Slår de på hästarna så??

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare Valencia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 520
V

Valencia

I galoppvärlden är jag inte så insatt men såg just ett inslag på TV från ett galopplöp. Ryttarna fullkomligt bakade på hästarna med sina spön!! Slår man så PÅ hästarna???? :confused: :eek:

Sv: Slår de på hästarna så??

Det ser mycket värre ut än vad det är (oftast iaf :smirk: )! Spöna är oftast väldigt "gummislangs" liknande, alltså inte lika styva som "vanliga" spön. Riktlinjer enligt TR är att spöet med lyft arm och inte bibehållen tygelfattning får användas max fem gånger för drivning under hela löpet..

Tycker nog inte det är mycket värre än när man sitter och nöter med skänkeln i sidorna varje steg hästen tar... (menar inte ngn specifik)

Okej...jag tyckte det såg rätt groteskt ut när de höll på att banka, banka, banka...Kändes som om det var fler än fem gånger men iof var sändningen från Irland. Kanske är andra regler där?

sen kan det även se ut som jockeyerna slår mer än vad de gör... många VIFTAR med spöt precis så hästen SER pisken...

i ponnylöp är spö inte ens tillåtet

Kan vara andra regler på Irland ja! Får hålla med dig om att vissa bankade rätt rejält där.. Får fråga Annika Källse här på forumet hur d ligger till, var ju hon som vann loppet de visade! ;)

Spöreglerna varierar oerhört runt om i världen även synen på hästarna/spelet. I Sverige är det max 5 slag, norge 0, Tyskland/Frankrike 7, USA mer eller mindre obegränsat osv. Jag kommer inte ihåg hur många slag som var tillåtna på Irland men jag tittade en extra gång på filmen och jag slog 4 gånger på min häst för att vinna. Hade jag inte använd pisken och förlorat löpet så hade jag troligtvis blivit bötfälld/avstängd för passiv ridning. I sverige är det allvarligare att slå för många gånger än att förlora på linjen riden för händer. Kulturen varierar runt om i världen och irland är en stor galoppnation med mycket "spelkultur".

Jag tycker inte hästarna verkar ta illa upp av spödrivning i rätt läge. Spöt är på sätt och vis vår skänkel och uppmuntrar hästarna att sträcka på sig. Dock så är jag själv ganska restriktiv med spödrivningen på mina egna äldre hästar då jag tycker att de löper lika bra "utan pisk". Hästen jag red på Irland startade för första gången och var enormt grön och orutinerad och behövde all hjälp han kunde få för att vinna.

Spöreglerna varierar oerhört runt om i världen även synen på hästarna/spelet. I Sverige är det max 5 slag, norge 0, Tyskland/Frankrike 7, USA mer eller mindre obegränsat osv. Jag kommer inte ihåg hur många slag som var tillåtna på Irland men jag tittade en extra gång på filmen och jag slog 4 gånger på min häst för att vinna. Hade jag inte använd pisken och förlorat löpet så hade jag troligtvis blivit bötfälld/avstängd för passiv ridning. I sverige är det allvarligare att slå för många gånger än att förlora på linjen riden för händer. Kulturen varierar runt om i världen och irland är en stor galoppnation med mycket "spelkultur".

Jag tycker inte hästarna verkar ta illa upp av spödrivning i rätt läge. Spöt är på sätt och vis vår skänkel och uppmuntrar hästarna att sträcka på sig. Dock så är jag själv ganska restriktiv med spödrivningen på mina egna äldre hästar då jag tycker att de löper lika bra "utan pisk". Hästen jag red på Irland startade för första gången och var enormt grön och orutinerad och behövde all hjälp han kunde få för att vinna.

Intressant svar. Syftade inte på din ridning just! Det var några andra jag reagerade på. Regler rättfärdigar ändå inte för mig, men ok. Hästarna sätter väl inte igång och protesterar i full galopp men jag antar att spörappen känns. Man kan ju prova o ge sig själv en snärt...:crazy: Slår man så hårt som det ser ut då? Frågar dig som är insatt i just detta.

"Hade jag inte använd pisken och förlorat löpet så hade jag troligtvis blivit bötfälld/avstängd för passiv ridning" - är det sant?

"Hade jag inte använd pisken och förlorat löpet så hade jag troligtvis blivit bötfälld/avstängd för passiv ridning" - är det sant?

I iaf det svenska reglementet står det att du som ryttare är skyldig att på bästa sätt ta tillvara på hästens chanser i löpningen!

Detta lär ju säkerligen gälla även på Irland som är en mycket större galoppnation än vad vi är och där spelarna är mycket fler!

ah men som det flesta har sagt, ser det oftast värre ut också. För pisken vidrör inte alltid hästen förutomk i USA där dem är helt galna, nä skämta, men det är mer dödligt allvar där.
Sen kan bli dömd för att nån påstår att man inte red för viunster, red för passivt, annika sa.
Kan tycka det är synd ibland att det finns en sån regel på t.ex Irland.
Men dem tänker annorlunda, det är olika kultur och vi tycker olika saker är okej.

Intressant svar. Syftade inte på din ridning just! Det var några andra jag reagerade på. Regler rättfärdigar ändå inte för mig, men ok. Hästarna sätter väl inte igång och protesterar i full galopp men jag antar att spörappen känns. Man kan ju prova o ge sig själv en snärt...:crazy: Slår man så hårt som det ser ut då? Frågar dig som är insatt i just detta.

Det finns de hästar som ”protesterar i full galopp”, vilket tränarna snabbt lär sig och informerar ryttarna. Du kan ofta se det på ston som bromsar och eller börjar att slå med svansen. Ingen i de att driva för pisk där inte…

I Sverige har vi mycket riktigt begränsade slag och det är inte tillåtet att driva din häst för hårt, som tex att slå så hårt att det blir märken. Inte nog med att vi har hårda restriktioner om hur och vart du får slå, du får inte ha med vilken pisk som hälst ut heller, de får tex inte vara för tunna eller för långa. Böter och avstängningar är följder för ryttare som inte rider enligt reglerna.

Jag har sätt dressyrhästar reagera mer på deras piskar än vad våra fullblod gör. Skulle du testa att snärta dig med en ”galopp-pisk” och en dressyrpisk skulle du snabbt märka att den tunna mjuka dressyrpisken gör mest ont. Längden och mjukheten gör att snärten blir kraftigare och att den är tun gör att ”trycket” blir över en smal träffyta = mer smärta än en styvare bredare pisk som inte får samma snärt och trycket fördelas på en större yta. Vissa galoppiskar har även så kallade ”flugor” nertill på piskan. Många klipper bort dessa för att de tycks tro att de är där för att göra illa hästen, när de i själva verket är där för att öka träffytan (minska ”smärtan”) ytterliggare!

Även i Sverige kan du bli inkallad till skiljedomstolen för ”passivridning”, men det har inget med piskande eller icke-piskande att göra. Snarare har det med hur jockeyn rider och planerar sitt lopp och upplopp. Utomlands kan det tyvärr vara så att det ingår att använda piskan för att få ut absolut max av den häst du rider. Jag liksom Annika har varit med om det och det är beklagligt.

Tyvärr så har inte alla samma etiska syn som vi här i Sverige, norrmännen har tex ännu striktare regler, men så kommer det också norska hästar hit o springer som skållade råttor ibland… =) Jag tycker inte att det är så synd om fullbloden, de resterande dagarna på året lever de näranog lyxliv och de individer som inte gillar att gå lopp (indirekt de som kanske inte gillar att pisk används) omsätts som ridhästar.

Jag tycker att det är upprörande hur slaktdjur behandlas ute i Europa/världen, så tyvärr kanske man kan dra paralleller mellan rådande djursyn och etiska regler inom galoppen i respektive land….

Tack för svaren! Nu vet jag hur det ligger till iaf=)

Du kan ofta se det på ston som bromsar och eller börjar att slå med svansen.

Vi hade en gammal valack i stallet som LK fick en tvärnit på pga spöet. Detta var precis innan mållinjen. Kan ju tillägga att LK var INTE glad för detta, trotts att tränaren sagt till honom att det inte gick att gå på honom med spöet för då gjorde han så, så var LK så ivrig att vinna att spöet kom fram i alla fall. Där rök den segern.

Jag vet att det ser illa ut men som ninni förklarar så måste spödrivningen anpassas efter omständigheterna. På irland är spelet på hästar något stort och det satsas mycket pengar (vilket alla involverade i sporten lever av), det får inte finnas en misstanke på att någon jockey inte rider för bästa möjliga placering eller att löpningarna är uppgjorda. Just nu pågår en stor utredning av flera jockeys/bookmakers i england på grund av just ev. uppgjorda löp.

Just i england/irland rider faktiskt de flesta jockeys med vadderade piskar för att minimera risken att skada hästen. I hinderlöpningar är det obligatoriskt. Det är väl i stort sett bara USA som inte har några speciella regler. Vissa hästar är väldigt känsliga i huden och det finns faktiskt speciella listor i england där veterinären skriver upp alla hästar som blivit "märkta" av pisken alltså fått en svullnad/rulsa. Om du slå så hårt att du märker den hästen igen så får du dryga böter/avstängning.

Men visst håller jag med om att några av ryttarna i löpningen inte hanterade pisken speciellt bra, de hade fått sansa sig om de red i Sverige, men kulturen är annorlunda på Irland och där är det inget någon reagerar på. Men irland är väl lite kännt för sina tinkerhästar på soptipparna och hästmarknader runt om på landsbyggden vilket inte skulle förekomma på samma sätt i sverige.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 057
Senast: Palermo
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 976
Senast: caballus
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 656
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag lägger tråden här då jag egentligen tycker den berör både avel samt träning. Så Hästmänniska kändes som ett bra mellanting... 12 13 14
Svar
269
· Visningar
25 164
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka