Slang

Kan man använda slangordet "balle" när man menar "balkong"?


  • Antal omröstningsdeltagare
    132
  • Omröstning stängd .
Min farmor (uppvuxen i Göteborg) sade kuckiluran. Aldrig hört någon annan använda det ordet :D

Jag trodde det var ett allmänt vedertaget, om än humoristiskt och väldigt gammeldags ord. :) (Västerbotttning)
Sådant som kunde förekomma i typ Fridolftidningar och 91:an och alltså ingenting som används sådär dagligdags nuförtiden.
 
Varför inte bara säga strips så slipper man tjaffsa om hur pommes ska uttalas som!:p edit: Men jag kan inte slang heller då jag är från norrland.

Nej, nej ... French Fries ar det ju! :D (Jag glommer nar jag pratar Svenska och sager Fries, eller French fries da ocksa.:p)
 
Jag trodde det var ett allmänt vedertaget, om än humoristiskt och väldigt gammeldags ord. :) (Västerbotttning)
Sådant som kunde förekomma i typ Fridolftidningar och 91:an och alltså ingenting som används sådär dagligdags nuförtiden.
Så kan det kanske vara. Jag var inte säker på om det var dialektalt eller inte. Kanske ett ord man borde börja anamma för traditions skull, vad som helst är bättre än snippa tänker jag :D
 
Så kan det kanske vara. Jag var inte säker på om det var dialektalt eller inte. Kanske ett ord man borde börja anamma för traditions skull, vad som helst är bättre än snippa tänker jag :D
Mussla har alltid min familj sagt. En vacker metafor om något som innehåller en dyrbar vacker pärla. Makes sense.
 
Stockholmare. Frulle är också ett slangord som jag lärde mig nyss. Från samma stad, not surprising. O_o

... varför krångla när det finns vackra och funktionella ord från landets Framsida att använda sig av! :D
Fast frulle är rätt ok enligt mig. "Ska vi ta en frulle-bulle?" :love:
 
Jag säger Frulle och jag kommer från övre Norrland. Har aldrig slagit mig att det skulle vara ett 08-påfund... :o

Balle säger jag inte. Kan iofs bero på att jag bodde i villa under min uppväxt och den ålder då det känns som att en lär in slang, vi satt på gårn ;)
Jag har knappt hört frulle förut och använder det aldrig, och jag har bott i Stockholm hela mitt liv. Om det är stockholmsslang så måste det vara en annan del av stan än var jag har varit. Jag käkar frukost, inte äter frulle.
 
Nej, nej ... French Fries ar det ju! :D (Jag glommer nar jag pratar Svenska och sager Fries, eller French fries da ocksa.:p)
Jag säger pommes. Uttalat som det skrivs, alltså inte Påmm, utan Påmmes, med betoning på första stavelsen. Annars är det mest Stockholmska uttrycket jag använder nog byst. Som i byst med folk, då. Det har jag inte hört utanför Stockholm, tror jag.
 
Gud förbjude! :arghh:

Jag känner att den här tråden är ta mig fasen farlig att läsa om en har typ ocd-tourette-tendenser i sin fristående hjärnbark som jag som person inte tar något som helst ansvar för, men somliga jäkla ord här i tråden har liksom fastnat i den där barken med neonblinkande ljus. Frullebulle, balle, frullebulle, balle, frullebulle, balle osv, ni fattar?
Vad fan buke? 😳:arghh::turd:

Nu är jag livrädd för att jag ska ha smittats med det här språkbruket, jag har ganska sjysst kontroll på min tunga med det känns som jag närsomhelst kan börja uttala de här orden som en spontan tonårsutlösning.

Jag tycker det skulle finnas någon slags spärr för hur åtkomliga såna här trådar är. Oansvarigt är vad det är! Kan nån införa en klickspärr på den här tråden? 🤯
 
Jag känner att den här tråden är ta mig fasen farlig att läsa om en har typ ocd-tourette-tendenser i sin fristående hjärnbark som jag som person inte tar något som helst ansvar för, men somliga jäkla ord här i tråden har liksom fastnat i den där barken med neonblinkande ljus. Frullebulle, balle, frullebulle, balle, frullebulle, balle osv, ni fattar?
Vad fan buke? 😳:arghh::turd:

Nu är jag livrädd för att jag ska ha smittats med det här språkbruket, jag har ganska sjysst kontroll på min tunga med det känns som jag närsomhelst kan börja uttala de här orden som en spontan tonårsutlösning.

Jag tycker det skulle finnas någon slags spärr för hur åtkomliga såna här trådar är. Oansvarigt är vad det är! Kan nån införa en klickspärr på den här tråden? 🤯


Ta en bulle för att äta bulle till frulle på ballen hos Bella?

O_o Tydligen en helt förståelig mening.

...och så får mina elever skit för att de inte nyanserar u och o-ljud tydligt nog. :cool:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
446
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: co-SMAD4
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: warg
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 911
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp