släpfunderingar

Lilla_Gubben

Trådstartare
Sitter och tittar på annonser, då vi funderar på att byta ut den vi har nu, pga att vi troligtvis kör olagligt när vi stoppar in den stora hästen, nu åker han inte så ofta och ponnyn går bra.
Min fundering är varför går det att få så hög lastvikt på Boj-släpen jämfört med startrailern vi har idag? På en del skulle vi kunna lasta 150kg mer i en Boj än vårat nuvarande, och då upplever jag ändå Bojsläpet som mycket större. Någon som vet?
 
Sitter och tittar på annonser, då vi funderar på att byta ut den vi har nu, pga att vi troligtvis kör olagligt när vi stoppar in den stora hästen, nu åker han inte så ofta och ponnyn går bra.
Min fundering är varför går det att få så hög lastvikt på Boj-släpen jämfört med startrailern vi har idag? På en del skulle vi kunna lasta 150kg mer i en Boj än vårat nuvarande, och då upplever jag ändå Bojsläpet som mycket större. Någon som vet?
Det hänger nog ihop med tjänstevikten på släpet, alltså vad släpet väger i tomme. Sen givetsvis hur axlar och sådant är byggda för att klara mer vikt osv. Kan vara så att Boj är byggd för att kunna lasta mer och därför kan lasta mer än det släp nu har idag?
 
Och så kan det bero på hur de gör när de väger in släpen; om de tar ur all lös utrustning eller låter mellanvägg osv sitta kvar.
 
allt från vad axlarna får ta till hur mycket släpet väget tomt spelar in.
får t ex lasta dubbelt så mycket i min enkelaxlade kylingekärra mot vad jag hade fått lasta i min stora ifor om jag hade vägt ner den till samma totalvikt.

då man väger upp/ner ett släp så är det lastvikten man ändrar, släpets egna vikt är alltid det samma. är därför små skrangliga släp får lasta mer än vad större släp får om man har samma totalvikt på dem dvs.
 
Vilken Boj-modell?

Generellt tycker jag man verkar tjäna mycket på alugolvet, som i fallet med plyfa kan innebära rejält med vikt. Särskilt med några år på nacken, d v s fukt i plyfan. Vi hade Classic, och då är även väggarna lättare än motsvarande i trä.

På tjänstevikt 840 kg hade vi totalvikt 2100 kg. Och det var en modell med både garderob och sadelkammare.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 089
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 849
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp