Vad har hänt med min häst?

pulkaskurk

Trådstartare
Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför.
Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och kliver bara på både hos mig och tidigare ägare.
Ett fåtal gånger har hon krånglat men då har hon gått på efter 5-10min så inte speciellt svårt då heller.

I mitten på juni fick hon föl och efter det så är hon inte så sugen på att gå in.
Första gången vi skulle lasta henne och fölet så var det lite oroligt men gick ändå bra att lasta så vi kunde åka till seminstationen.
När vi skulle hämta dom några dagar senare så gick det inte alls enligt plan då det blev så att vi fick lov att ändra planerna hastigt och resultatet blev att vi skulle hämta dom sent på kvällen och alla var väldigt trötta.
Fölet var lätt att få in i transporten men mamma häst vägrade att gå på.
Kastade sig bakåt och stegrade sig.
Till slut gav vi upp och hästarna fick bo kvar en natt till och dagen efter tog det väl 2min att lasta dom och åka hem så det var inget knussel.

Idag skulle vi lasta igen och fölet får vi in utan några större problem.
Stoet däremot vill inte alls. Backar och stegrar sig.
Sätter på henne ett träns som brukar vara en väldigt bra grej när hon backar. Då brukar hon sluta direkt och gå på.
Idag hjälpte inget. Hon kastar sig bakåt och stegrar sig. Vi provade med linor och att backa transporten mot stallet.
Det slutade med att hon reste sig, slog över och höll på att slå ihjäl sig.
Där avslutade vi det hela för jag vill inte att varken häst eller människor skadar sig allvarligt eller dör på kuppen.

Så nu är frågan, varför blev det såhär?
Å hur i hela friden ska vi komma ur det här eländet?
Hon har åkt sanslöst mycket transport i sitt liv på träningar och tävlingar så hon är otroligt resvan och har aldrig haft problem med det eller nya platser tidigare.
Samma gamla trygga transport så det är ingen förändring.
Kan det vara nåt hormoner som stökar?
Om hon är dräktig så är det 17 dygn idag och fölet är 6 veckor.

Hjälp mig med tips!
Det måste ju gå att lasta hästen...
 
Min gamla slutade gå in när hon fick ont i bakknäna. Det var helt enkelt för jobbigt för henne att stå och parera... Spelade ingen roll hur långsamt jag körde, hon spände sig ändå.
 
Min gamla slutade gå in när hon fick ont i bakknäna. Det var helt enkelt för jobbigt för henne att stå och parera... Spelade ingen roll hur långsamt jag körde, hon spände sig ändå.

Jag tror inte att det borde finnas några såna problem. Hon är numera bara avelssto och inte gjort annat än att gå på lösdrift det senaste 1,5 året.
Men kollas regelbundet av veterinär ändå och är alltid ua då.
Men man vet ju aldrig :(
 
Jag tror inte att det borde finnas några såna problem. Hon är numera bara avelssto och inte gjort annat än att gå på lösdrift det senaste 1,5 året.
Men kollas regelbundet av veterinär ändå och är alltid ua då.
Men man vet ju aldrig :(
Har hon åkt med föl innan? Det kan kanske vara något med att hon tycker det är läskigt eller jobbigt att inte åka med mellanvägg?
 
Har hon åkt med föl innan? Det kan kanske vara något med att hon tycker det är läskigt eller jobbigt att inte åka med mellanvägg?

Nä det här är hennes första föl och hittills har dom åkt tillsammans två gånger.
Det har känts och sett bra ut iaf de gångerna.
Hon har alltid åkt brett så det är inget nytt.
Men att åka med föl är ju nytt.
Hon har dock åkt med andra vuxna hästar förut och det har gått bra.
 
Har hon åkt med föl innan? Det kan kanske vara något med att hon tycker det är läskigt eller jobbigt att inte åka med mellanvägg?

Men om hon tycker det är äckligt att åka transport med fölet.
Hur ska jag träna henne då?
Jag känner mig helt handfallen nu och vet liksom inte vad jag ska försöka med?
 
Har du tränat lastning? Det känns som du varje gång du lastat nu, så ska ni någonstans.
Vad det gäller lastträning så tittade på på John Ricketts på tuben och gjorde exakt som han gjorde.
De flesta "hästgubbarna" "gummor" med för den delen, tränar egentlgien på samma sätt, att man jobbar med hästens sidor, inte att den ska gå frammåt.
För egen del sänkte det min lasttid från 50 minuter till trampa rakt på.
 
Har du tränat lastning? Det känns som du varje gång du lastat nu, så ska ni någonstans.
Vad det gäller lastträning så tittade på på John Ricketts på tuben och gjorde exakt som han gjorde.
De flesta "hästgubbarna" "gummor" med för den delen, tränar egentlgien på samma sätt, att man jobbar med hästens sidor, inte att den ska gå frammåt.
För egen del sänkte det min lasttid från 50 minuter till trampa rakt på.

Nä jag har inte lasttränat för att jag har inte ansett att det behövts.
Det är 3 ggr det krånglat med dagen inräknat.
Första gången det 'krånglade' tog det 5-10 min och det var första gången med föl så det ser jag inte som något som det behövde tränas på för jag upplevde det inte som ett problem, mest bara annorlunda.

Andra gången som det faktiskt krånglade på riktigt så var alla människor trötta, i fel sinnesstämning, vi ville bara hem det var mitt i natten och kolsvart och hästarna hade liksom gjort natten och sov när vi kom för att hämta dom.
Såhär i efterhand så skulle vi inte ens försökt då.
Stoet är väldigt känslig för sinnesstämningar som jag egentligen vet om och det var som upplagt för att inte funka.
Damen är rödhårig och det ska ske på hennes villkor eller inte alls.
När vi hämtade dom dagen efter så var hon tveksam en stund (max 1 minut) sen klev dom bara på.
Så sist gick det ju väldigt smärtfritt.

Idag däremot gick det allt annat än smärtfritt på alla sätt.
Allt eskalerade och blev bara fel.
Jag tror dock inte direkt på någon träning.
Eller jag vet iaf inte hur man ska kunna träna.
Hon är som sån att går det inte på i stort sett en gång så går hon inte in heller utan hon blir bara grinig och förbannad och det blir bara värre ju mer man försöker.
Dominans/ledargrej fungerar inte, man måste liksom vara smartare än henne.
Så har du tips på hur man tränar utan att det upplevs som träning eller hur jag ska uttrycka det så tas det tacksamt emot.

Jag ska iaf prova att lasta i en annan transport som är bredare.
Hon har haft problem med klaustrofobi som har blivit mycket bättre.
Men det kanske har kommit tillbaka, det är ju inte omöjligt att hon upplever det för trångt när fölet står inne.
Jag hoppas att det är problemet och att det räcker med en större transport, för det är ju enkelt att köpa en ny.
 
Kanske fått ont nått ställe efter fölningen. Jag skulle göra en veterinär koll och equiteraput/massör/kiropraktor koll för säkerhets skull.
 
Alltså, det är väl inget konstigt att hon inte vill åka med fölet? Det kan både kännas för trångt och/eller att hon oroar sig för fölet. Varför ska hon ut och åka en massa när hon har ett så litet föl? Kan hon inte bara få vara mamma och komma till ro med det?
 
@skuggi fast det finns många anledningar att ett sto med föl måste gå att lasta ?
I detta fallet handlar det väl inte om att stoet och fölet ska ut och åka en massa ? Jag läste det som att det handlade om Semin stationen och det är ju inget mass åkande hit och dit utan helt normalt, precis som en resa kan bli nödvändig av andra anledningar då och då med föl ?

Det brukar sällan vara problem pga ett föl med i bilden om stoet är resvan sen tidigare och aldrig krånglar .

TS : däremot kan det som du är inne på med din hästs historik osv spela roll att den haft klaustrofobi, måstat åka brett osv även själv . Klaustrofobi går att komma tillrätta med ofta för att fungera men går nog aldrig riktigt bort helt . Kan säkert spela roll i "bakgrundshistoriken" som anledning i sammanhanget nu med föl med i sammanhanget .
 
Senast ändrad:
@skuggi fast det finns många anledningar att ett sto med föl måste gå att lasta ?
I detta fallet handlar det väl inte om att stoet och fölet ska ut och åka en massa ? Jag läste det som att det handlade om Semin stationen och det är ju inget mass åkande hit och dit utan helt normalt, precis som en resa kan bli nödvändig av andra anledningar då och då med föl ?

Det brukar sällan vara problem pga ett föl med i bilden om stoet är resvan sen tidigare och aldrig krånglar .
Jao, kanske det? Jag håller inte på med avel, men de ston med föl jag träffat har inte varit ute och flängt med föl.
Och på rubriken låter TS så förvånad "vad har hänt med min häst?" ja.. den har väl blivit mamma och prioriterar sin avkommas säkerhet. Det känns inte så märkligt att det krånglar. Nu har de ju varit på station, måste de åka igen? Just det här stoet kanske borde få slippa att åka finka med sitt föl om hon blir så stressad av det.
 
@skuggi men hur i hela friden får du det till att TS är ute "och flänger" åkmässigt ? :confused::(
Jag tror bara du kan missuppfatta något sånt, eller så ska du alltid bara vrida på allt oavsett.
"Ute och flänger" tycker jag är ett ganska vedertaget uttryck för att åka ofta/mycket/många gånger, ev även till olika ställen. Det har inget att göra med hur man framför fordonet.
Och för ett några veckor gammalt föl så tycker jag att man redan varit ute och åkt en hel del. Dessutom får jag intrycket av att TS vill åka mer eftersom "eländet" behöver lösas.
 
@skuggi nej jag har inte missuppfattat jag undrar som sagt varför du anser att TS "ska ut och flänga" . Självklart inte hur ngt fordon framförs .....
 
Jag tror bara du kan missuppfatta något sånt, eller så ska du alltid bara vrida på allt oavsett.
"Ute och flänger" tycker jag är ett ganska vedertaget uttryck för att åka ofta/mycket/många gånger, ev även till olika ställen. Det har inget att göra med hur man framför fordonet.
Och för ett några veckor gammalt föl så tycker jag att man redan varit ute och åkt en hel del. Dessutom får jag intrycket av att TS vill åka mer eftersom "eländet" behöver lösas.
Jag börjar undra vilken tråd du läser? Jag läser en tråd där stoägaren kör sitt sto till semistation och ska köra hem henne då hon är färdig. Hästen ska därmed åka exakt 2 ggr. Det är ett normalt förfarande som knappast kan kallas flänga runt. Tycker du att det är vettigt att man ska ta föl vartannat år på märrarna? Ska man låta märrarna stå kvar på station tills fölungarna är avvanda för att bara behöva köra en gång?
 
@skuggi jag anser inte att jag är ute och flänger med mitt sto som har föl vid sidan.
Det är inte konstigt att man betäcker om ston som har föl vid sidan när deras jobb är att verka som avelssto.

Jag tycker att det är självklart att man måste kunna lasta alla hästar oavsett om de har föl eller ej.
Tänk om fölet blir sjukt och måste till sjukhus och så vägrar stoet att lastas....
Det vore ju ett skitkul scenario...
Man drogar liksom inte gärna digivande ston eftersom det går över i mjölken.

Under året som kommer har stoet och fölet 4 planerade resor, nämligen till seminstationen och hem från seminstationen.
Sen är det 2 tillfällen efter det som stoet ska undersökas med ultraljud för att se att allt står rätt till.
Ultraljudsundersökningarna är bäst för alla parter att det görs på seminstation eller veterinärklinik.
Även om det går att göra hemma som vi fick göra nu, men då tummar man onödigt mycket på säkerheten.
Så till sista undersökningen som är om ca 2,5 månad vore det väldigt bra om det går att lasta dom på ett säkert sätt.

Dessutom ser jag det som positivt att fölen får lära sig att åka transport.
 
Kanske fått ont nått ställe efter fölningen. Jag skulle göra en veterinär koll och equiteraput/massör/kiropraktor koll för säkerhets skull.

Veterinära kontroller har gjorts flera gånger och allt ser normalt ut på både sto och föl.

Nu har hon konstaterats dräktig igen och då behandlar inte seriösa et/massör/ kiropraktor.

Men jag tror att det är klaustrofobin som spökar.
Så nu väntar jag bara på att släpvagnsfirman ska ringa och säga att mitt nya släp är klart så jag kan hämta det.
Det är ett av de allra största som finns på marknaden så jag hoppas att hon tycker att det känns bättre.
Även om jag förväntar mig att vi kommer att behöva lastträna en del ändå.
 
Ja, som jag skrev, jag gjorde exakt som på filmen, för mig har det funkat till hundra:
John är suverän. Jag har tränat med honom många gånger. Dock skulle jag nog försöka ligga lågt med såpass.. tuff träning med en nybliven förstagångsmamma. Se det som alternativ nr.2. det beror kanske också på stoet men det stoet vi tagit föl på hade man startat världskrig med om man skulle försöka träna så det är henne jag har i huvudet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 993
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 327
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp