Släppa ihop hästar?

Sv: Släppa ihop hästar?

Jag hade släppt ihop alla på en gång. Det brukar lösa sig på ett bra sätt.
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Nu pratar vi om att släppa ihop en nykastrerad femåring med en mycket ranghög äldre valack och en treårig hingst. Du tror inte att det kan bli lite mycket att släppa ihop alla på en gång.
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Nej faktiskt inte, skillnad hade varit om treårs hingsten var ranghög med dåligt humör. Sen är det jättesvårt att säga då jag inte har sett hästarna irl och vet någorlunda hur dom reagerar på nya hästar. Men när jag släppt ihop hästar har vi släppt alla i en stor hage där man har översikt och sen har det löst sig. Så länge hästarna har gått i flock tidigare så brukar dom kunna reglerna. Tycker oftast ston är värre att släppa ihop än valacker och hingstar.
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Själv tycker jag nog att skaderisken blir lite väl hög om man släpper ihop alla på en gång.
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Jag har den själv den erfarenheten att hästarna har bråkat mer och blivit skadade när man släppt in efter hand. Men det är en svår fråga och det är svårt att svara på den generellt.
Men som sagt jag gjorde så tidigare att jag släppte in en och en, men efter att ha erfarat att det inte funkade bättre än att släppa ihop att på en gång så slutade jag med det. Tycker att det blir mycket mer spring när man tar dom en och en och den nye blir trött. Tar man alla på en gång så springer dom runt en stund och sen är det bra.

Men som sagt det finns inget rätt och fel.
 
Sv: Släppa ihop hästar?

*KL*

Nu har jag gjort så att jag släppt ihop den nykastrerade 5-åringen och den ranglåga valacken i en hage och låter hingsten och den ranghöga valacken gå i en annan hage. Det var inga problem att släppa ihop fjordingen och valacken. Men då jag inte kan brodda av hingsten (fasta brodd) så får dom vänta tills det blir underlag för att ta bort brodd.

Skulle helst se att dom gick i samma hagen men törs inte släppa alla när jag inte kan brodda av.

Håller faktiskt med dig oxo om att det nog skulle fungera att släppa alla på en gång. Men har aldrig släppt in någon ny till min 3-års hingst. Så jag vet ju inte hur han reagerar. Tror inte att det skulle bli några problem. Problemet är den ranghöga valacken som inte tål att någon bråkar i hagen. Om någon av dom andra skulle gruffa lite så kommer han direkt och lägger sig i. Sen är han sådan att han inte ger sig i första taget.

Att man ska vara så harig:cool:. Får hoppas att våren kommer fort så jag kan ta bort broddarna och få ihop alla i en hage.

MVH Russin8
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Den ranghögsta med den nye först. Inte så himla kul att vara nykomling och en hel mobb ska fram samtidigt och kolla samt en ranghög sak som ska stissa runt alltihopa. Har märkt att allt blir extremt mycket lugnare med ranghögsta hästen + nykomling först...resten klarar sig ändå. Dom är ju bara mittemellan och behöver knappast speciell introduktion.
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Har varit med om flera broddsparkar genom åren men aldrig ngn som orsakat mer än trista överben och sår, aldrig några allvarligare skador. Just därför skulle jag satt på benskydd tills de lugnat ner sig i hagen. Sparkskador kan ju tyvärr hända när som helst och har man otur och de tar illa så hjälper det inte om de är oskodda eller har skor utan brodd.

Värsta sparkskadan som jag själv varit med om var när en ponny och ett vbl rök ihop, ponnyn sparkade av griffelbenet på varmblodet och han fick även en artär avsliten så blodet sprutade 1 m varje steg den tog på väg upp till stallet i väntan på veterinär. Trots gemensamma krafter kunde vi inte få stopp på blodflödet utan det blev direkt transport in till klinik. Nu var det här sommar och fint väder så transporten i sig var odramatisk, däremot så fick jag ju fixa allt då de andra i stallet sprang som yra höns när de såg skadan, jag assisterade veterinären, städade bort allt blod, tog hand om den knäckta hästägaren och körde även in dem till kliniken efteråt.
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Jag kan faktiskt förstå om du inte vill släppa ihop broddade hästar, det hade inte jag heller gjort:) Man behöver ju inte utmana ödet i onödan. Självklart kan dom skada sig ändå men det är ändå mer riskfyllt med brodd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har ett väldigt ranghögt (men schysst) valack som ska släppas med en äldre valack som alltid vart högst i rang i tidigare hagar, hur...
Svar
8
· Visningar
970
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 928
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 736
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 730
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp