“Detoxification” eller “biotransformation” är naturliga kemiska processer som ständigt äger rum i kroppen. Det är ytterst sällan en häst behöver hjälp med att avlägsna gifter och “slaggprodukter” ur kroppen. Det klarar den oftast alldeles utmärkt på egen hand.

Vid svåra förgiftningsfall där hästens hälsa äventyras kan man dock understödja de naturliga kemiska processer som avlägsnar icke önskvärda ämnen från kroppen.

Här är en bild på levern som hanterar biotransformationen som äger rum i två steg.

http://tinytiffeh.tumblr.com/post/102858970939/nutrition-assignment-liver-detoxification-there

I det första steget sker vanliga kemiska reaktioner som t.ex. att en syre- eller svavelmolekyl binder vid det ämne som ska rensas ut ur kroppen. Dessa reaktioner ger upphov till oxidativ stress vilket gör att kroppen behöver ha tillgång till antioxidanter. I nästa steg tar levern det kemiska ämne som bildas i steg 1 och tillsätter något ämne som gör produkten vattenlöslig. Denna produkt kan sedan lätt utsöndras i urinen.

Bland annat så behövs t.ex. B-vitaminer, magnesium och en rad aminosyror, t.ex. trimetylglycin, för reningsprocessen.

Är det brist på några av dessa ämnen i foderstaten så kan det hjälpa att tillsätta de näringsämnen det är brist på för att stödja den naturliga reningsprocessen.

Tyvärr så översvämmas dock marknaden av produkter som inte har någon som helst verkan. Det är dessutom väldigt sällan levern behöver hjälp med att rensa ut ämnen som kroppen inte behöver.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 102
Senast: Mint
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: hamilton1
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
365
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna