Släppa ihop katter

Kiwifrukt

Trådstartare
Så här är det: Vår familj har en 16-årig kastrerad hankatt som vi har haft sen han var unge. Fick honom av mormor och morfar, och har haft honom ensam sen dess. Han är lite speciell, lite argsint och var ofta i slagsmål i sina "glansdagar", men det börjar märkas att han är äldre nu.

Nu har det emellertid kommit en liten katthona till stallet. Hon har bott med hästarna i över en vecka, vi har lusläst efterlysningarna i tidningarna och hört med grannarna, men ingen känner till henne.
Planen var från början att hon skulle bli stallkatt, eftersom hon verkar trivas i stallet. Hon är mycket social och trevlig. Men de andra hästägarna har nu satt sig på tvären och vill inte ha henne kvar.

Jag vill hemskt gärna ta emot henne, men vi är osäkra för vår gamling. Vad har ni för erfarenheter av att släppa in nya katter? Jag vet inte om han kommer göra något, men det känns som ett osäkerhetsmoment. Hur hade ni gjort?
 
Sv: Släppa ihop katter

Jag har en fd slagskämpe, jag fick faktiskt överta honom just för att han även vid 8-års ålder höll på att ha ihjäl husets andra hankastrat.

Nu vid 17 år (och de senaste åren) har han varit husets medlare. Han är lite gubbtjurig, men håller lugnet i gruppen när honorna blir lite tjafsiga.

Alltså tror jag absolut att det kan gå bra, men det kräver att "personkemin" funkar och att man gör introduktionen lugn. Låt dem tex ha varsinn del av huset i början, köp Feliwayavgivare redan innan du tar hen henne osv.
 
Sv: Släppa ihop katter

Mina katter var 14 år när jag började som jourhem.Jag har mest tagit emot skygga vuxna honkatter och kattungar och där har det inte varit några problem alls.Hankatten hade aldrig blivit så beundrad som under sista år, av dessa skyggisar.Hans syster var väl lite tjurigare men det var aldrig några problem, de äldsta katterna var högst i rang även om de yngre katterna var starkare.
Alla katter var givetvis kastrerade,annars hade det blivit problem.
 

Liknande trådar

Övr. Djur 1) Finns det något bra, seriöst och framför allt unnigt kaninforum (FB-grupp el dyl) som kan rekommenderas? 2) Kanske någon här på Buke...
Svar
3
· Visningar
1 235
Senast: Blyger
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 644
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 032
Senast: Otherside
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 021
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp