Slängdes av sin häst - rasar mot bussföraren

Status
Stängd för vidare inlägg.
När Felicia Jonsson, 25, i Lidköping var ute på en morgontur med hästen Lindeman MB höll det allra värsta på att hända.
När Västtrafikbussen oväntat startade blev hästen livrädd, kastade av Felicia och sprang till skogs.
– Jag var väldigt rädd att han skulle bli påkörd, säger Felicia som nu rasar mot Västtrafik:
– Det här kommer de få höra. Jag är så trött på trafikanter som inte respekterar hästar. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/gt/slangdes-av-sin-hast--rasar-mot-bussforaren/

Nja, jag tycker faktiskt inte man ska behöva räkna med att vad som helst kan hända och att man därför inte ska ha rätt att reagera bara för att man rider i trafiken. Lika lite som man ska behöva räkna med det när man kör bil, cyklar eller promenerar i trafiken.

Man ska kunna räkna med visst omdöme hos sina medtrafikanter, oavsett om man sitter bakom ratten, på häst, bakom häst, har pedaler att trampa med eller använder apostlahästarna.

Sen är det i det här fallet inte säkert att det brustit där, det beror helt på vad busschauffören såg eller inte såg.
Jag räknar aldrig med ett visst omdöme bland folk ute i samhället då jag rider ut, då jag absolut inte räknar med att folk skall veta hur hästar beter sig eller hur de kan reagera.
Folk vet inget alls om hästar och behöver inte veta det heller.
Jag rider ut flera gånger i veckan och folk startar (tyvärr...) gräsklippare, motorcyklar, bilar, motorsågar, öppnar/stänger bildörrar oavbrutet längs min ridtur. Ansvaret är helt på min sida.
Hoppas tjejen kommit över det hela och att de båda mår bra och rider ut snart igen :-)

Jag räknar aldrig med ett visst omdöme bland folk ute i samhället då jag rider ut, då jag absolut inte räknar med att folk skall veta hur hästar beter sig eller hur de kan reagera.
Folk vet inget alls om hästar och behöver inte veta det heller.
Jag rider ut flera gånger i veckan och folk startar (tyvärr...) gräsklippare, motorcyklar, bilar, motorsågar, öppnar/stänger bildörrar oavbrutet längs min ridtur. Ansvaret är helt på min sida.
Hoppas tjejen kommit över det hela och att de båda mår bra och rider ut snart igen :-)

Fast att du, eller någon annan, inte gör det innebär inte att man inte ska kunna det.

Sen är det alltid bra att vara beredd på att vad som helst kan hända. Men man ska inte behöva utgå från det som norm.

Jag rider alltid ut. Jag förutsätter att medtrafikanter mm beter sig normalt. Det gör de allra flesta. Om någon inte gör det så kommer det drabba mig - men det är inte "helt mitt ansvar".

Det känns som det är mycket oklarheter i vad som hände så man kan inte riktigt avgöra vem det var som var oaktsam. Såg busschauffören hästen och startade bussen ändå - borde chauffören haft bättre koll? Var ryttaren oaktsam som borde ha hållit avstånd om hon vetat att hennes häst inte gillade bussar och hade hon beredskap eller satt hon och tryckte på mobilen ;) - troligen ligger sanningen någonstans mittemellan.

Vad jag kan säga är att den som tar mest hänsyn i trafiken där jag rider (oxå trafikerad av västtrafik) är just bussen. Den saktar in och väntar in ryttare så man kan passera, stannar ibland tillochmed av bussen och är på alla sätt hänsynsfull. De som kör mest hänsynslöst är faktiskt en och annan bilist. Man skulle önska att de hade en hel lektion på trafikskolorna om hästar & djurs beteende.

Jag blev tvungen att ta bort mitt sto som inte repade sig efter en skada hon fick i samband med en oaktsam busschaufför.
Jag satt kvar på hästen hela tiden. Hon fick panik när bussen kom mötande och chauffören körde bara mot oss och förbi i samma fart trots att jag försökte lugna/skola stressad häst på vägen. Hon skadade ett bakben när hon till sist slängde sig upp på en bergknalle.
Bussbolaget (Stockholms största) stod för självrisken, vilket kändes bra. Men jag blev av med min kompis när hon ett år senare inte kunde läka skadan ordentligt. :cry:

Nu vet jag inte om det sista var till fots eller i fordon men du har ju väjningsplikt mot linjebuss i trafik som ska ut från hållplats om det är på sträcka med Max 50 km/h. Vilket många skiter i - så åtminstone här i stan har bussarna inte mycket till val mer än blinka och sen åka ut och hoppas alla som ska om hittar bromsen.

(Man väntar tills de faktiskt hinner bromsa men att vänta på att någon ska stanna är helt meningslöst).

Jag blev tvungen att ta bort mitt sto som inte repade sig efter en skada hon fick i samband med en oaktsam busschaufför.
Jag satt kvar på hästen hela tiden. Hon fick panik när bussen kom mötande och chauffören körde bara mot oss och förbi i samma fart trots att jag försökte lugna/skola stressad häst på vägen. Hon skadade ett bakben när hon till sist slängde sig upp på en bergknalle.
Bussbolaget (Stockholms största) stod för självrisken, vilket kändes bra. Men jag blev av med min kompis när hon ett år senare inte kunde läka skadan ordentligt. :cry:

Folk som inte kan häst kan heller inte läsa häst = vet inte hur en stressad häst beter sig.

Men visst kan det ha varit en idiot ändå.

Jag reagerade också på ovanstående. Sedan kan jag undra hur hon hann se att bussföraren tittade. Med stängd dörr. Samtidigt som hon låg i diket med hästen över sig. :confused:
Jag åkte av min häst för ett par år sedan, jag hamnade i ett dike och hästen sprang chockad och blockerad hem. Kanske är jag konstig men jag kan ärligt säga att jag i just det ögonblicket inte hade en blekaste aning om vad som hände runt omkring, om någon såg eller inte, om någon fanns i närheten överhuvudtaget.

Sedan funderar jag över hur man "rivstartar" en buss. Jag har "i ett tidigare liv" som jobbat som bussförare innan jag skolade om mig och jag har aldrig lyckats med den bedriften. Men jag kanske var en ovanligt lugn förare.

Tror också att detta är väldigt vinklat av journalister som oftast är mycket dåliga på att ta reda på verkliga fakta om det de skriver. Snaskiga rubriker är viktigast... Istället för att skildra fakta och låta båda sidor komma till tals.
Klart tidningen överdriver, annars är det ingen som vill läsa.
Visst är det fascinerande att hon är såpass med att hon kommer ihåg detaljer, jag tror de flesta hade blivit chockade i det läget, men det kanske hänger ihop med att olyckor är "vardag" att hon är såpass härdad att hon inte längre blir chockad?

Jag vet heller inte hur man rivstartar en buss, kanske har hon misstagit ljudet för en rivstart när hon låg där i diket? Tänker att det säkert är samma som för lastbilarna, att det låter mer än vad det rör sig.

Fast så är det faktiskt ofta, inte att det går så långt som till olyckor men inte långt ifrån, bilister är ofta väldigt vårdslösa i närheten av hästar. Dom vet säkerligen knappt om det själva vad dom riskerar att orsaka när dom kör vårdslöst förbi en häst. Enligt dom flesta så anser dom nog inte att det är vårdslöst att knö sig förbi en häst på en trång väg och vara nära att stryka hästen med backspegeln. Uppmärksammar man saker och ting som sker i trafiken med hästar så kanske folk snappar upp det och tänker till lite.

Jag började till och med rida med hjälmkameran när jag skulle ut på vägarna ifall en olycka skulle ske. Eller om det skulle komma en väldig vårdslös typ så kan man iallafall få reg.nr på bilen och förhoppningsvis en skymt av föraren.

Oavsett vinklingen i artiklarna och oavsett vem som har mest rätt så var det en farlig situation i trafiken och det bör uppmärksammas. Också för att västtrafik kanske kan säga till sina chaufförer att dom måste ha bättre koll, måste visa mera hänsyn etc, vet ju bara hur många chaufförer är när bilister kommer, många gånger jag hållit på att bli påkörd då dom bara kastat sig ut från hållplatsen.
Fast varför ger man sig ut på en väg där man vet att det rör sig trafik, om det finns risk för olyckor? Varför utsätter man sig för den risken? Är det verkligen värt att ligga på sjukhussängen eller att ha avlivat sin häst bara för att man rider på en väg med trafik för att man har rätt till det?

Här hos oss händer det sällan olyckor och trafiken här visar god hänsyn, förvisso visar vi ryttare hänsyn tillbaka, t ex går in i skogen för att undelätta en omkörning osv. Våra hästar är trafiksäkra, bryr sig inte om något.
Däremot med en trafikrädd häst, om den nu ska tränas att bli trafiksäker, bör inte det göras där det finns "vårdslösa idioter" det är som att be om en olycka.

Även om våra hästar är trafiksäkra, kan vi undvika att rida på vägen gör vi det, det är knappast trafiken som kommer få ont vid en eventuell olycka, det är mer risk för mig som är oskyddad på hästryggen.

(Man väntar tills de faktiskt hinner bromsa men att vänta på att någon ska stanna är helt meningslöst).

Du kanske gör. Men med tanke på hur många gånger jag nästan blivit prejad av buss vid Victoria (eller ja innan då) som stått utan blinkers men sen när man är i höjd med den slagit ut blinkers och svängt så gör tyvärr inte alla eller ens se flesta det verkar det som.

Du kanske gör. Men med tanke på hur många gånger jag nästan blivit prejad av buss vid Victoria (eller ja innan då) som stått utan blinkers men sen när man är i höjd med den slagit ut blinkers och svängt så gör tyvärr inte alla eller ens se flesta det verkar det som.

De gula ska man se upp för :eek:

Men där är det 30 numer, få som kör så långsamt.

Fast varför ger man sig ut på en väg där man vet att det rör sig trafik, om det finns risk för olyckor? Varför utsätter man sig för den risken? Är det verkligen värt att ligga på sjukhussängen eller att ha avlivat sin häst bara för att man rider på en väg med trafik för att man har rätt till det?

Här hos oss händer det sällan olyckor och trafiken här visar god hänsyn, förvisso visar vi ryttare hänsyn tillbaka, t ex går in i skogen för att undelätta en omkörning osv. Våra hästar är trafiksäkra, bryr sig inte om något.
Däremot med en trafikrädd häst, om den nu ska tränas att bli trafiksäker, bör inte det göras där det finns "vårdslösa idioter" det är som att be om en olycka.

Även om våra hästar är trafiksäkra, kan vi undvika att rida på vägen gör vi det, det är knappast trafiken som kommer få ont vid en eventuell olycka, det är mer risk för mig som är oskyddad på hästryggen.

Fast många saknar ju möjlighet att rida där det är bilfritt. Jag tror ingen ryttare tycker om att rida i trafiken och skulle göra det om det fanns alternativ.

Fast många saknar ju möjlighet att rida där det är bilfritt. Jag tror ingen ryttare tycker om att rida i trafiken och skulle göra det om det fanns alternativ.
Det är fortfarande idiotiskt att ge sig ut på en trafikerad väg med en trafikrädd häst, vet man om att man har en trafikrädd häst får man försöka underlätta även för trafiken, vilket jag upplever att många inte gör om man ska gå på vad som skrivs (det man kan läsa) och om det verkligen är så, då kan jag förstå att många trafikanter inte tycker om hästar i trafiken.
I många av fallen med trafikrädda hästar är ryttarna själva rädda och förstärker då för hästen att den ska var rädd och dom hästarna kommer aldrig bli trafiksäkra om det fortsätter så, tyvärr.

Det är fortfarande idiotiskt att ge sig ut på en trafikerad väg med en trafikrädd häst, vet man om att man har en trafikrädd häst får man försöka underlätta även för trafiken, vilket jag upplever att många inte gör om man ska gå på vad som skrivs (det man kan läsa) och om det verkligen är så, då kan jag förstå att många trafikanter inte tycker om hästar i trafiken.
I många av fallen med trafikrädda hästar är ryttarna själva rädda och förstärker då för hästen att den ska var rädd och dom hästarna kommer aldrig bli trafiksäkra om det fortsätter så, tyvärr.

Men herregud, var pratade jag om trafikrädda hästar? Jag svarade på varför man alls red i trafik - vilket var vad du frågade i första meningen på det citerade inlägget.

Men herregud, var pratade jag om trafikrädda hästar? Jag svarade på varför man alls red i trafik - vilket var vad du frågade i första meningen på det citerade inlägget.
Det är ett diksussionforum och det är trafikrädda hästar jag skrivit om hela tiden, de som är trafiksäkra är inget problem eller hur? Så inget att "men herregud" sig om.

Det är ett diksussionforum och det är trafikrädda hästar jag skrivit om hela tiden, de som är trafiksäkra är inget problem eller hur? Så inget att "men herregud" sig om.

Såhär skrev du i inledningen i det citerade:

"Fast varför ger man sig ut på en väg där man vet att det rör sig trafik, om det finns risk för olyckor? Varför utsätter man sig för den risken? Är det verkligen värt att ligga på sjukhussängen eller att ha avlivat sin häst bara för att man rider på en väg med trafik för att man har rätt till det?"

Var någonstans står det om trafikrädd där? Jag tolkade din fråga som en fråga varför man överhuvudtaget ger sig ut på en väg med trafik? Det finns ALLTID risk för olyckor.

Senare i samma inlägg pratar du om trafikrädda hästar. Du menade alltså de trafikrädda även i inledningen fast du inte skrev det?

Såhär skrev du i inledningen i det citerade:

"Fast varför ger man sig ut på en väg där man vet att det rör sig trafik, om det finns risk för olyckor? Varför utsätter man sig för den risken? Är det verkligen värt att ligga på sjukhussängen eller att ha avlivat sin häst bara för att man rider på en väg med trafik för att man har rätt till det?"

Var någonstans står det om trafikrädd där? Jag tolkade din fråga som en fråga varför man överhuvudtaget ger sig ut på en väg med trafik? Det finns ALLTID risk för olyckor.

Senare i samma inlägg pratar du om trafikrädda hästar. Du menade alltså de trafikrädda även i inledningen fast du inte skrev det?
Ok, förtydligande "risk för olyckor = ge sig ut på en väg med en trafikrädd häst". Hänger du med nu?

Visst är det fascinerande att hon är såpass med att hon kommer ihåg detaljer, jag tror de flesta hade blivit chockade i det läget, men det kanske hänger ihop med att olyckor är "vardag" att hon är såpass härdad att hon inte längre blir chockad?
Eller så är hon som jag och minns väldigt detaljerat vad som händer, ju mer stressad jag är desto mer registrerar jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Om samvete vs effektivitet
  • GVFÖ 2025
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka