Släppa hästar på nysådd

Stall_Smedsgard

Trådstartare
Om jag lägger denna fel så får ni snälla moderatorer gärna flytta tråden.

Har precis i dagarna skrivit på kontraktet på vår nya lilla gård. De som bott här tidigare har inte brukat marken och det har inte varit några djur här heller på ca 25 år. Marken har dock brukats av en bonde som skött om den som sin egen. Tanken var att han skulle fortsätta att arrendera marken tills hans muntliga kontrakt går ut.

Nu till problemet. I höstas sprutade han markerna så allt gräset dog och nu i våras i maj sådde han gräs på alla markerna och vad vi kan se så har han tagit en skörd än så länge. Idag när jag ringde för att stämma av med honom så säger han att jag inte kan göra hagar på vår gård eftersom han gödslat och då blir hästarna sjuka och gräset kommer dö om jag släpper de på gräset nu.


Vad händer om jag släpper hästarna (2 st) i två små hagar? Kommer de bli akut sjuka? Har ingen annanstans att ha dom heller. Att gräset försvinner känner jag är ett mindre problem då bonden skall bort efter nästa års skörd = då har jag mark så det räcker och blir över.


Problem med ev arrendator skall enl. Köpekontrakt lösas av säljare så det är inga problem undrar mest om gräset vill inte ha häst med fång.


Tack på förhand.
 
Om hästarna mår dåligt av betet eller ej kan jag inte svara på för jag vet ju inte med och när som det är gödslat. Men han rätt i att om du släpper betesdjur på vallen nu som sådda i år så kommer du inte att ha mycket kvar nästa år. Gräset har inte hunnit få riktiga rejäla rätter ännu och kommer att dö av trampet av djuren.

Fråga vad han har gödslat med och när det är gjort. Ev kan jag tänka mig att han tänker att det kan vara för kraftigt för hästarna så att dom kan bli sjuka av den anledningen och inte för att det är nygjort. I så fall känner ju du bäst dina hästar och vet om dom klarar kraftigt bete eller inte. Tror t ex endast en av mina hade kunnat bli dålig på nysådd vall, men han behöver egentligen nästan ingen mat alls för att bli fet.
 
Hade nog varit lite försiktig med att släppa på så nysådd återväxt. Är den dessutom gödslad känns det som rätt mastigt bete. Vad är det för vallblandning? Vad var det för värden på förstaskörden?

Att hästarna trampar sönder vallen är ju obestridligt om det är så nysått, men om man klarar att ha dem i lera eller vad det nu kan ge utan sammanhållande rötter är det ju inget problem.
 
Om jag lägger denna fel så får ni snälla moderatorer gärna flytta tråden.

Har precis i dagarna skrivit på kontraktet på vår nya lilla gård. De som bott här tidigare har inte brukat marken och det har inte varit några djur här heller på ca 25 år. Marken har dock brukats av en bonde som skött om den som sin egen. Tanken var att han skulle fortsätta att arrendera marken tills hans muntliga kontrakt går ut.

Nu till problemet. I höstas sprutade han markerna så allt gräset dog och nu i våras i maj sådde han gräs på alla markerna och vad vi kan se så har han tagit en skörd än så länge. Idag när jag ringde för att stämma av med honom så säger han att jag inte kan göra hagar på vår gård eftersom han gödslat och då blir hästarna sjuka och gräset kommer dö om jag släpper de på gräset nu.


Vad händer om jag släpper hästarna (2 st) i två små hagar? Kommer de bli akut sjuka? Har ingen annanstans att ha dom heller. Att gräset försvinner känner jag är ett mindre problem då bonden skall bort efter nästa års skörd = då har jag mark så det räcker och blir över.


Problem med ev arrendator skall enl. Köpekontrakt lösas av säljare så det är inga problem undrar mest om gräset vill inte ha häst med fång.


Tack på förhand.

Gödslingen behöver inte vara ett problem beroende på vad det är. Men det är ju dumt att chansa också om de kan bli sjuka..
Platsbristen kan lösas tillfälligt genom att grusa upp mindre hagar om gräset nu skulle vara "farligt". Marken är troligtvis rätt känslig just nu och det är väldigt trist med söndertrampade hagar som blir till leråkrar också..fina gräshagar som håller sig fräscha året om är ovärdeligt så jag skulle hellre grusa upp i så fall som de fick stå på tillsvidare och sedan kan ju den ytan vara perfekt att fodra på senare, blir som ett slitageskydd då där ni har grusat så får ni ju nästan två jobb i ett gjort sas.

Och spar hellre på betet! Omsådd ska vila helt ett tag, typ ett år och om de trampar ihjäl gräset så har du ju inget gräs nästkommande år utan får så in på nytt..vilket är rätt så kostamt! Så spar på det och se det som en "investering" tills nästa år i stället.. :)
 
Senast ändrad:
Tack för svaren. Har bara internet ibland då bredbandet inte kopplats in än. Tyvärr har jag ingen annan plats att släppa min två hästar på så jag får helt enkelt chansa. Blir det lerigt så blir. I värsta fall får vi grusa i hagarna om det blir för illa. Bonden skall dock ta en tredje skörd först innan hästarna kommer hit. Så gräset lär inte vara jättelångt iaf. Var sak har sin tid och nu måste vi först få klart stallet så jag slipper pendla 14 mil för att besöka hästarna.
 
Jodå kan få låna mark i grannbyn. Väldigt snällt men det ät över 1 km dit. Blir säkert jätteskoj att gå dit själv med en 2 årig hingst och en övertänd 700 kgs koloss. Grejen som gör mej lite sur är att vi betalade ett högre pris för gården för att få tillgång till marken. Vilket vi nu inte riktigt fått.
 
Jodå kan få låna mark i grannbyn. Väldigt snällt men det ät över 1 km dit. Blir säkert jätteskoj att gå dit själv med en 2 årig hingst och en övertänd 700 kgs koloss. Grejen som gör mej lite sur är att vi betalade ett högre pris för gården för att få tillgång till marken. Vilket vi nu inte riktigt fått.

Det låter ju onekligen lite drygt.
 
Det finns ju fler faktorer som spelar in. När vi köpte vår gård så var all mark brukad - vi var alltså tvungna att så in allt nytt. Vi har rätt stora arealer och valde en vallfröblandning som var extra tramptålig. Det som såddes i sept släppte vi på i maj och det som vårsåddes släppte vi på för ett par veckor sedan. Markerna håller bra, de har något enstaka hängställe som blivit lite upptrampat, men inte värre än vad det blir i en äldre sådd. Vi har hästar som kräver mycket mat och klarar kraftigt bete. I våras när vi först släppte blev de lite lösa i magen, men vi lade in lite hö + halm till dem och det stabiliserades rätt fort.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej Funderar över bästa lösningen i sommar för mina lättfödda polare, en ponny och en häst. Jag skulle vilja släppa dem tidigt i halva...
Svar
18
· Visningar
2 262
Senast: Fibusen
·
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 155
Senast: Heulwen
·
Foder & Strö Min häst (SWB 12 år) blev i höstas sjuk (tarminflammation följt av svår Streptotrikos) och är nu efter väldigt många om och men på...
Svar
9
· Visningar
2 689
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp