Bukefalos 28 år!

Släpvikt?

M

mini_emma

Hej!
Jag ska köra min häst till ett nytt stall i helgen, fundersam på om det funkar med min bil eller om den är för klen..
Skattevikt, kg: 1270
Tjänstevikt, kg: 1270
Totalvikt, kg: 1630
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 400
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1270
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2825
Max lastvikt, kg: 360


Min häst är korsning fullblod/nordsvensk (jätterolig blanding, jag vet :) )
hon är inte så stor, 158cm, lite grövre. kan väl väga runt 500kg? kanske lite mer efter sommarbetet, haha ;)

går det att dra henne med min bil utan att det blir för tungt tro?

Tacksam för svar!! :)
 
Sv: Släpvikt?

Viktigt är att släpets registrerade totalvikt inte är över 1270 kg (vilket är väldigt ovanligt, de flesta hyrsläp från macken t ex har totalvikt 1300 kg). Du får dock inte lasta släpet mer än att släpet med last väger 1200 kg (för mer än så får inte bilen dra).

Rätt ovanligt att det ser ut så här på registreringsbeviset, men det är jätteviktigt att ha koll. Om du kopplar på ett släp med totalvikt över 1270 kg och du blir stoppad riskerar den som kör att bli av med körkortet, det är nämligen olovlig körning.
 
Sv: Släpvikt?

Jag kapar tråden. Kände att det inte var någon idé att starta en ny.

Vilken vikt är det man går efter. Är det släpets totalvikt eller tjänstevikt+last?
Alltså oavsett hur lite man lastar släpet är det ändå totalvikten som man går efter?
 
Sv: Släpvikt?

Man går på totalvikterna på B kort, är BE som man räknar bruttovikt (=tjänstevikt+last)
På B kort gäller :
Släpet totalvikt + bilens totalvikt får inte överskrida 3500kg,
Släpet totalvikt får inte överskrida bilens totalvikt,
Släpet totalvikt för inte överskrida bilens max släpvagnsvikt,
Hästens vikt + ev extra last i släpet får inte överskrida släpet max lastvikt.

Har man koll på detta så kör man lagligt ^_^
 
Senast ändrad:
Sv: Släpvikt?

Tack Buck för ditt svar!
Men då har jag alltså alltid räknat fel. Jag trodde det räckte med att räkna släpets vikt + lasten. Vi säger att jag har en bil som får dra 1350kg på B-kort. Men släpets totalvikit är på 1470kg, tjänstevikt 770kg.
Men om jag bara lastar släpet med 400kg så blir vikten 1170kg är det den verkliga vikten man går efter eller är det släpets totalvikt oavsett lastvikten?
Snurrigt det blev men hoppas du förstår :)
 
Sv: Släpvikt?

ha du et b kort.. så måste din bil få dra den siffran som står under släpets totalvikt. oavsett om du kör det tomt eller ej.
 
Sv: Släpvikt?

Med B- och B96-kort gäller totalvikterna. Så nej, du får i ditt exempel inte dra ett släp med totalvikt högre än 1350 kg.
 
Sv: Släpvikt?

Du ska nog uppdatera dig lite på bestämmelserna. Släpets totalvikt får överstiga Max släpvagnsvikt om Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet är högre. Däremot får aldrig bruttovikten överstiga Max släpvagnsvikt, oavsett körkort.
 
Sv: Släpvikt?

Tack för era svar!

Men då är det inte många som kan köra lagligt? Kan inte tänka mig att dom flesta har BE?
Sitter nämligen och letar ny bil och det är inte många bilar som får dra mer än 1500kg på B-kort..
 
Sv: Släpvikt?

Men hur blir det då? Max släpvagnsvikt är ju vad dragkroken max får dra, byter man dragkrok så kan man få högre max släpvagnsvikt.
 
Sv: Släpvikt?

Nej, det är inte många bilar som får dra mer än 1500 kg på B-kort. Antingen kör folk olagligt eller så har folk BE- eller B96-kort. Kör man bara en häst alternativt två ponnyer så kan man klara sig med ett B-kort, i många andra fall blir det svårt.
De hästmänniskor jag träffar oftast har antingen BE-kort eller har ett släp med totalvikt anpassat för bilen.

Ta BE-kort så blir du inte så begränsad i letandet. Det är mitt tips :idea:
 
Sv: Släpvikt?

Men hur blir det då? Max släpvagnsvikt är ju vad dragkroken max får dra, byter man dragkrok så kan man få högre max släpvagnsvikt.

Jag förstår inte ens vad som är din fråga. Vad blir det med vad?

Rent generellt, byter man dragkrok så kan man få dra mer. Ja, och vad?
 
Sv: Släpvikt?

Insåg precis att det är bruttovikt som max släpvagnsvikten menar, inte totalvikten. Blev helt fel när jag räknade.

Dvs att totalvikten så klart får överskrida t ex 1450kg, men inte bruttovikten oavsett körkort (eller tänker jag fel igen?)

BE kort på gång nu snart, så slipper man räkna fullt lika mycket :)
 
Sv: Släpvikt?

"Oavsett körkort" kan bli fel då vanligt B tillsammans med många bilar stannar på runt 1500kg som mest TOTALVIKT, har man bara B bör man vara väldigt uppmärksam och såklart ställa frågan här för hjälp.

Dragkrokar på bilar idag är oftast anpassade efter bil och ett byte behöver inte betyda högre max släpvagnsvikt, detta begränsas snarare av bilens drivlina, motor och växellåda.

Finns flera som anpassar (jag och min fru gjorde även detta innan vi tog BE) totalvikten på släpet till bilen vilket kan leda till att man kör med överlast istället.
Äldre släp försämrar man på något sätt (kula eller hjul) vilket såklart äventyrar säkerheten rent praktiskt om man ändå lastar som innan nedtypning.

Ta BE om möjligt, man lär sig mycket bra saker då!
 
Senast ändrad:
Sv: Släpvikt?

Dragkrokar på bilar idag är oftast anpassade efter bil och ett byte behöver inte betyda högre max släpvagnsvikt, detta begränsas snarare av bilens drivlina, motor och växellåda.

Precis min erfarenhet också. Det är extremt sällan det handlar om kroken, det är bilens begränsning som styr.

Tittar man runt på en viss biltyp så får den ju sällan dra mer än något kilo upp eller ner mellan de enskilda individerna.
 
Sv: Släpvikt?

Nej, man får inte dra mer bara för att man byter dragkrok. Vill man dra mer, byt bil.
Det är hur bilen är uppbyggd med mera, inte bara dragkroken tyvärr. :/
 
Sv: Släpvikt?

Jag skrev "kan man få dra mer", inte "får dra mer". Jag har ett par bekanta som bytte dragkrok och därefter fick dra mer. Vad jag kommer ihåg gjordes ingen annan förändring än kroken.
 
Sv: Släpvikt?

Fast så kan man inte säga heller. Det kan vara kroken som är den begränsade faktorn, även om det inte är så vanligt.

Det går ju att utläsa på regbeviset som tur är (max sammanlagd bruttovikt).
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 113
Senast: Bison
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 764
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Hej! Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället...
2
Svar
25
· Visningar
5 024
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag tycker att det är så svårt att tyda vad bilen får dra. Så här ser det ut på regbeviset: Max släpvagnsvikt, kg: 1400 Max...
Svar
13
· Visningar
1 700
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp