släp utan sadelskåp

Buck

Trådstartare
vet att det finns många där ute som har släp utan sadelkammare, jag letar nu efter fiffiga lösningar som kan hjälpa mot det eviga problemet när man åker själv och ska ha på och av sadel men inte har ngnstans att hänga den, och självklart har folk parkerat så nära att man inte vill riskera att skada bilarna genom att ta med hästen fram till bilen för att slänga in sadeln.

hur har ni löst det? har ni en sadelbock? tävlingsskåp? eller lägger ni allt i en hög på marken? jag vill veta:bump:

jag vill väldigt ogärna lägga sadeln på marken :/

Sv: släp utan sadelskåp

Ohh jag har precis samma problem!!
Åker alltid själv och nästan varje gång så står bilen så inklämd att jag precis som du inte vågar mig fram med hästen för att kunna lägga in sadel.

Nu har jag som tur är dörrar istället för bommar på mitt bojsläp, jag häger faktiskt sadeln på den högra dörren, som jag ställer upp, för att kunna komma ut och stänga bakom hästen när han är lastad.
Inte världens bästa lösning, men heller det än att lägga den på marken.

hur har ni löst det? har ni en sadelbock? tävlingsskåp? eller lägger ni allt i en hög på marken? jag vill veta:bump:
Vi har både sadelbock och -vagn, men ibland har vi helt enkelt lagt sadeln över mellanväggen i transporten. Och ibland ställer vi dem faktiskt på marken, westernsadlar brukar gå fint att luta upp på framkanten.

men hur gör ni när ni lastar? sadeln ligger väll lite i vägen på mellanväggen då ? :p

funderade på att sätta upp en fällbar sadelhängare på utsidan av transporten, men man kan ju inte ta av "pinnen" när man väl skruvat fast fästet = den kommer skramla när man kör :(.

men hur gör ni när ni lastar? sadeln ligger väll lite i vägen på mellanväggen då ? :p
Jag kanske gör annorlunda mot alla andra... :crazy: Kommer till transporten, byter träns mot grimma, binder grimskaft i transport, sadlar av och lägger sadel i bil, lastar häst...

(Inser när jag skriver, att jag förstås kan verka litet oansvarig som kan tänka mig att lämna hästen uppbunden i grimma en minut medan jag lägger sadeln i bilen, istället för att hålla hästen tränsad varje sekund... och ja, precis så oansvarig är jag. :) )

Borde man inte kunna montera en sådan här på sidan av släpet?
http://www.hooks.se/product.aspx?pr...=1169&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

710277_01.jpg

Pinnen är ju avtagbar och nedfällbar när den är satt på plats. Så det enda som behöver sitta på hela tiden är alltså det lilla fästet?

Bara en tanke. :)

aha ^_^ du har en väluppfostrad häst :D, sån tur har inte jag att jag kan göra så :p. min polle är lite väl ouppfostrad för att bindas vid släpet.

jag brukar få sadla av, stuva undan sadeln på lämpligt ställe utan att hästens bakdel kommer för nära andra hästar/människor/bilas. på med grimma över tränset och lasta/skicka in hästen. hade varit underbart med en häst som faktiskt stannar kvar där man ställt den :p

det var en sån jag tänkte sätta upp, men det går inte att haka av själva pinnen från hållaren när det är monterad. tro mig, har sån hemma för att ha på släpet men fick ha den i stallet istället då den inte gick att ta ner utan att skruva av hållaren också.

Kör man bara en häst åt gången är det smidigt att köra brett. Alltså utan mellanvägg. Då kan man sadla och göra färdigt innan man lastar ut och plocka av allt efter man har lastat. Jättesmidigt.

Min kompis har modifierat en pirra och svetsat på en sadelhängare på den. På den undre lyftdelen är det svetsat en låda där hon kan ha alla grejer och så hänger hon sadel ovanpå då på hängare och finns även krokar för träns.

Denna rullar hon in och surrar fast i den tomma spiltan i transporten. När hon kommer fram till tävlingsplats så rullar hon först ut pirran och tar sedan ut hästen. Väldigt smart faktiskt!! :idea:

Fungerar ju dock inte lika bra om man kör två pållar i släpet...

Jag kanske gör annorlunda mot alla andra... :crazy: Kommer till transporten, byter träns mot grimma, binder grimskaft i transport, sadlar av och lägger sadel i bil, lastar häst...

(Inser när jag skriver, att jag förstås kan verka litet oansvarig som kan tänka mig att lämna hästen uppbunden i grimma en minut medan jag lägger sadeln i bilen, istället för att hålla hästen tränsad varje sekund... och ja, precis så oansvarig är jag. :) )

Jag gör lika, knyter fast hästen i bakkant på släpet och sen hämtar/lämnar sadeln.

Om man kör en men med mellanvägg, går det inte hänga sadeln över bakbommen på den tomma sidan då? Förutsätter ju dock isf att man lastar smalt med. Annars ställ en sadelbock på den tomma sidan och häng sadeln där? Känns som det där borde vara ett ickeproblem även om jag aldrig behövt fundera så mkt på det.

Man kan (med våld och verktyg) böja ut kroken längst ned på pinnen, då går den att plocka loss.

Kör man bara en häst åt gången är det smidigt att köra brett. Alltså utan mellanvägg. Då kan man sadla och göra färdigt innan man lastar ut och plocka av allt efter man har lastat. Jättesmidigt.
Jo... fast om man vill kunna stå och sadla i transporten skulle jag hellre föreslå att flytta eller ta bort mellanväggen när man väl kommit på plats, den fyller ju en funktion medan man kör. :idea:

kl

tror inte att jag får plats med en sadel kärra/skåp eller liknande i den tomma spiltan, har en enkelaxlad kylingekärra och snedställer mellanväggen för att hästen ska få extra bredd, har teleskop bommar bak så den tomma spiltan är väldigt smal när hästen är lastad.

att köra utan mellanvägg och klä på /av hästen vill jag inte med denna hästen, svårlastad + jobbig att sadla även hemma i stallgången.
sen vill hon åka smalt.

har testat att ha sadeln över den tomma spiltans bakbom men den var nära på att bli mosad av mig och ramla ner när hästen höll på att mosa mig :p. den behöver jag snedställa mellanväggen extra vid lastning. så då fälls den bommen också.

ska försöka experimentera med sadelhängaren jag har, kanske går att töja ut kroken så pass att den går att haka av.

Hmm. Mitt släp som jag sålt nu hade en stång på utsidan, den borde vara lättmonterad på vilket släp somhelst :idea:

PA106827.jpg

Dock sitter den ju på sidan så parkerar men tätt på tävling så blir det ju som det blir ändå. Jag löste det med långt grimskaft/longerlina och/eller ta upp bakrampen efter urlastning och på så sätt få hästen närmare :)

Jag har (tack vare pappa) den ultimata lösningen :)

Mellan bak och frambom, på den tomma platsen, har vi fäst en lång bom som löper parallellt med mellanväggen.
På denna hängs sadeln längst bak och framför kan man hänga täcken och Ikeakassar efter behov.

Vi har hittat väldigt bra fästen som klämmer fast bommen så att den inte kan flytta på sig.
Jag kan fälla bommarna och ta bort dom med den långa bommen kvar och jag kan lätt ta av den långa bommen. En bult och mutter bak och en fram.

Har nu sadelskåp men det måste ju surras för säkerhetsskull.
Innan körde hag med sadelbock men fick man ju också säkra.
Bomlösningen jag har nu är den säkraste och smidigaste lösningen jag någonsin sett!

Jag har ingen mellanvägg i när jag kör med donnan. Hon vill stå brett...dock så åker jag sällan någonstans där det inte finns en uppbindningsplats/box/hage. Å andra sidan kan dom stå vid sidan/bakom transporten medan jag laddar in grejorna...

Jag har sadelvagn. Parkerar hästen uppbunden på utsidan av transporten när jag gör i ordning honom.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 796
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 628
Senast: Angel
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 321
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 923
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet