V
Valencia
I galoppvärlden är jag inte så insatt men såg just ett inslag på TV från ett galopplöp. Ryttarna fullkomligt bakade på hästarna med sina spön!! Slår man så PÅ hästarna????

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Spöreglerna varierar oerhört runt om i världen även synen på hästarna/spelet. I Sverige är det max 5 slag, norge 0, Tyskland/Frankrike 7, USA mer eller mindre obegränsat osv. Jag kommer inte ihåg hur många slag som var tillåtna på Irland men jag tittade en extra gång på filmen och jag slog 4 gånger på min häst för att vinna. Hade jag inte använd pisken och förlorat löpet så hade jag troligtvis blivit bötfälld/avstängd för passiv ridning. I sverige är det allvarligare att slå för många gånger än att förlora på linjen riden för händer. Kulturen varierar runt om i världen och irland är en stor galoppnation med mycket "spelkultur".
Jag tycker inte hästarna verkar ta illa upp av spödrivning i rätt läge. Spöt är på sätt och vis vår skänkel och uppmuntrar hästarna att sträcka på sig. Dock så är jag själv ganska restriktiv med spödrivningen på mina egna äldre hästar då jag tycker att de löper lika bra "utan pisk". Hästen jag red på Irland startade för första gången och var enormt grön och orutinerad och behövde all hjälp han kunde få för att vinna.
"Hade jag inte använd pisken och förlorat löpet så hade jag troligtvis blivit bötfälld/avstängd för passiv ridning" - är det sant?
Intressant svar. Syftade inte på din ridning just! Det var några andra jag reagerade på. Regler rättfärdigar ändå inte för mig, men ok. Hästarna sätter väl inte igång och protesterar i full galopp men jag antar att spörappen känns. Man kan ju prova o ge sig själv en snärt...Slår man så hårt som det ser ut då? Frågar dig som är insatt i just detta.
"Hade jag inte använd pisken och förlorat löpet så hade jag troligtvis blivit bötfälld/avstängd för passiv ridning" - är det sant?
Du kan ofta se det på ston som bromsar och eller börjar att slå med svansen.