Slappna av i benen

O

oceanchild

Jag har lite problem med min sits när jag rider, jag har mycket svårt att slappna av i benen. Hur jag än försöker så dras benen upp istället för att jag kan slappna av och bara låta fötterna "sjunka ner" i stigbyglarna. Jag är spänd i benen i alla gångarter men jag blir mer spänd vid högre tempon och i trav. Det är inte bara i ridningen som benen är spända utan det är i princip hela tiden som jag känner av spänningarna, främst vid knävecken och en liten bit upp på baksidan av låret. Jag har försökt med att stretcha benen regelbundet och även en del av Sally Swifts metoder med att "skaka loss" benen men jag har inte kunnat märka någon markant skillnad.

Då jag inte kan slappna av i benen påverkar ju det hela min sits och ridning på ett negativt sätt så jag vore så glad om jag kunde komma ur detta problem. Är det fler än jag som har den här typen av problem och vad har ni gjort för att kunna slappna av i benen? Några teorier om vad det kan bero på?

/Sara

Sv: Slappna av i benen

Jag har precis samma problem. Det enda som funkat för mig är en riktig löpträning innan så benen är som gele när man ska rida haha....:P

Ja jag är ju en ganska spänd person i övrigt så det kanske kan vara något att ta ut sig totalt så att kroppen slappnar av! Men å andra sidan är ju man inte så upplagd att rida när man är så tvärslut...;)

Välkommen till klubben för spända personer..:P Det borde ju ändå finnas nåt bra sätt att kunna slappna av i benen utan att behöva springa runt som en dåre innan. Iof, hur gör vi när hästarna är spända och vi vill att dom ska gå avslappnat och mjukt ^^ kanske de funkar? *skrattar*

ibland slappnar jag istället av så pass mycket att fötterna glider ur stigbyglarna :/ ...

O.o tänk om man hade den förmågan...

Hola,

För mig hjälper det med många mil i röven. Dvs jag slappnar av mycket mera i benen när jag och hästen är ordentligt igångridna. Efter vintervila är vi tillbaka på ruta 1 igen, dvs lite som du....

Så mitt tips är mera ridning, skritta ut i skog och mark.

mvh Eva

Hur jag än försöker så dras benen upp istället för att jag kan slappna av och bara låta fötterna "sjunka ner" i stigbyglarna.

Det finns ju lite att testa, står mycket i skriften "ryttarens sits" eller vad den heter (Aronsson m fl).

Fötterna; försök att höja tårna, i stället för att trampa ner häl eller fot. Det känns längre upp i benen också, och får en att bli mera medveten om sin sits högre upp. Du spänner inte fel muskler då heller.

Sitsen; känn att du verkligen sitter på sittbenen, och lyft benen "utåt" från hästen för att försiktigt lägga tillbaka dem.

Detta är liksom bara små övningar som kan hjälpa medvetandet om vilka muskler som är anspända. Förmodligen behövs t ex stretching och annan kompletterande träning också.

Sitsen; känn att du verkligen sitter på sittbenen, och lyft benen "utåt" från hästen för att försiktigt lägga tillbaka dem.

Detta är en superbra övning som jag gör både i början och i slutet av ridpasset. Passar på när jag skrittar fram och av min häst. Men då håller jag benen "utlyfta" minst två varv. Vilar ett varv och gör samma sak igen, så länge jag har tid och ork :smirk: Man känner direkt hur man hamnar bättre i sadeln och benen blir långa och tunga. Dessutom tränas lite andra muskler oxå och det är ju inte helt fel ;)

Hola,

För mig hjälper det med många mil i röven. Dvs jag slappnar av mycket mera i benen när jag och hästen är ordentligt igångridna. Efter vintervila är vi tillbaka på ruta 1 igen, dvs lite som du....

Så mitt tips är mera ridning, skritta ut i skog och mark.

mvh Eva
Jo jag tror att det det handlar om att komma igång ordentligt med kroppen, då jag studerar mycket blir jag stillasittande långa perioder (även om jag tar paus med jämna mellanrum) så när man då ska ut och rida är inte maskineriet riktigt i gång.
ang skrev:
Det finns ju lite att testa, står mycket i skriften "ryttarens sits" eller vad den heter (Aronsson m fl).

Fötterna; försök att höja tårna, i stället för att trampa ner häl eller fot. Det känns längre upp i benen också, och får en att bli mera medveten om sin sits högre upp. Du spänner inte fel muskler då heller.

Detta är liksom bara små övningar som kan hjälpa medvetandet om vilka muskler som är anspända. Förmodligen behövs t ex stretching och annan kompletterande träning också.
Den skriften har jag aldrig hört om, den kanske kan vara värd att införskaffa! Var kan man få tag på den? Ska pröva övningarna, ibland kan små saker göra stor skillnad!

Jag har börjat fundera lite på om min muskelstyrka kan ha något med spändheten att göra, jag har ju inte så mycket muskler vilket borde innebära att de små stackare som finns får arbeta extra hårt. Och får musklerna arbeta extra hårt måste det ju bli svårt att få mer nyanserade rörelser vilket gör att man känner sig mer spänd. Jag märkte skillnad nu i höstas när jag försökte gå och styrketräna en gång i veckan, det känndes lättare på något vis att slappna av. Nu under våren kommer jag att träna mer, och varva styrketräningen med pilates och stepträning, förhoppningsvis kan det kanske hjälpa.

/Sara

Slappna av i rygg/höft/bäcken så att du kan tillåta kroppen att sänka benen. Det är mitt första tips.

Rid bara i den gångart till en början som du kan slappna av i. Det är mitt andra tips. MEMORERA känslan av att mjukt kunna krama om hästen, utan att dra upp benen. (Tredje tipset.)

Rid med speglar och var din egen tjatkärring, men tjata inte om att trycka ner benen, utan om att slappna aaaaaav...

Lek med kroppen och hitta övningar som får dig att slappna av. Du ska inte sitta på hästen, utan med den. Det är inte styrka som man ska rida med, utan teknik, och för att kunna utöva tekniken så behöver kroppen vara avslappnad, men stabil...

jag hade samma problem men sen när jag började med avslappningsövningar på hästen (blunda, aaaandas osv) går det bättre o bättre...be ngn leda eller longera hästen, släpp tyglar stigbyglar blunda o andas, funkade för mig:)
ojdå...knapplån...

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 254
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Har ett problem med att jag spänner mig så när jag rider. Blir ofta spänd i axlarna och då med hård i handen, vilket jag verkligen...
Svar
18
· Visningar
3 689
Senast: Badger
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 041
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 718
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka