sådant i varje förening när jag var LV.
 
Är det någon av er som använder er av Trackuback?
Jag har inte tid att släktforska, men testade deras allra första version genom jobbet och det verkar jätteroligt. :)
 
Började min släktforskningsresa igår och fick hjälp av en släkting som jag aldrig träffat men som jag sett i mail när vi delat släktinformation. Hon har lagt upp vårt träd i Ancestery. Ser att ni verkar använda My Heritage i större utsträckning. Är den sidan bättre?
 
Började min släktforskningsresa igår och fick hjälp av en släkting som jag aldrig träffat men som jag sett i mail när vi delat släktinformation. Hon har lagt upp vårt träd i Ancestery. Ser att ni verkar använda My Heritage i större utsträckning. Är den sidan bättre?
Jag tycker ancestry är bättre. På myherritage måste du dessutom betala för att ha över ett visst antal personer i ditt träd.
 
Började min släktforskningsresa igår och fick hjälp av en släkting som jag aldrig träffat men som jag sett i mail när vi delat släktinformation. Hon har lagt upp vårt träd i Ancestery. Ser att ni verkar använda My Heritage i större utsträckning. Är den sidan bättre?
Jag gillar Ancestry. Men var vääääldigt försiktig med att kopiera andras släktträd. Rätt var det är så stämmer det inte. Kolla alltid källor. Och bedöm rimligheten. Min fars morfar har i massor med träd fel föräldrar. Samma namn och datum. Men något sa mig att Habo som födelseort inte stämde. Och mycket riktigt så var det fel. Mina släktingar, som jag inte har kontakt, med har alltså redan i detta led helt fel anor i sina släktträd. Ooops.
 
Jag gillar Ancestry. Men var vääääldigt försiktig med att kopiera andras släktträd. Rätt var det är så stämmer det inte. Kolla alltid källor. Och bedöm rimligheten. Min fars morfar har i massor med träd fel föräldrar. Samma namn och datum. Men något sa mig att Habo som födelseort inte stämde. Och mycket riktigt så var det fel. Mina släktingar, som jag inte har kontakt, med har alltså redan i detta led helt fel anor i sina släktträd. Ooops.
tack! Anna (som släktingen heter) varnade mig för det. Också för att det har visat sig genom DNA-test att vi har en del biologiska släktingar som inte är rätt på pappret. Men jag är mer intresserad av bostadshus och liknande då jag bosatt mig i samma område som släktingarna kom ifrån. :)
 
Väcker gammal tråd.
Upptäckte idag att mina farföräldrar troligtvis (har inte kollat i kyrkböckerna än) var andrakusiner med varandra.
Jag visste sen tidigare att första barnet föddes 2 månader efter att de gifte sig, så vet inte om farfar är biopappa till det barnet eller om de gifte sig för att hon blivit gravid med någon annan. De fick 18 barn till. :crazy:
Det blir ju krångligt när folk gift sig och fått barn med sina kusiner eller annan släkt. Vet att det var vanligt förr i tiden eftersom att folk inte flyttade/reste så mycket.
Har upptäckt att jag har några dubbletter i mitt träd så har nu kunnat slå ihop dem. Blir tydligare då.
 
Har länge tänkt börja släktforska och började kolla runt lite i somras. Tanken är på farfars sida till en början, då det verkar mest spännande. Jag tror jag hittat namnet på hans föräldrar genom andra släktträd - fördelen med ovanligt efternamn :)

Men. De dog på 50-talet. Flyttade till Danmark (från Holland) någongång. Och sen flyttade farfar till Sverige som ung. Kan man hitta uppgifter på sådant någonstans? (Främst då Holland- dk flytten)
Och vilken sida hjälper mig bäst att söka vidare i holländska dokumentationer?
Farfars mor var utländsk, tron är hon kom från Ungern, namnet låter dock mer polskt. Googlade jag efternamnet kommer det bara upp en träff på en person i usa dock…

Så, min släktforskning ger sig ut i europa ganska fort - och jag som inte ens lärt mig hitta rätt i de svenska arkiven :D
Tar emot alla tips ni kan tänka er komma med. Jag är helt nybörjare på detta, och har redan antecknat några av länkarna ni nämt här i tråden :)
 
Har länge tänkt börja släktforska och började kolla runt lite i somras. Tanken är på farfars sida till en början, då det verkar mest spännande. Jag tror jag hittat namnet på hans föräldrar genom andra släktträd - fördelen med ovanligt efternamn :)

Men. De dog på 50-talet. Flyttade till Danmark (från Holland) någongång. Och sen flyttade farfar till Sverige som ung. Kan man hitta uppgifter på sådant någonstans? (Främst då Holland- dk flytten)
Och vilken sida hjälper mig bäst att söka vidare i holländska dokumentationer?
Farfars mor var utländsk, tron är hon kom från Ungern, namnet låter dock mer polskt. Googlade jag efternamnet kommer det bara upp en träff på en person i usa dock…

Så, min släktforskning ger sig ut i europa ganska fort - och jag som inte ens lärt mig hitta rätt i de svenska arkiven :D
Tar emot alla tips ni kan tänka er komma med. Jag är helt nybörjare på detta, och har redan antecknat några av länkarna ni nämt här i tråden :)
Har du gått med i facebook-gruppen "Släktforskning för noviser"? I annat fall skulle jag börja där :) ! Det finns säkert någon där som kan hjälpa dig med frågorna kring släktforskning i andra länder. Men jag rekommenderar egentligen att du börjar med någon annan släktgren där du kan lära dig att forska i Sverige först. Arkiv Digital är - i min mening - bäst när man ska söka i kyrkoarkiven. Riksarkivet är gratis men mer svårhanterligt, tycker jag. Jag bygger sedan släktträden numera i Genney (det finns också andra program, som t.ex. Min Släkt). Man kan testa programmet gratis, och sedan kostar det ca 500 kr att köpa. Inte en prenumeration alltså, utan du köper programmet för den summan... :)
 
Beroende på var i landet en har sina släktingar kan Familia vara till stor hjälp. :)
Informationen om personer där är länkad så länge de finns inom upptagningsområdet, så det kan bli "mycket godis i en näve". ;)
 
Inte släktforskat själv bara för att andra släktingar redan har gjort det och det verkar inte finnas mer att upptäcka. Min mamma kommer från en rejäl bondgård i Dalsland, nära Grindstad. Alla i hennes släkt verkar ha haft ganska gott ställt. Ärligt och rejält folk som jobbade hårt och såg till att alla barn fick ett yrke att leva av. På mormors sida var många skickliga smeder, yrket gick i arv. Pappa kommer från ett fattigt torp i Ångermanland. Farfar ägde det. Där fanns inga herrgårdar som köpte all jord och fick de fattiga att göra ett antal tunga dagsverken för att få bruka ett torp. Pappas morfar jobbade på en fabrik men längre bak var de småtorpare allihop.
 
Inte släktforskat själv bara för att andra släktingar redan har gjort det och det verkar inte finnas mer att upptäcka. Min mamma kommer från en rejäl bondgård i Dalsland, nära Grindstad. Alla i hennes släkt verkar ha haft ganska gott ställt. Ärligt och rejält folk som jobbade hårt och såg till att alla barn fick ett yrke att leva av. På mormors sida var många skickliga smeder, yrket gick i arv. Pappa kommer från ett fattigt torp i Ångermanland. Farfar ägde det. Där fanns inga herrgårdar som köpte all jord och fick de fattiga att göra ett antal tunga dagsverken för att få bruka ett torp. Pappas morfar jobbade på en fabrik men längre bak var de småtorpare allihop.
Jag har VÄLDIGT svårt för att tro att det inte finns mer att upptäcka. Det gör det nästan alltid... :) Man kan ofta hitta andra lite alternativa källor t.ex. Eller så kan man släktforska "på bredden" om det inte redan är gjort. Det finns mycket, och det finns många infallsvinklar :) !
 
Släktforskat litegrann vid ett par tillfällen, tagit mig till 1600-talet på min farfars sida och ungefär dito på farmors via framförallt riksarkivet, och en gnutta via finska kyrkböcker.

Det är fattiga stackare allihopa; backstugusittare, pigor och ”finnar” (har rötterna djupt i den tornedalska myllan, så det är en vanlig anteckning i kyrkoböcker och husförhörslängder). Vilket hårt och kargt liv de ska ha haft…

Tyvärr brann det i Haparandas kyrkoarkiv, så en del material är förstört. Surt, eftersom även släkten på morsidan kommer därifrån. Men blev lite inspirerad att ta upp grävandet igen nån regnig dag :)
 
Det är lätt att fastna när man börjat gräva i kyrkböckerna.
Mysterier uppstår: mormors morfars far dömdes för snatteri. Vad stal han, och varför? Det framgår inte, och trots att jag letat har jag inte hittat svaret.
Man blir känslosam: mormors mormors mor drunknade bara 20 år gammal och med ett halvårsgammalt barn. Och farmors farfar drunknade också, tillsammans med en son.
Ännu fler mysterier: hittade en bror till min farmor som inte vi i den yngre generationen kände till. Varför pratade de inte om honom?
Förvåning: mina rötter fanns inte riktigt där jag trodde.... 😀

Bara några exempel på vad som kan hända när man släktforskar.
 
Det är lätt att fastna när man börjat gräva i kyrkböckerna.
Mysterier uppstår: mormors morfars far dömdes för snatteri. Vad stal han, och varför? Det framgår inte, och trots att jag letat har jag inte hittat svaret.
Man blir känslosam: mormors mormors mor drunknade bara 20 år gammal och med ett halvårsgammalt barn. Och farmors farfar drunknade också, tillsammans med en son.
Ännu fler mysterier: hittade en bror till min farmor som inte vi i den yngre generationen kände till. Varför pratade de inte om honom?
Förvåning: mina rötter fanns inte riktigt där jag trodde.... 😀

Bara några exempel på vad som kan hända när man släktforskar.
Det är därför jag ÄLSKAR släktforskningen. När man slutar att försöka ta sig så långt tillbaka som möjligt (vilket vi alla gör i början) och istället börjar forska djupare och bredare. Det är då man hittar alla dessa fantastiska människoöden, tragedier och spännande mysterier!! Jag släktforskar mer åt andra än mig själv, men jag fascineras lika mycket åt sådant jag hittar i andras släkt.... :D

Angående snatteridomen, har du lyckats hitta den i en dombok?
 
Jag pausade precis min släktforskning för ett tag. Var väldigt intensiv i början men körde sen fast på mormors sida i en linje. Nått tekniskt hände. Helt plötsligt förvann en hel släktlinje och nu är där istället en kopia av en annan linje på mormors sida. Jag blev så matt att jag tog en paus :cautious:
Men på farfars sida har jag kommit till 1400-tal.
Har även hittat mycket bilder, läst fångrullar från Långholmen och hittat mycket rötter i Norge, Danmark och Holland. Även en känd prästsläkt i Halland vilket var mycket överraskande.
Både arma strandsittare, backstugesittare och tragiska öden.

När jag tar tag i det igen så ska jag reda ut härvan som blivit på mormors släktträd. Ångrar att jag inte delade upp trädet i 4 delar dirket. Nu blir det så himla stort.
Det som försvann är väldigt spännande då det handlar om ca 200 år av släkt på Orust och jag bor väldigt nära. Just på Orust finns väldigt mycket fastigheter och gårdar bevarade och det är ett jättefint nätverk av släktforskning där så jag kan få veta mycket.
 
Jag började igår inspirerad av denna tråd. Kommit till mitten av 1800-talet bara men hittat en del människoöden. En stackare efter att varit soldat, gift och fått två barn, klassades som sinnessjuk och vansinnig och tillbringade mer än 20 år på fattiggård som fattighjon. Frun gifte om sig och fick två barn till (båda med olika fäder).

Verkar som jag inte kommer längre nu utan ett abonnemang någonstans. Tittat på ancestry och arkiv digital, vilken skulle ni rekommendera?

Behöver även få tillgång till material från början/mitten av 1900 talet som jag inte hittat hos riksarkivet. Har inte någon att fråga, varken föräldrar eller mor/farföräldrar till mig finns i livet längre och fastnade redan i 3 generationen på ena sidan och 4 på den andra. Vill alltså veta mer om "yngre" släktdelar men de finns inte i arkiven vad jag kan hitta. Hittar födelseår men inte vilka mer barn som funnits osv. Bestod ingen kontakt med ena delen av släkten ens när mina föräldrar levde så vet knappt något om den delen och vill veta mer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänker att jag ska DNA-testa mig. Främst är jag nog intresserad av släktforskning och att hitta levande släktingar i både USA och...
2
Svar
33
· Visningar
3 490
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp