Slakta häst på slakteri

Ramscilla

Trådstartare
Jag hade skapat en tråd som helt plötsligt försvann? Fick inget mail så det verkar inte som om någon regel brutits....?

Nåväl, gör en ny.

Jag skulle vilja ha era erfarenheter om att slakta häst på slakteri. Blir de avlivade direkt när man kommer dit, alltid och sker det på ett djurvänligt och fint sätt? Jag fick rådet att besöka slakteriet när jag hittat ett, så det ska jag göra. Men ni får gärna dela med er av era erfarenheter. :)
 
Jag har gjort det, åkt till slakteri alltså. Vi har fått boka tid och varit med själva. Hästarna har bemötts mycket trevligt och inte behövt vänta särskilt länge. Det gäller ju att välja ett slakteri med en "trevlig" miljö, om man nu kan säga så. Det är ju extremt jobbigt att vara med om ändå.
 
Tack för svaret, olivia. Det råkar inte vara i Uppsalatrakten som du var och kan rekommendera? Jag har hittat ett slakteri här i närheten, och jag ska ringa på måndag och kolla upp hur det funkar osv.
 
Jag har tagit bort häst på ett slakteri i södra Dalarna.

Man bokar tid i förväg, och anmäler ankomst när man kommit fram.

Sen tas hästen ut till en liten fålla utomhus och bultas där.
Efter det går det väldigt snabbt, en truck kör in kroppen till själva slakteriet för avblodning inom en minut.

Jag upplevde personalen som väldigt professionell och bra på det de gjorde. De respekterade sorgen men inget dalt.

För mig var det en trygghet att veta att de jobbade med detta dagligen, och med all säkerhet visste vad de höll på med.
 
Jag tog ut slekteriet hem till mig de avlivade hästen hemma på gården tog sedan med henne till slakteriet och ja där sedan vart hon omhändetagen.

Jag ser inge fel i att man gör mat av sin bästa vän.
För mig är själva avlivningen de viktigaste.. sedan har själen vandrat vidare och kvar ligger ett tomt skal kvar bara, varför slänga saker man kan ta till vara på anser jag.
 
@Linda8142 Om hästen behandlats med preparat med livstidskarens för slakt, t.ex., får den inte gå till någon typ av livsmedelsproduktion. Vilket enligt den info jag fått innebär att hästen inte kan lämnas till ett slakteri, eftersom deras jobb är att "göra mat" så att säga.
 
Allmän fråga: Om hästen behandlats med karenspreparat, tar slakterierna emot den ändå?

du kan inte lämna hästen till slakteri om den behandlats med karenspreparat och detta står inskrivet i hästpasset. Givetvis är det också en samvets och ansvarsgrej från hästägarens sida att man då inte lämnar till slakteri om man till sin vetskap vet att de ändå behandlats vilket ju är ironin i hur hästpassen fungerar, dvs sällan ngt skrivs in där dessvärre.
 
Nielaa, när var detta? Så har jag också alltid gjort med mina hästar, men nu har en EU-regel omöjliggjort detta (sedan 2006 tydligen). Annars hade jag lätt tagit ut Stockholms Nödslakt som är så bra, men de kan endast avliva och destruera sedan, och det kostar ju också en hel del. Därav att jag funderar på att lämna på slakteri. Och denna häst är så otroligt lugn och snäll, så jag bedömer att resan dit inte är något problem, bara det sker snabbt och snyggt när man är där.
Håller med om att det är onödigt att slösa med naturens resurser och bränna hästkroppen, såvida den inte har karenspreparat, vilket iofs är fånigt eftersom det knappast finns preparat som finns kvar i kroppen efter lång tid (jobbar på Läkemedelsverket och har diskuterat detta med kinetiker).
 
@fast nog är det längre tillbaka än 2006 att man inte kan avliva hästar hemma och få slaktpris betalt att de sen slaktas och blir livsmedel? :( Nödslakt är ju inte ekvivalent i ordets bemärkelse öht att hästen går till livsmedel och att man får betalt? Det har det aldrig varit under ordet "nödslakt"????

ang. karenspreparat osv så oavsett vad man själv anser om sånt osv så är det ju som det är även om kontroll ang. detta brister rejält. Men det är ju också en anledning som bidragit till att man inte längre sen många år bara kör sin häst till slakteri för att gå till livsmedelsproduktion och att man tar emot. Tror knappast det skulle vara fungerande i sig om folk utifrån sin egen övertygelse/åsikt eller profession osv på eget bevåg fick bedöma om det var lämpligt eller ej att hästen eller djuret öht skulle vara lämpat som livsmedel......? :(
Det är ju därför det blivit så restrektivt från slakterierna ang. om köttet ska gå till livsmedel eller inte......av goda skäl utifrån hur systemet funkar i dag.
 
Senast ändrad:
Enligt killen på Stockholms nödslakt så tillkom lagen 2006. Men jag har inte kollat upp detta. Jag menar inte att jag har nödslaktat, utan företaget heter så. De har kommit hem, bultat och sedan fraktat kroppen till slakt. Med veterinärintyg innan. Så de gör vanliga avlivningar också.
 
Jag har tagit bort en på slakteri (i Uppland). Hade gärna valt det för fler om inte EU-reglerna stoppade det. Har gått lugnt till och hästar har tagits först på morgonen för minimal stress. Själv tilltalas jag av att kroppen tas om hand, jmf med att åka kadaverbil och förbrännas. Men som sagt, EU-reglerna gör det närmast omöjligt nuförtiden med livstidskarenserna för allt möjligt.
 
Alexandra, menar du att det inte funkar att göra så med en häst som inte har medicinerats med något sådant preparat alls?
 
Alexandra, menar du att det inte funkar att göra så med en häst som inte har medicinerats med något sådant preparat alls?

Har den inte medicinerats med karenspreparat är det ju inga problem. Men det är väldigt många prep som ger livstidskarens. Sen är jag lite för "ärlig", och en lång rad saker som inte antecknas i passet ger livstids slaktkarens. T ex många insektsmedel. Så jag kryssar i princip regelmässigt passen på mina hästar (dvs undantar dem från livsmedelsproduktion). Just för att de kommer inte om man ska följa reglerna någonsin kunna gå in i humanköttskedjan. Jag använder t ex Ultrashield insektsmedel, och redan där är det "kört". Även om slakteriet aldrig kan upptäcka sån karens då det inte syns i passet utan är upp till ägarens samvete.

Men även en rad vanliga medikamenter ger karens, så ofta är det mer en fråga om när och inte om de ska få karens. Vill man så kan man givetvis ta hänsyn till sådant i preparatval och välja preparat med fastställd tidskarens.
 
Enligt killen på Stockholms nödslakt så tillkom lagen 2006. Men jag har inte kollat upp detta. Jag menar inte att jag har nödslaktat, utan företaget heter så. De har kommit hem, bultat och sedan fraktat kroppen till slakt. Med veterinärintyg innan. Så de gör vanliga avlivningar också.

du kommer inte att kunna ta hem ngn som avlivar din häst och sen få ut ngt för att den "slaktats"som livsmedel, svar nej.

@Alexandra_W vet inte riktigt om du svarar på det som det frågas om i tråden just nu? känns lite virrigt.....
 
Den här listan är den mest "aktuella" som finns över slakterier som tar emot hästar, men den är inte helt uppdaterad när man ringer och kollar.
http://nshorse.se/2013/12/09/uppdaterad-lista-over-slakterier-som-tar-emot-hastar/

Oavsett detta så är det väl viktigaste att man ringer och kollar ring JBV liksom för att få koll om man inte vet tänker jag, snarare än ngn lista utifrån det TS frågar om och undrar över och svar här som inte direkt bidrar för att göra det klarare?
 
Oavsett detta så är det väl viktigaste att man ringer och kollar ring JBV liksom för att få koll om man inte vet tänker jag, snarare än ngn lista utifrån det TS frågar om och undrar över och svar här som inte direkt bidrar för att göra det klarare?
Jag har svarat i tråden var man kan hitta de som tar emot hästar, inte helt lätt när man väl tänker sig att slakta hästen och inget slakteri vill ta emot den. Om du orkar öppna länken så är det Hästnäringens Nationella stiftelse som har listan, vad skulle JBV bidra med tänkte du?
 
Jag har svarat i tråden var man kan hitta de som tar emot hästar, inte helt lätt när man väl tänker sig att slakta hästen och inget slakteri vill ta emot den. Om du orkar öppna länken så är det Hästnäringens Nationella stiftelse som har listan, vad skulle JBV bidra med tänkte du?

att TS skulle ringa och skaffa sig allmän grundkunskap vad som gäller. Inget annat. Verkar finnas ett basbehov av att få koll allmänt.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 991
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 981
Senast: ylvalill
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 225
Senast: __sofia__
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 264
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp