Slaggjord/slagrem?

Ester

Trådstartare
Är det samma sak? Kan någon förklara hur de fungerar. Vet vad den är till för och har tittat på bilder i andra trådar och sett hur de ska sitta och ser ut. Men hur inverkar den på hästen?
 
Sv: Slaggjord/slagrem?

Vad jag vet så är det vad det låter som, hindra hästen från att slå/sparka, med bakbenen!
Om hästen sparkar kan den riskera att få ena bakbenet över skakeln o göra illa sig, kusken eller blir rädd och okörbar.

Bra på oerfarna och unga hästar, används flitigt på (trav)hästar som är kända för att vara "lätta i bak" :D

Har hört att en slagrem/slaggjord även är bra att ha på hästen om kusken är ovan, kanske ifall kusken gör ett misstag som kan få hästen att sparka?

Säljs mest under travutrustning samt inte så mkt använt inom brukskörning/skogskörning.

Ska anpassas med en handsbredd mellan rem och kors samt spännas på var sidan i (lindas runt) skakeln.

/Lisa
 
Sv: Slaggjord/slagrem?

Ma fäster remmen långt bak över rumpan mellan skacklarna som gör att om hästen lättar bak så följer skacklarna med = Hästen kan inte få något ben över skackeln. På trav hör det till grundsäkerhetsutrustning eftersom du sitter så lågt och oskyddat, till körning är det mindre vanligt faktiskt mest tror jag pga annan utrustning och tradition. Hästen märker aldrig av den när den inte sparkar bakut, då ligger den bara över rumpan som bakselen. Som en livlina för dom med tokiga hästar:angel:
 
Sv: Slaggjord/slagrem?

På trav hör det till grundsäkerhetsutrustning eftersom du sitter så lågt och oskyddat, till körning är det mindre vanligt faktiskt mest tror jag pga annan utrustning och tradition.
Varför inte för att det inte behövs?

LIA
 
Sv: Slaggjord/slagrem?

_L_ skrev:
Vad jag vet så är det vad det låter som, hindra hästen från att slå/sparka, med bakbenen!
Om hästen sparkar kan den riskera att få ena bakbenet över skakeln o göra illa sig, kusken eller blir rädd och okörbar.

Bra på oerfarna och unga hästar, används flitigt på (trav)hästar som är kända för att vara "lätta i bak" :D

Har hört att en slagrem/slaggjord även är bra att ha på hästen om kusken är ovan, kanske ifall kusken gör ett misstag som kan få hästen att sparka?

Säljs mest under travutrustning samt inte så mkt använt inom brukskörning/skogskörning.

Ska anpassas med en handsbredd mellan rem och kors samt spännas på var sidan i (lindas runt) skakeln.

/Lisa

Tror personligen inte att den används inom travet för att travare är kända för att slå, utan för att den dag det händer (för det kan hända alla) sitter du i perfekt sparkläge en sulky.

Den ska spännas hårdare än en handsbredd, annars hjälper den inte direkt. Ser spänt ut när hästen står stilla, men när häsetn rör sig sjunker bakdelen, och slaggjorden blir "slapp" ändå.
 
Sv: Slaggjord/slagrem?

Blev felformulerat!
Man sitter lägre/mer oskyddad bakom en trav häst (om den nu tränas för trav) i en sulky, speedcart, travrockard därför är slaggjord en bra säkerhets detalj där.
Till hästar(öht) som är kända för att sparka är slaggjord bra, jag har hört att folk gärna använder slaggjord ifall att, pga att hästen en gång har sparkat. Men det är nog bara positivt för som du säger den stör ju inte rörelserna så mkt, ev mer i galopp kanske??

Travtränaren jag praktiserat hos för några år sen visade så :angel:
Han hade väl en anledning att ha den lite lösare? Han kanske inte visste bättre? :confused:

/Lisa
 
Senast ändrad:
Sv: Slaggjord/slagrem?

Ja, i galopp stör den, fråga min tös! Hon körs alltid med slaggjord, dels travtränas hon och bör vara van vid den, dels är det en billig försäkring om hon någon dag skulle slå.
Hon har råkat lägga in ett galoppsteg ibland, och slaggjoden har då tagit emot. Då har hon lagt till med ett par små sparkar innan hon kommit på att just det, den sitter där den sitter!

/Tina
 
Sv: Slaggjord/slagrem?

Absolut. Det var det jag menade med annan utrustning, att du inte sitter lika oskyddat och behöver den då.

Jag använder den även till maratonvagnen för säkerhets skull då pållen kan få rätt luftiga steg emellanåt, men då är vi en bit från galopp i vagn än så länge också...
 
Sv: Slaggjord/slagrem?

Jag tror nog också att man har mer välinkörda hästar än travet många gånger. Därtill tvingade av brukssättet.
Också mentalt mer balanserade hästar?

LIA
 
Sv: Slaggjord/slagrem?

Hahahaha... jag förstår inte hur folk kan tycka så mycket om "den andra sidan" :rofl:

Min är ju en körhäst som kan dra allt men ändå är lätt bak. Måste vara för att han gått på trav...;)
 
Sv: Slaggjord/slagrem?

Vad är så lustigt?
Att man har olika sätt att se på häst inom olika områden? Att man hanterar, avlar, tränar osv olika inom olika områden?

LIA
 
Sv: Slaggjord/slagrem?

Och att den som INTE håller på med en diciplin vet så mycket mer om den än den som är aktiv.
 
Sv: Slaggjord/slagrem?

Istället för att vara överlägsen och hånfull kan du väl komma med tillrättalägganden, om du anser att jag har fel någonstans i sak?

LIA
 
Sv: Slaggjord/slagrem?

Allt jag menar är att tror du att alla travhästar är mer ouppfostrade och sämre inkörda än skolkörhästar så ska du inte lägga fram det som fakta. Säkerligen finns det stressade/spända/halta/sjuka travhästar som tränas för fullt, men det är långt ifrån alla. På samma sätt som det finns stressade/spända/halta/sjuka körhästar, hopphästar, dressyrhästar osv. Att säga att en hel diciplin (som nästan måste vara den största?) gör något på ett dåligt sätt tycker jag är fel. Jag har träffat massor med travare som är säkra i vagn och lugna. Så, jag håller inte med dig om att anledningen till att travet använder slaggjord mer är för att deras hästar är mentalt obalanserade. Svar nog?
 
Sv: Slaggjord/slagrem?

Men herregud människa, lugna ner dig!

Får jag be dig att läsa innantill till att börja med?
Och inte lägga ord i min mun?

Jag ska ge dig ett exempel på en skillnad som kan förekomma.
Inom körningen sätter man för ute på gårdsplanen och kräver av hästen att den står lugnt och stilla och när allt är klart, lyder dom signaler man ger.
Inom travet är det vanligt att man måste ha hästen bunden i stallgången under försättning.

Kan du påstå att jag har fel i detta?

LIA
 
Sv: Slaggjord/slagrem?

Detta är väl eg inget man tror, det är ju sant att en del hästar körs in på ett inte lika avancerat sätt som en körhäst från början gör?
Anl är väl att man inte har tid, tid att göra fler övningar som gör hästen mer trygg inför kommande körning inom olika områden.
Är det slarv? Är det fel?
Det vet jag inte men det tror jag inte. Man brukar ofta göra så inom trav (på vissa ställen) och travhästarna där fungerar ju mkt bra med det och gör sin uppgift, trava med lätt vagn :)

Sen finns de anläggningar som är noga med säkerhet och inkörning även om det är en travhäst!

/Lisa
 
Sv: Slaggjord/slagrem?

_L_ skrev:
Sen finns de anläggningar som är noga med säkerhet och inkörning även om det är en travhäst!

Precis!

LIA: Jag varken vill eller orkar diskutera detta med dig.
 
Sv: Slaggjord/slagrem?

LIA skrev:
Framför allt kan inte antar jag. :angel:

LIA

Undrar vem som inte kan..:angel:

LIA skrev:
ag tror nog också att man har mer välinkörda hästar än travet många gånger. Därtill tvingade av brukssättet.
Också mentalt mer balanserade hästar?

Knappast..VAd skulle det vara för fel på travarens mentala del???

LIA skrev:
Istället för att vara överlägsen och hånfull kan du väl komma med tillrättalägganden, om du anser att jag har fel någonstans i sak?

Fin stämning..:crazy:

Men då kan jag tala om för dig att i t.ex. Frankrike där det knappast ens förekommer stallgångar, spänner man på vagnen ute.
Först tar man ut hästen.
Sedan lägger man på selen.
Och därefter hämtar man vagnen..
Pållen står löst.

Men av någon konstig anledning så används slaggjord...:confused:

Inte heller har du läst någon kvällstidning......
Flera kuskar har skadat sig illa..min egen gubbe har fått hela ansiktet insparkat..
Och detta sker med hästar som ska vara hur snälla som helst..

Skaer KAN hända..det vet vi alla utom du.
Och när någon ska förklara så strömmar kommentarer ligt inlägg 18 ifrån dig...

Full med fördomar....om travarna..men med noll insikt i sporten ifråga verkar det som..:mad:

AM
 
Sv: Slaggjord/slagrem?

Jag hade slaggjord på mitt halvblod när jag körde henne i början för att undvika eventuella missöden (inte för att hon sparkar men kan ju råka hända saker också).
Numera har jag den inte eftersom hon är mer rutinerad nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 065
Senast: co-SMAD4
·
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 585
Senast: hastflicka
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
852
Senast: Ajda
·
Fritid Är det någon som har eluppvärmda skosulor? Vilken sort/vilket märke använder ni och hur tycker ni de är? Hur fungerar de? Framförallt...
Svar
7
· Visningar
412
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp