Slagsmål (behöver er hjälp..igen!)

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare LinnLaakso
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 4 720
Sv: Slagsmål (behöver er hjälp..igen!)

Om du läser en gång till så skriver jag om vuxna hundar, ingenting annat.

I raden efter, huruvida de kände varandra sen valptiden, skriver jag också att de bör ha en långvarig relation. Det är självklart ingen lag, det var jag som skrev att jag är skeptisk.

Självklart har vuxna hundar, normalfuntade i alla fall, ingen sexuell relation med en valp, var har du fått det ifrån, inte från nåt jag skrivit i alla fall.

Jag kan väl iofs uppleva att ffa min unga hanhund absolut leker med främmande hundar - om de har ett bra språk! Inte riktigt lika finstämt som han leker med sin livspolare (en tik som han förövrigt INTE är sexuellt intresserad av, han viker bort om hon ställer upp sig vid löp) men absolut lek.

Han har jätteskoj tillsammans med en liten sur taxtant (hon behandlar honom förvisso som valp), en liten knähundshane som hatar andra hundar leker jättebra och gärna med Boss och han triggar igång lekbeteende hos en del ganska slipade gamla arbetstikar han träffar också.

Jag kan se att det kommer upp ett konkurrensliknande beteende med tassar på ryggen osv tillsammans med en del unga hanar - men det handlar i 99% av fallen om att den andra hanen börjat med dominanshandlingar som Boss försöker leka bort! Funkar inte lek eller ignorans mot såna hundar går han och gömmer sig bakom mig...

Även om leken har en "rangordnande innebörd" för hundarna så tror jag inte alls att det innebär att det inte är en viktig social bit för dem. Återigen så länge det handlar om språkmässigt kloka hundar som inte trycker ner eller tjatar!

/Migo

Mycket intressant att läsa svaren !
Först och främst vill jag bara förtydliga att jag skyller absolut inte på boxerns matte eller på boxern, jag förstår att det är min hund som skapat den dåliga stämningen som blivit. Undrade mest bara om matte kunde gett boxern mer självförtroende att säga ifrån..

Det låter rimligt att boxern har fått nog och jag förstår att det varit fel av mig att inte göra något åt situationen. Om jag försöker säga till honom när han är "igång" känns de som han bara blir värre och mopsar sig ännu mer. Jag brukar kalla in honom eller gå fram till honom och be han lägga sig ner för att lugna sig en stund. Men så fort dom får leka igen så är de samma visa. Ryter jag i åt han så spelar han upp sig till 1000 % ( i andra fall brukar han alltid lyssna) , tar jag tag i han så lugnar han sig en stund sen är de samma visa igen..så jag vill gärna ha tips på hur jag ska gå tillväga för att tillrättavisa honom i sådana här situtioner då de känns som att ja bara trissar upp honom mer ? Han är väldigt spänd och högrest direkt när dom hälsar och sen leker dom bra en stund. När boxern tröttnat på att leka börjar han mopsa ibland igen. Ibland låter han boxern bara vara . Med mopsa menar jag att han går fram och spänner sig mot boxern och viftar lite spänt på svansen . Ibland försöker han hoppa på boxern men då räcker de med att säga ifrån så slutar han..

Att han inte är kasterad är för att jag inte ser något annat behov för detta för att jag inte kan se varför han skulle bete sig annorlunda mot boxern då? Han fungerar mycket bra i alla andra situationer som okasterad så ja tror inte det har så stor del i detta problemet. Eller har jag fel? Andra hundar är han inte alls såhär mopsig imot, och han spelar inte alls upp sig såhär med NÅGON annan hund jag träffat. Jag undrar verkligen varför han blir sån här mot just denna enskilda stackars boxern?? Det känns som han är lite nervös.

Men det kanske är så enkelt, att han blir nervös. Sen måste man komma ihåg att testosteronproduktionen upphör inte för att man kasterar. Så resultatet kan bli exakt vad som helst.

Mycket intressant att läsa svaren !
Först och främst vill jag bara förtydliga att jag skyller absolut inte på boxerns matte eller på boxern, jag förstår att det är min hund som skapat den dåliga stämningen som blivit. Undrade mest bara om matte kunde gett boxern mer självförtroende att säga ifrån..

Det tror jag säkert, de gånger min mespropp hamnat i gruff är just när jag befunnit mig nära, så när han stött på en överkaxig hanne som velat trycka till honom har jag hellre löst det så att jag gått undan och kallat in honom än att gå fram och "rädda honom".

Men varför ska de öht leka??? Det är ju uppenbart att din hunds avsikter är allt annat än goda, och boxern ska ju inte behöva stå ut med din hunds behandling. Koppel på din hund borde lösa era problem.

Hur du ska säga till din hund när han inte lyssnar går liksom inte att sitta här och säga. En del hundar räcker det att peta lite försiktigt på, andra behöver man hugga tag i och åter andra går bara igång på att man tar tag i dem. Men en bra början kan ju vara att träna lydnad i situationer med mindre svår störning. Har du inte 100 % kontroll över din hund i andra situationer, så lär du inte ha det i mötet med boxern heller. Nu vet jag inte hur er relation ser ut, men det kan ju vara en god idé att fundera på om den kan förbättras.

Ett exempel på hur svårt det är att tala om hur du ska göra;
När min hund ska träffa andra hundar så säger jag "*hundens namn*, du måste vara SNÄLL". Om min hund börjar se lite otrevlig ut så säger jag "NER med svansen" och upprepar ev första meningen.
Funkar detta på din hund? Troligtvis inte ;)

Nej självklart måste dom promp inte leka med varandra, men det hade varit roligt om dom kunde komma överens då jag är i stallet varje dag och har med min hund såpass ofta. Därför så undra jag om någon hade tips på vad som eventuellt kan förbättra relationen mellan dessa hundar. Självklart kan man inte säga exakt hur detta ska gå till med min hund som ni inte vet någonting om knappt, men om någon hade tips på hur jag kan prova att hantera liknade situationer om dom uppstår så vore jag tacksam.
Min hund är "normallydig" men kan ha svårt att lyssna med mycket störningar omkring honom. Tror säkert de finns folk med liknande problem som jag har..
Jag tror att han blir osäker mot boxern och reagerar genom att kaxa upp sig. Egentligen om ja verkligen tänker på det så känns det ganksa tydligt . Men jag förstår inte varför?
Ska man kanske prova att gå kopplade promenader med dom så min hund lär sig slappna av med boxern i närheten?

Jag hade absolut tränat mer på att han ska lyda även när det är mycket störningar kring honom. Det går att öva upp! Sedan är det ju en sak att kunna vistas i närheten av boxern, det tycker jag att han ska kunna, och en annan att leka. Jag hade satsat på att förbjuda all form av lek eller aktivt beteende mot boxern, eftersom han uppenbarligen inte kan hantera det. Kopplade promenader låter som en god idé, men förklara då för din hund hur du vill att den ska agera i närheten av boxern. Var uppmärksam på de små signalerna, som en höjd svans, spetsade öron etc, och beröm din hund på ett lugnt sätt när han visar rätt beteende.

Om du läser en gång till så skriver jag om vuxna hundar, ingenting annat.

I raden efter, huruvida de kände varandra sen valptiden, skriver jag också att de bör ha en långvarig relation. Det är självklart ingen lag, det var jag som skrev att jag är skeptisk.

Självklart har vuxna hundar, normalfuntade i alla fall, ingen sexuell relation med en valp, var har du fått det ifrån, inte från nåt jag skrivit i alla fall.
Jag är medveten om att du skrev vuxna hundar men du skrev också långvarig relation varpå jag undrar vad det betyder när vuxna hundar leker med valpar de just träffat. Det var en fråga, därav frågetecknet.

Men du menar alltså att en vuxen hund kan leka med en valp eller en annan vuxen hund som denna haft en långvarig relation med men att det annars finns en "baktanke"? Detta var också en fråga så du behöver inte tycka att jag lägger ord i mun på dig.

Skeptisk får man vara, det är jag som sagt också till ditt påstående, Mina hundar leker i alla fall med båda gamla och nya bekanta, leker för lekandet skull alltså. Men självklart är det inte en universell sanning för alla hundar så din hund kan mycket väl "leka" av andra skäl.

<snip> det ju en sak att kunna vistas i närheten av boxern, det tycker jag att han ska kunna, och en annan att leka. Jag hade satsat på att förbjuda all form av lek eller aktivt beteende mot boxern, eftersom han uppenbarligen inte kan hantera det.<snip>

Det ar sa jag hanterar min rottis och sonens Dobie. De kan inte leka, rottisen ar en liten buffel (hon AR en rottis) och Dobien ar en fisfornam 'drama queen' (hon AR en dobie) och de klarar bara inte varandra. De borjar leka ... sedan blir rottisen for 'bulldozig' och dobien fornarmad och braket ar igang. Dobien initierar aldrig lek ... sa rottisen far halla sig i skinnet och inte leka. Dessutom tror jag hennes "lek" ar mer en styrkes demonstration an lek ...

KL
Visst kan du kastrera - men det är inte alls säkert att det har någon påverkan i det här fallet. En kastrerad hanne, inte minst en som kastrerats sent, kan vara precis lika dominant och brötig som en okastrerad. Din hanne har dessutom redan fått in det här beteendet i skallen, och jag tror du måste hålla dem åtskilda, punkt slut. Alla hundar behöver inte umgås och leka med alla, och i det här fallet tycker jag du ska gå in och bestämma, avsluta det hela och sen ev kastrera din hanne om du vill men räkna inte med att det löser problemet...! Lycka till!! :laugh:

Det ar sa jag hanterar min rottis och sonens Dobie. De kan inte leka, rottisen ar en liten buffel (hon AR en rottis) och Dobien ar en fisfornam 'drama queen' (hon AR en dobie) och de klarar bara inte varandra. De borjar leka ... sedan blir rottisen for 'bulldozig' och dobien fornarmad och braket ar igang. Dobien initierar aldrig lek ... sa rottisen far halla sig i skinnet och inte leka. Dessutom tror jag hennes "lek" ar mer en styrkes demonstration an lek ...

Hehehe! Det låter precis som min hund ;-)(En Beauceron.)

Ok, då blir det prompt lekförbud från och med nu tror jag bestämt! Ska försöka jobba på problemet och hoppas på att kunna ha med min hund i stallet utan att va orolig för om boxern är ute eller inte. Det är ju så mysigt att kunna ha med sig vovven ut varje dag :)
Någon kastrering kommer det nog inte bli om inte fler liknade problem uppdagar sig ..

Ok, då blir det prompt lekförbud från och med nu tror jag bestämt! Ska försöka jobba på problemet och hoppas på att kunna ha med min hund i stallet utan att va orolig för om boxern är ute eller inte. Det är ju så mysigt att kunna ha med sig vovven ut varje dag :)
Någon kastrering kommer det nog inte bli om inte fler liknade problem uppdagar sig ..

Jag hade också satsat på att förbjuda "umgänge" med boxern nu.
Så länge han låter boxern vara ifred så kan han ju vara med i stallet precis som vanligt och strosa runt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 853
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 979
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 627
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 808
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023