Bukefalos 28 år!

Slår i huvudet när han kastar sig!

Fast det är skillnad om hästen redan är påväg ut. Tror aldrig jag träffat en häst som det ens skulle gå att stoppa när den väl har börjat backa så att säga, om den backar för att den vill ut alltså. Att ge tryck i grimman för att den ska fram däremot fungerar ju på en hel del..men börjar dom backa då är det lika bra att låta dom backa och börja om.
Ja det har jag inte skrivit heller (åtminstone inte med mening) att hindra en backning görs med lätt guidning framåt i sekunden då hästen först börjar tänka bakåt. Men även där är lätt tryck eller guidning framåt med grimman ett stort NO no med min fux t ex även ett lätt tryck på rumpan för att driva framåt fungerar inte, hon lägger i en ännu högre växel bakåt istället då
medans skimmlen snabbt tänker framåt igen då man ger henne en guidning framåt.
Att hindra en spänd häst som bestämt sig för att backa ut när den väl börjat backa är som att ställa sig framför ett tåg. Går inte att stoppa och man blir garanterat överkörd :p
 
Ja det har jag inte skrivit heller (åtminstone inte med mening) att hindra en backning görs med lätt guidning framåt i sekunden då hästen först börjar tänka bakåt.
Så det såg ut som att du menade. Som att det var ett alternativ ens att hålla emot en häst som är påväg utåt.
 
Jag har också ett Boj Bravo med 220 i takhöjd. Skillnaden är att min häst bara är 162cm och jag upplever släpet som väldigt lågt generellt om man inte kör ponny. Inte för att det löser dina problem men jag hade bytt släp till en så pass stor häst.
I Övrigt har du fått bra tips i tråden.


Jag har en unghäst på 175 som är ganska högrest. Vi har nu en boj bravo med takhöjd på 2.20m. Nu när jag ska lasta honom så kastar han sig ut direkt och varje gång slår han i huvudet i balken längst bak. Det har blivit ett problem nu då han inte vill gå in riktigt eftersom han är rädd att slå i huvudet. Problemet är att han slår bara i huvudet när han kastar sig i panik annars går det bra.

Han får plats bra i släpet annars. Kanske att det inte skulle skada med högre takhöjd men nu är frågan.
Ska jag fortsätta träna i detta släpet och koncentrera mig på att lära honom att inte kasta sig ut? Kommer han slå i huvudet även om jag byter transport med 2.40 i takhöjd?

Senaste gångerna har jag tränat på lasta själv och det är här han lärt sig att kasta sig ut. Blev inte bättre av att slog i huvudet flera gånger sist. Men är man själv så är det svårt att göra nåt när han kastar sig ut. Jag har haft flera hästar som kastat sig ut förut och alla har lärt sig att inte kasta sig ut med hjälp av medhjälpare som håller i linor så jag vet hur jag skulle kunna träna honom så fall.
 
Kan berätta hur det löste sig. För övrigt så lastar jag alltid med dually grimma och då blir aldrig trycket över nacken. Det om något ger ju panik hos många hästar. Grimman är verkligen toppen i all typ av hantering och vi har haft stor hjälp av den med flera av våra hästar.

Men vi gjorde så som jag brukar göra med hästar som kastar sig ut. Han fick gå in och sen kasta han sig ut men jag hade två medhjälpare som höll en lina bakom. Räckte med två ggr sen var problemet borta. Han stod lugnt kvar inne i trailern och jag gick in och backade ut flera ggr innan vi till sist lugnt stängde bakom och åkte.

När vi kom fram så stod han också kvar tills jag sa till. Han backade lite fortare ut denna gång men då hade han kommit till nytt ställe och hade åkt en bit. Så min teori om att korrigeringen måste komma bakifrån håller jag vid och eftersom det funkat flera ggr för mig på olika hästar så känns det som att det kan vara ett bra sätt.

Det som var lite roligt är att han den gången duckade när han kastade sig ut. Så han är väl inte så dum som han ser ut då. ;)
 
jag hade en sån häst. han fick gå in med longerlina om bommen å mej vid röven, sen då han skulle ut hade (han alltid samma problem som din) så halade ja ut honom , han fick lära sig att stå, inte hispa sig ut, utan han lärde sig bli lugnare, han fick hjälp att komma rätt på lämmen, sen klingade allt av. kunde lasta vanligt och sen ut vanligt, vi åkte bara fem minuter i taget i början. jag är alltid lugn och sansad, med nya hästar tar ja det lugnt. det roliga var att sista åren använde vi bommen å linan, för det föredrog vi. ja kunde rigga färdigt allt, gå runt, ta tag i linan, hålla honom på plats och sen öppna lugnt samtidigt. sen backade han lugnt ut. alla hittar vi genvägar;)
 

Liknande trådar

Träning Jag har en kluring jag inte vet vad det beror på. 5 årig kallblodstravare, riden sedan augusti förra året. Genomgången av både...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: Sporthorse
·
Ridning Hej! Min 4-åriga unghäst har sedan jag köpte henne varit ganska spänd vid uppsittning och gärna gått iväg, men senaste tiden har det...
Svar
8
· Visningar
2 135
Senast: corzette
·
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
4 838
Senast: ygenda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 824
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp