Bukefalos 28 år!

Slappna av i ländryggen?

Monifa

Trådstartare
Ja på mig alltså, inte hästen :p

Har ett problem jag inte riktigt får bukt med. Förutom att jag ska till naprapaten om 3 veckor för att se om jag sitter fast eller om jag bara är förjävla spänd och stel.

Men till problemet...
Jag spänner mig (märks tydligast i galoppen) i ländryggen och vinklar bäckenet fel (vilket i sin tur ger skav på kakberget O_o så blir rätt duktigt påmind om det) men är svårt att vinkla om höften när jag spänner mig i ryggen och blir stum som en jävla pinne.
Jag liksom bromsar upp mig själv i rörelsen och motarbetar både mig själv och hästen. Mycket störande, vill vara följsam och mjuk.

Problemet i sin tur leder till att jag inte riktigt kommer ner i sadeln, lättridningen blir halvknasig när jag inte är följsam och mjuk. Samt att jag tappar kontakten med sittbenen (efter som att bäckenet är framtippat). Ja det med, efter som att bäckenet tippar framåt hamnar mina skänklar lite för långt bak.

Så...
- Tips på övningar att slappna av i ryggen.
- Tips på övningar att få tillbaka bäckenet.
Och då både övningar på hästryggen och hemma (har tillgång till bra hästmaterial och bra tränare. Hästen rör sig mycket och stort men mjukt)
- Övriga saker ni ser på filmerna :D

http://s77.photobucket.com/user/krulidut/media/A7C387BA-44B7-4133-930B-4888394CFCA5-15638-0000058B5AB23E7F_zpsa39b8d8c.mp4.html
Haha huruvida jag är lämpad som hoppryttare eller inte kan vi lämna utanför tråden för jag har inte hoppat högre än 50 cm på typ 4 år :)

http://s77.photobucket.com/user/krulidut/media/584A7885-18D1-4519-BF09-C219B2335B78-3792-0000011C5E3ED206_zps1190e5b8.mp4.html Här ser man rätt tydligt hur stel jag är framför allt i traven.
 
Sv: Slappna av i ländryggen?

Stelhet i nedre delen av ryggen och den svank som du får är väldigt ofta ihopkopplat med korta höftböjare (och psoas) och svaga magmuskler. De flesta av oss, speciellt vi som är födda i datorgenerationen och gärna sitter och knapprar framåtböjda som ostkrokar, tenderar att ha korta höftböjare och dåliga magmuskler.Bäckenet kan balansera sig när höftböjaren inte sliter det framåt och ryggen kan slappna av när magen gör jobbet. Testa genom att ställa dig med fötterna höftbrett isär med lätt böj i knäna. Försök sträcka ut/slappna av i ryggen och vinkla bäckenet bakåt bara genom att använda just bäckenet och prova sedan att göra det genom att verkligen suga in magmusklerna. Du bör känna skillnad.

Så jag skulle börja med att stretcha höftböjaren (och psoas) samt arbeta med corestyrkan. Övningar för att slappna av i ryggen kan förstås hjälpa också, men jag tror att du kommer möta rätt mycket motstånd från framsidan av kroppen så specifika ryggövningar har du nog bättre nytta av längre fram.
 
Sv: Slappna av i ländryggen?

Tack för bra svar!

Hur stretchar jag höftböjaren och vart sitter psoas? Och vad är corestyrka? :o

Förhoppningsvis bygger jag upp ridmusklerna igen nu när jag har tillgång till bra hästmaterial och kan rida ett par dagar i veckan (och minst två av passen för tränare)

Och precis som du säger, den där svanken... De gånger när jag kunnat knäppa höften innan ridningen (ställer mig i nån ful position och vrider höften tills den knäpper) har det vart lite bättre.

Om jag gör ett gäng med situps varje dag blir det bättre då?
 
Sv: Slappna av i ländryggen?

Nedre magmuskeln kommer du åt genom att ligga på rygg med svanken i golvet, upp med benen med 90 graders vinkel i knät. Sen sakta ned med hälarna mot golvet utan att nudda golvet upp med benen igen till 90 grader så många man orkar minst 10 ggr i början. Vila och kör 10 igen igen. sen är det bara att öka efter hand man blir starkare.
stretcha lårmuskeln fram är viktigt för oss med svaga svankryggar.
 
Sv: Slappna av i ländryggen?

Provat yoga? Det har hjälpt mig massor på fler sätt än bara ridningen. Samrådde med en PT som har pilates/yoga som inrikning och beskrev vad jag var ute efter - utefter det gjorde hon ett personligt träningsschema åt mig utifrån mig och mina förutsättningar. Jag ville ha ett simpelt yogaprogram med fokus på att få loss axlar och höfter/svank och utöver det något mer "mustigt" för bålen/ryggen. Det var precis vad jag fick tillsammans med en genomgång av alla övningar tillsammans med henne så man hittar rätt och inte gör någon skada på sig själv. Handen på hjärtat; kroppen har aldrig känts så bra som nu.
 
Sv: Slappna av i ländryggen?

KL

Jag har ett liknande problem fast oliksidigt. Jag är sned i bäckenet eller något och kan inte komma ner med inre sittbenet vid voltarbete t ex. Ibland känns det tom som att jag har luft under sittbenet! :crazy: Det är värre i höger varv märks även i vänster.

Några tips?
 
Sv: Slappna av i ländryggen?

Tack för bra svar!

Hur stretchar jag höftböjaren och vart sitter psoas? Och vad är corestyrka? :o

Förhoppningsvis bygger jag upp ridmusklerna igen nu när jag har tillgång till bra hästmaterial och kan rida ett par dagar i veckan (och minst två av passen för tränare)

Och precis som du säger, den där svanken... De gånger när jag kunnat knäppa höften innan ridningen (ställer mig i nån ful position och vrider höften tills den knäpper) har det vart lite bättre.

Om jag gör ett gäng med situps varje dag blir det bättre då?

Googla på "stretcha höftböjare" och "stretcha psoas" så kommer du hitta massor med olika alternativ, t.ex. denna (komplettera gärna med stretch framsida lår): http://iform.se/traning/styrketraning/platt-mage/ovningar-mot-en-stel-hoftbojare-4

Corestyrka är hela muskelkorsetten runt mage, sidor och ända bak på ryggen. Om du kan bortse från hennes våta blick in i kameran är det här en rätt bra samling med övningar: http://www.recepten.se/artiklar/coretraening.html
 
Sv: Slappna av i ländryggen?

Detta är en ganska tuff övning om man inte redan är rejält stark i sin muskelkorsett. Man riskerar att få ganska ont i ryggen om man gör den fel.

TS. Kolla om du kan få tid till en sjukgymnast som kan hjälpa dig med en bedömning, ev behandling och ett träningsprogram som är anpassat efter din nivå.
 
Sv: Slappna av i ländryggen?

Ska kolla upp det :)

Tassetass: HAHA! Var du tvungen att säga nått? Kunde ju bara se hennes våta blick på alla bilder :eek: Men bra övningar, ska testa lite :) Såg även nått test man kunde göra angående psoas och om den var oelastisk. Ska bara röja av bordet först...

Ska ta ett snack med min tränare med och se om hon har några tips vi kan jobba med från hästen :)
 
Sv: Slappna av i ländryggen?

Jag var på en balanskurs för Suss i vintras. Fick träna på 10 övningar ickegympa.
Suveränt när man är sned eller spänner sig och blir oliksidig.
Finns även ridkurser i centrerad ridning som är kanon.
Kan också rekommendera boken balans till häst av Susanne Von Dietze.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp