Bukefalos 28 år!

Släppa ihop eller inte?

Moreeeno

Trådstartare
Har en hopphäst idag på nat nivå som jag haft i ca 1 år och då har hon fått gå i en mindre hage själv.
MEN nu har jag fått möjlighet att släppa ihop henne med två andra hästar i en större hage.
Men eftersom jag aldrig sett henne gå med andra hästar så vet jag ju inte alls hur hon kommer reagera. Jag är verkligen livrädd för att hon ska skada sig!

Jag vet att hästen behöver att socialt liv osv så jag behöver bara bli riktigt jävla övertygad om att jag gör någonting bra för att våga göra det!

Så.. undrar helt enkelt om det finns några här som har hopphästar på samma nivå som mig eller högre och har sina hästar tillsammans med andra?
Eller väljer ni att ha dem ensamma?
 
Sv: Släppa ihop eller inte?

Jag hade valt att försöka göra ett ihopsläpp, om du är orolig över skador på din häst så se till att ha benskydd på för att undvika skador på benen och om möjligheten finns sko av bak på alla hästarna, om dom skulle sparka blir inte skadorna lika stor.

Var även ett par stycken vid ihopsläpper med spön så ni snabbt kan sära på dom om ev bråk skulle spåra ut.
 
Sv: Släppa ihop eller inte?

Jag har visserligen inte hopphästar men har godkända hingstar som släpps ihop på hösten efter betäckningssäsong och ett och annat fölsto som släpps ihop.

När hingstarna släpps ihop är det viktigt att inga ston finns i närheten. De behöver de inte brösta sig av den anledningen.

När ston släpps ihop så gör jag det i samband med att de är lite 'hungriga' och sprider grovfoder på stora ytor.

Gemensamt för alla ihopsläpp är att de måste ha rejält med yta och gärna i 'ny hage' för alla, då brukar det sällan vara problem.
 
Sv: Släppa ihop eller inte?

De går med sällskap i hagen.

Om jag var du hade jag försökt att ha hästarna i hagar intill varandra (gärna med en gata emellan så de inte kan hälsa - det finns en risk för att de slår med benen och fastnar i staketet) och haft dem i boxar intill varandra där de kan hälsa.
Sedan släppt ihop dem i en stor hage där de kan komma undan ifrån varandra - om de är hästar som vet hur man beter sig blir det mycket sällan bråk då. Lite spring, pip och en del varningssparkar.

Men om de andra två hästarna har gått ihop för sig själva en tid hade jag tvekat, det är risk för att din inte kommer in i deras tvåmannagrupp och blir en hackkyckling/alternativt att det blir bråk.

Och aldrig att jag hade haft olika kön på hästarna, då ökar skaderisken dramatiskt. Och om du/någon annan vill avla på ditt sto i framtiden då ska hon absolut inte gå med valacker.

Jag tycker att hästarna som får vara hästar i hagen på dagarna blir mycket trevligare att arbeta med och lättare att hantera. De har inte så mycket överskottsenergi heller.
 
Sv: Släppa ihop eller inte?

Saken är ju också den att jag antagligen kommer sälja henne i vinter eftersom jag ska åka utomlands.
Då är ju frågan om det är värt att riskera att något händer..
Och som ni säger så har dessa två andra stona gått i samma hage länge och risken finns ju att hon blir utanför.

Samtidigt så vill man ju inte ha henne i en liten hage ensam.
Jag står nämligen i ett stall där man får välja på antingen en väldigt liten hage ensam eller en stor hage med fler. Finns inga andra alternativ TYVÄRR!!

Jag vet ju hur lätt det är att de slår sig och det kan räcka med en lätt sträckning osv för att hela säsongen ska gå förlorad.

Jag är verkligen jätteosäker!
 
Sv: Släppa ihop eller inte?

Jag hade släppt om du ska släppa , med EN av Stona först . Helst den ranghögsta . Då ser du hur din häst beter sig och bemöts utan att det är fler hästar med i bilden och det är lättare att sära på dem om det skulle bli
Problem .
Ska du sälja i vinter hade jag inte sett det värt besväret faktiskt , om hon gått ensam hittills och trivs ok med det .
 
Sv: Släppa ihop eller inte?

De går med sällskap i hagen.

Om jag var du hade jag försökt att ha hästarna i hagar intill varandra (gärna med en gata emellan så de inte kan hälsa - det finns en risk för att de slår med benen och fastnar i staketet) och haft dem i boxar intill varandra där de kan hälsa.
Sedan släppt ihop dem i en stor hage där de kan komma undan ifrån varandra - om de är hästar som vet hur man beter sig blir det mycket sällan bråk då. Lite spring, pip och en del varningssparkar.

Men om de andra två hästarna har gått ihop för sig själva en tid hade jag tvekat, det är risk för att din inte kommer in i deras tvåmannagrupp och blir en hackkyckling/alternativt att det blir bråk.

Och aldrig att jag hade haft olika kön på hästarna, då ökar skaderisken dramatiskt. Och om du/någon annan vill avla på ditt sto i framtiden då ska hon absolut inte gå med valacker.

Jag tycker att hästarna som får vara hästar i hagen på dagarna blir mycket trevligare att arbeta med och lättare att hantera. De har inte så mycket överskottsenergi heller.

Varför kan inte ett sto gå med valacker om man har tänkt avla på henne sen?
Har aldrig hört talas om detta...
 
Sv: Släppa ihop eller inte?

Varför kan inte ett sto gå med valacker om man har tänkt avla på henne sen?
Har aldrig hört talas om detta...

Därför att valacker kan klättra på ston och försöka betäcka. Detta kan leda till infektion i livmodern vilket i sin tur kan leda till att det kan bli väldigt svårt att få henne dräktig sen.
 
Sv: Släppa ihop eller inte?

Därför att valacker kan klättra på ston och försöka betäcka. Detta kan leda till infektion i livmodern vilket i sin tur kan leda till att det kan bli väldigt svårt att få henne dräktig sen.

Det är väl ändå inte vanligt??? Bara om valacken är sent kastrerad? Ofta vet man ju om man har en sån valack och då ska de ju så klart inte gå ihop. Men generellt brukar det väl gå bra???
 
Sv: Släppa ihop eller inte?

Beror på hur stona beter sig också.
Jag har varit med om en 16-årig valack som varit kastrerad sen innan 1-årsdagen som helt plötsligt fick för sig att börja klättra.
Visade sig sen att stoet mer eller mindre lärde honom genom att nästintill krypa inunder honom. :crazy:
 
Sv: Släppa ihop eller inte?

Det är väldigt vanligt skulle jag säga. Jag undviker i största möjliga mån att låta ston och valacker gå i samma hage.
 
Sv: Släppa ihop eller inte?

Att gå ensam på en liten yta stärker inte lika mkt som att få gå på en större och röra sig mer. Klart att skaderisken ökar men hästen blir lyckligare och starkare. I vårt stall går bästa hästen (hoppvallack som tävlar 130) ihop med 2.5 års hingsten. Snacka om skaderisker kan man tycka men det går utmärkt. vallacken är dock väldigt stark i psyket och cool. Han säger ifrån när det inte passar att leka mer vänligt men bestämt utan sparkar och bett. Den lille hingsten får väldigt bra uppfostran och vallacken får träna styrka och smidighet och gillar sin lilla kompis väldigt mycket.
 
Sv: Släppa ihop eller inte?

Har ett sto som vet hur allt ska vara, islänning som nu går med ponnysar, ponnyston har flera gånger varit problem men aldrig med valacker, har dock aldrig försökt med någon som har rykte om att försöka betäcka
 
Sv: Släppa ihop eller inte?

Vill dela med mig av en bild när mitt sto släpptes med andra, de andra hade gått på bete tillsammans under sommaren medan mitt exemsto inte varit på bete och haft egen hage under sommaren. Som jätteorolig hästägare fixade stallägaren och några till hopsläppet och de skickade denna bild till mig. Min häst är givetvis den nöjda damen som ligger och rullar i sitt täcke. Måste dock också berätta att mitt sto är van vid att gå tillsammans med andra med det var några nya hästar med i hagen och ja hon är röd och mycket dominant. Idag någon vecka efter hopsläppet är det hon som bestämmer i hagen :)

OK fick inte med bilden, men min madame la sig och rullade en stund efter ihopsläpp
 
Sv: Släppa ihop eller inte?

Jag har min ensam just nu för jag är helt enkelt också livrädd att hon skadar sig.
Jag har ju bara en häst och skadar hon sig har jag inge häst att rida på och träna och tävla.
Dessutom är hon lågi rang och blir oftast mobbad och funkar inte med högrangade hästar.

Jag skulle vilja ha henne med 1annan häst bara om jag ska ha henne med andra och då skulel jag börja med att ha dom brevid varandra i hagen.
Och se till att man rider ut mkt tillsammans i början innan ihopsläppet gärna att de får nosa på varandra när man har de i grimskaft brukar bli lite tjut då.
Och efter typ 1 månad skulle jag släppa ihop dom, då har do ju lärt känna varandra rätt bra.
Och skulle ha senskydd runt om på alla 4 fötterna samt boots vid ihopsläppet.
 
Sv: Släppa ihop eller inte?

*kl*

Aldrig i livet att jag skulle ha min häst själv om det inte är absolut tvunget. Tänk att aldrig få stå och bli kliad av en annan vän av samma art, stå brevid varandra och beta och kanske ta nån lov i galopp ihop. :( Fysisk kontakt är faktiskt väldigt viktig för ett flockdjur.

Är man rädd för skador kan man ju ha dem bara 2 i varje hage, då blir det inte samma konkurrens som om de är tre eller fler. Klart de springer lite första dagen, men bara att ta på benskydd, boots och ett täcke om man är orolig. Hästar är hästar, och de har sitt eget liv som de måste få leva så gott det går hos oss tycker jag.

Klart det finns specialfall som lyckas skada sig lätt, men har iaf aldrig mött en häst som man inte kan hitta iaf en kompis till som den kan gå med. :)
 
Sv: Släppa ihop eller inte?

Om hästen ska säljas så hade jag nog inte tagit risken, ska hästen behållas så skulle jag försökt släppa ihop dom, dock bara om hagen är tillräckligt stor. Det kan vara svårt för en tredje häst att komma in bland två.
 
Sv: Släppa ihop eller inte?

Saken är ju också den att jag antagligen kommer sälja henne i vinter eftersom jag ska åka utomlands.
Då är ju frågan om det är värt att riskera att något händer..
Och som ni säger så har dessa två andra stona gått i samma hage länge och risken finns ju att hon blir utanför.

Samtidigt så vill man ju inte ha henne i en liten hage ensam.
Jag står nämligen i ett stall där man får välja på antingen en väldigt liten hage ensam eller en stor hage med fler. Finns inga andra alternativ TYVÄRR!!

Jag vet ju hur lätt det är att de slår sig och det kan räcka med en lätt sträckning osv för att hela säsongen ska gå förlorad.

Jag är verkligen jätteosäker!

Då hade jag inte släppt ihop.

1-2 månader i ensam hagen har ingen dött av .. Men om du ska behålla och planerar långsiktigt så ska du nog släppa ihop din häst med andra.
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 224
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: tessan.g
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 449
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 567
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp