Slakta häst på slakteri

Och TS frågade även om ett tidigare nämnt slakteri låg i Uppsalatrakten, nu kan hon själv ringa direkt till de slakterier som ligger i närheten på listan och kolla om de fortfarande tar emot hästar. Vad spelar det för roll hur det går till om ingen tar emot hästen? :confused:

För hästägare finns nu uppdaterade kontaktuppgifter till de slakterier som tar emot häst.
– Hästägare rekommenderas alltid att ta en direkt kontakt med respektive slakteri för att boka en tid. Då kan man även fråga om slakteriets rutiner och hur det kommer gå till på plats, vilket är bra att veta, säger Karolina Thorell, projektledare HNS.
 
@Mia_R pja jag tyckte det var relevant utifrån okunskapen och frågorna i tråden att generellt belysa det hela. Det var ju inget svar till dig öht. Lär ju gynna hästägaren ngt oerhört allmänt utfrån de brister i kunskap denne har och ber om hjälp om allmänt i övrigt, att få koll på vad som gäller och då ringer man ju som sagt JBV eftersom det verkar råda otroligt behov av att få lite koll allmänt både här och bland folk i allmänhet.

du producerar ju en länk samtidigt som du konstaterar att den nog inte är direkt uppdaterad. vad är konstigt att man då istället kommenterar att man bör ringa och kolla de som verkligen har koll och är bindande att ge info vad som gäller?
 
Senast ändrad:
@Mia_R pja jag tyckte det var relevant utifrån okunskapen och frågorna i tråden att generellt belysa det hela. Det var ju inget svar till dig öht. Lär ju gynna hästägaren ngt oerhört allmänt utfrån de brister i kunskap denne har och ber om hjälp om allmänt i övrigt, att få koll på vad som gäller och då ringer man ju som sagt JBV eftersom det verkar råda otroligt behov av att få lite koll allmänt både här och bland folk i allmänhet.

du producerar ju en länk samtidigt som du konstaterar att den nog inte är direkt uppdaterad. vad är konstigt att man då istället kommenterar att man bör ringa och kolla de som verkligen har koll och är bindande att ge info vad som gäller?
Om man läser länken hittar man de slakterier som 2013 tog emot hästar, som det även står i länken så bör man ringa slakteriet för att boka en tid och då kan man även få svar på de frågor man har om hur de tar hand om hästen. Då får man ju även förstahandsuppgifter på om de tar emot hästar 2014 eller inte, högst relevant i mina ögon när man står i begrepp att få en häst slaktad. :idea:

Vad som gäller vid ev karens är redan besvarad i tråden, jag ser inget som helst värde i att rapa upp samma sak som andra redan sagt. JBV slaktar inte hästar och håller inte reda på vilka slakterier som tar emot hästar.

Om du taggar mig i en tråd eller svarar på det jag skrivit så är det ett svar till mig. När jag varken citerade dig eller taggade dig med mitt första inlägg så var det inte heller ett svar till dig utan till TS.
 
Något man bör ha i bakhuvudet är att det enbart är hästar som haft pass från att de var föl som får lämnas till slakt. Vi som har äldre hästar, födda innan passen blev obligatoriska, får snällt välja kadaverbilen, om vi inte har mark att gräva på och någon som gräver åt oss...
 
Jag har slaktat en på gällersta Örebro, vi fick första tiden på morgonen vilket kändes bra, skorna skulle av och hästen skulle vara ren.
Hade med fullmakt från ägaren och veterinären på plats kollade att det var rätt häst.
När pappersexercisen var klar lastade vi ut och lämnade grimskaftet till en lugn och trygg kille.hästen följde med och var helt avslappnad.inte alls dramatiskt eller speciellt otäckt
 
Nejdå, jag har slaktat två som var till åren komna, och inte var födda med pass.
När gjorde du det?
Det blev nya regler om detta efter hästköttskandalerna...

Detta kan man läsa på mitt närmaste slakteris webplats (jag rödmarkerade det jag syftar på)

"Några exempel som gör att en häst inte får avlivas på slakteri och bli livsmedel:
  • Hästen är behandlad med läkemedel som har livstids slaktkarens
  • Hästägaren har själv antecknat i passet att hästen inte ska användas till livsmedel
  • Hästen fick pass när den var äldre (är inte id-kontrollerad vid moderns sida)
  • Hästens originalpass är borttappat och den har fått ett duplikatpass
  • Hästen har ett äldre eller utländskt pass som saknar livsmedelssidor"
 
Det kostar ca 7000 kr att låta hästen somna in med hjälp av veterinär och skicka kroppen till förstörelse. Kan också vara bra att veta, trots det inte var svar till frågan. Veterinärerna brukar då hjälpa till med allt det jordiska.
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 170
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 991
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 981
Senast: ylvalill
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 225
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp