Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför inte för att det inte behövs?På trav hör det till grundsäkerhetsutrustning eftersom du sitter så lågt och oskyddat, till körning är det mindre vanligt faktiskt mest tror jag pga annan utrustning och tradition.
_L_ skrev:Vad jag vet så är det vad det låter som, hindra hästen från att slå/sparka, med bakbenen!
Om hästen sparkar kan den riskera att få ena bakbenet över skakeln o göra illa sig, kusken eller blir rädd och okörbar.
Bra på oerfarna och unga hästar, används flitigt på (trav)hästar som är kända för att vara "lätta i bak"
Har hört att en slagrem/slaggjord även är bra att ha på hästen om kusken är ovan, kanske ifall kusken gör ett misstag som kan få hästen att sparka?
Säljs mest under travutrustning samt inte så mkt använt inom brukskörning/skogskörning.
Ska anpassas med en handsbredd mellan rem och kors samt spännas på var sidan i (lindas runt) skakeln.
/Lisa
_L_ skrev:Sen finns de anläggningar som är noga med säkerhet och inkörning även om det är en travhäst!
LIA skrev:Framför allt kan inte antar jag.![]()
LIA
LIA skrev:ag tror nog också att man har mer välinkörda hästar än travet många gånger. Därtill tvingade av brukssättet.
Också mentalt mer balanserade hästar?
LIA skrev:Istället för att vara överlägsen och hånfull kan du väl komma med tillrättalägganden, om du anser att jag har fel någonstans i sak?