Slår sönder svansen!

G

Generalen

Arwens svans är verkligen stenhård och gör sjukt ont att få viftandes på sig. Hon har klarat sig utan sår och liknande men det var väl bara en tidsfråga innan hon skulle slå upp den vilket nu hände för ett par veckor sedan.

Vi har lindat och lindat, ändå går såret upp och hon har ont! :( Hon viker sig till och med i en speciell ställning när man ska hälsa på henne så att hon undviker slå i svansen och reagerar ofta och direkt när hon slår i den, även inlindad. Såret är precis på toppen och ser ganska ytligt ut men blöder så klart ordentligt varje gång hon slår upp det. Idag när jag tog av senaste "paketet" blev hon i det närmaste hysterisk och skulle slicka, slicka, slicka!

Någon som har ett bra tips?
 
Sv: Slår sönder svansen!

Har ni varit hos vet? Eftersom såret inte gått över på ett par veckor hade jag ringt vet. Annars har jag tyvärr inga förslag :(
 
Sv: Slår sönder svansen!

Nej, vi har varit bortresta över jul och nyår och haft ett himla ståhej med släktträffar, middagar och så vidare. Men veterinär ska kontaktas!
 
Sv: Slår sönder svansen!

Så har vår dobbis haft det också, hon har ju också stenhård svans. Hon slog upp den hela tiden och det blev blodstänk på hela väggarna och golvet. Hon har dock aldrig brytt sig om det något vidare. Vi satte kirurgtejp runt det några varv bara, så läkte det ganska snabbt. Satta vi större bandage än så så ramlade det mest loss, eller så drog hon loss det. Nu är ena sidan av svanstippen naken. :( Men den går faktiskt inte sönder nu längre heller.

Vet inte alls vad mer man skulle kunna göra faktiskt, hoppas veterinären har något bra råd.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Vi har lindat med plåster, kompress, kirurgtejp, nu senast med elastisk binda på så att det stannar kvar. Inget vill tydligen hjälpa! :(
 
Sv: Slår sönder svansen!

Det brukar tyvärr resultera i kupering av svansen, om dom inte slutar att slå sönder den hela tiden. Vet om många GD's med kuperade svansar, för deras sår har aldrig lyckats läka ut - eftersom dom slår sönder det gång på gång. Är ju samma typ av styrka och modell av svans som din har.

Själv är jag förvånad över att Benjamin inte har haft sönder sin än, för han slår så hårt att det lämnar stora blåmärken på människors ben, och har sönder saker på bordet :crazy:
 
Sv: Slår sönder svansen!

Ja just det ja, min kompis GD tog dom bort halva svansen på av den anledningen. Kom jag på nu när du sade det. Vi har kanske haft tur att Carmen inte fortsatt slå upp den. Nu har hon typ pansar på svanstippen. :crazy:
 
Sv: Slår sönder svansen!

Arwen har lämnat många blåmärken efter sig... duktig på att rensa bord är hon också! :angel: Arwen har ju egentligen en utställningskarriär framför sig och med kuperad svans är det ju bara att glömma i och med de nya reglerna. Men hennes välmående kommer först givetvis!

Någon som vet vad en kupering kan tänkas gå på? Antar att det inte är något som försäkringsbolaget bidrar till?
 
Sv: Slår sönder svansen!

Jodå, om du får åka in med henne för att hon är skadad, och veterinären anser att det bästa för henne är att ta bort en liten bit av svansen, så ska försäkringen täcka det.

Och nej, tyvärr är dom nya reglerna rätt kassa i många fall :( Jag har ju en toppenfin hane som inte får ställas ut, eftersom han skadades som nyfödd, och fick kuperas..
 
Sv: Slår sönder svansen!

Måste det vara en liten bit eller får det vara hela? Känns så onödigt att bara kapa en bit och sen slår hon sönder nästa topp, då kapar jag hellre hela så att det bara blir en liten stump.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Jag har en bekant med 2 boxrar far och son, de är bägge kuperade till följd av att de slog sönder sig hela tiden men de både tävlas och ställs ut. Hon får alltid ha med intyg från vet. om varför de har kuperade svansar.
Tyvärr tror jag att det är nya regler från årsskiftet.. Läste nåt sånt i en annan tråd med liknande problem.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Ja, det är nya regler som gäller nu därav att jag nämnde att utställningskarriären bara är att glömma ;). Man har väl rätt till en exteriör bedömning vad jag vet men det är väl allt.

Är det någon som vet hur det då går till om man vill kora? Kan de få titeln Korad ändå?
 
Sv: Slår sönder svansen!

jag klämde lokes svans i dörren när han var valp och han slog också upp den hela tiden. han verkade till skillnad från din inte ha ett dugg ont utan skvätte obekymrat upp blodet på väggar och dörrar. jag minns att det tog ganska lång tid för såret att läkas, men det gjorde det till slut utan vidare åtgärder. han har en kal svanstipp som enda men.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Detta är ett vanligt problem även på dalmatiner. Om det behövs kuperas på grund av att skadan inte läker så tar vetten endast bort den bit som är skadad. Mer får de inte ta bort på grund av kuperingsreglerna. Du ska kunna ställa ut i alla fall med hjälp av att lämna in ett veterinärintyg till ringsekreteraren innan rasens bedömning börjar i ringen. Domaren ska ha sett det innan din hund bedöms i ringen och du talar om att du har lämnat vetintyg.

Korningen består av 2 delar, en mentaltestdel och en exteriörbedömningsdel. Det är en helt annan exteriörbedömning, mycket mer noggrann än på utställning. Domaren fyller i en blankett med många olika rutor. Du kan göra både och samma dag, men du kan välja att dela upp det om det t ex inte finns exteriördomare för din ras när du deltar i mentaltesten. Titeln Korad får hunden när den genomgått båda med godkänt resultat samt är höftledsröntgad med A eller B. Men allra först måste du gå MH med hunden, detta är nytt sedan 1-2 år. Tidigare kunde man gå MT-delen i korningen direkt. Man har även ändrat en del moment och sättet att räkna poäng.

Tidigare var det så att hunden måste ha minst ett utställningsresultat i officiell klass, men jag vet inte om det kravet kvarstår. Det är några år sedan jag gick korningen.

Ändring: Svaret skulle varit till Generalen, inte till Cillamuffins. Fråga SBK/SKK hur man ställer sig om du måste operera bort en del av svansen innan du gör det.
 
Senast ändrad:
Sv: Slår sönder svansen!

Jag har ingen aning om korningen, så den uttalar jag mig inte om.

Däremot så är det som så att alla hundar (Förutom undantagen i grupp 7) födda från och med 2008-01-01 som kuperas, får ej ställas ut oavsett anledning till kuperingen, och oavsett vilket land det är gjort i.

Jag har som sagt en hane från min förra kull (Född 2008-05-01), som fick kupera svansen kort efter födseln. Det spelar ingen roll om jag visar intyg eller ej, han får inte visas på utställning helt enkelt. Han har rätt till en exteriörbedömning utom tävlan i sitt liv, efter att man sökt dispens hos SKK.
Jag har även en tik med kuperade öron, gjort i land där det är tillåtet. Men eftersom hon är född efter det magiska datumet, så får hon inte tävlas här i Sverige.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Vår fick penicillinkur för ett fult uppslaget sår på svansen...

Vet. rekommenderade oss att låta henne hälsa utanför. Att husse skulle ringa när han var på väg så vi kunde släppa ut henne :)
 
Sv: Slår sönder svansen!

Precis som Bebben säger är det nya regler som gäller angående kupering. Tack för svaret om korningen, men det gav inte riktigt svar på min fråga med tanke på de nya reglerna.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Arwen slår med svansen ofta och inte bara när man hälsar dessvärre. Hon är ju boxer, och alltid glad :D.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Arwen var obekymrad till en början, men nu syns det tydligt att hon får ont varje gång hon slår i den även om den är inlindad :(.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Arwen var obekymrad till en början, men nu syns det tydligt att hon får ont varje gång hon slår i den även om den är inlindad :(.
Funderar på hur du skall kunna skydda den.
Hushåll eller toarulle som tejpas fast, eller sån där spiral som man samlar sladdar i?

Förra hunden bröt svansen, vi var långt ut i skärgården så vet var inte att tänka på.
Min mor, som var läkare, pratade med Ulltuna o sen spjälade vi svansen med typ glasspinnar, läkte fint.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp