Slår sönder svansen!

Sv: Slår sönder svansen!

Vilken ras som helst med hårda svansar kan väl ha sönder sin svans? Eller? :confused:
 
Sv: Slår sönder svansen!

Vilken ras som helst med hårda svansar kan väl ha sönder sin svans? Eller? :confused:
Nu tycker jag att du hackar på mig!

Jag har aldrig känt några hundar som slagit sönder sina svansar. Däremot har jag hört om hundar, som precis som din, har slagit sönder svansen. De raser jag har hört om har varit boxer, vorsteh och dobermann. Men som sagt, jag kan inte minnas att jag känner någon som råkat ut för detta.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Eeh... va? Det var en enkel fråga? Varför skulle jag hacka på dig för det? :crazy:
 
Sv: Slår sönder svansen!

Jag vet om väldigt många Grand Danois, med sönderslagna eller kuperade svansar. Jag har även träffat (Och hört talas om) många Dobermanns, Greyhounds, några fågelhundar av varierande raser som slagit sönder sina i hemmet, Boxer, flera sorters mastiffer..

Och en del av dessa är ju raser som aldrig har kuperat svansen utan medicinsk anledning, oavsett land i princip. Alltså har ju avel på kuperade "dåliga" svansar inget med saken att göra i deras fall åtminstone.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Men varför tror du alltid att diskussionerna övergår till något personligt? Postar man något på Buke får man väl ändå räkna med följdfrågor, varför skulle jag hacka på dig och inte vilja låta dig tycka vad du ville för att jag frågade om vilken ras som helst med hård svans kunde ha sönder den?

Jesus. Jag har väl ändå inte skrivit någonting alls som lutar mot att jag hackar på dig? :cool:
 
Sv: Slår sönder svansen!

Men varför tror du alltid att diskussionerna övergår till något personligt? Postar man något på Buke får man väl ändå räkna med följdfrågor, varför skulle jag hacka på dig och inte vilja låta dig tycka vad du ville för att jag frågade om vilken ras som helst med hård svans kunde ha sönder den?

Jesus. Jag har väl ändå inte skrivit någonting alls som lutar mot att jag hackar på dig? :cool:

Kanske för att jag tar allt personligt och inte kan skilja på sak och person? :angel:

Du blev väldigt defensiv när jag påtalade att sönderslagna svansar borde ses som ett rasproblem om det är vanligt.

Alldeles oavsett om din hund har dessa besvär eller ej, så vore det förfärligt om man var tvungen att kupera flertalet hundar i en ras, eller hur?

Bebben;

Tack för upplysningen. Jag kände inte till det! Nu krymper min lista över tänkabara raser i framtiden ytterligare.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Sluta med det då :p. Jag blev inte defensiv, snarare förvånad eftersom tanken aldrig slagit mig själv att detta vore något att fundera på i aveln. Jag har aldrig fått uppfattning om att det skulle vara ett stort problem.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Sluta med det då :p. Jag blev inte defensiv, snarare förvånad eftersom tanken aldrig slagit mig själv att detta vore något att fundera på i aveln. Jag har aldrig fått uppfattning om att det skulle vara ett stort problem.

Sluta med vad? Nu hänger jag inte med riktigt... Jag var ironisk.

I alla fall, jag har inte heller upplevt att det är så vanligt. De jag har hört talas om är som sagt kuperingsraserna och jag vet inte om det varit sant eller ej. En liten skeptisk del hos mig säger att det har varit en god ursäkt för att få fortsätta att kupera, trots förbud.

Nu drev jag frågan till sin extrema spets. Låt säga att det verkligen är ett problem? Då kan man inte huvudlöst avla på dessa individer, lika lite som man kan avla på schäfrar med anlag/svansansättningar som ger hög risk för fistelgångar.

Hänger du med på vad jag menar?

Jag diskuterade over huvud taget inte din hund alls, utan avelsarbete generellt om man upptäcker ett "fel" som man tidigare inte sett just pga kuperingen. Hundar som kuperas för att de lättare än andra skadar svansen har inte i aveln att göra och då är ett sätt att begränsa möjligheterna att meritera dessa hundar.
 
Sv: Slår sönder svansen!

det är väl snarare så att hundar med väldigt smala och tunna svansar slår sönder dem. jag har inte hört talas om en enda labrador som slagit sönder sin svans och de viftar HÅRT. men de har ju en helt annan tjocklek på sin svans jämfört med t ex boxer. kanske är det ändå på sin plats att ha med svanstjocklek som ett avelskriterium?
 
Sv: Slår sönder svansen!

Jag menade att du skulle sluta ta saker så personligt :D. Hursomhelst, jag är helt med på hur du menar! En fråga som dyker upp i mitt huvud är dock hur långt avelsarbete egentligen ska gå? Från MH och korning till tjockleken på svansen? Jag kan nog lugnt säga att majoriteten av raser har "viktigare" saker att jobba på, men drar man det till sin spets så visst.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Jag menade att du skulle sluta ta saker så personligt :D. Hursomhelst, jag är helt med på hur du menar! En fråga som dyker upp i mitt huvud är dock hur långt avelsarbete egentligen ska gå? Från MH och korning till tjockleken på svansen? Jag kan nog lugnt säga att majoriteten av raser har "viktigare" saker att jobba på, men drar man det till sin spets så visst.

:rofl::bow:

Menar du det?

Jag ser framför mig hur man mäter omkretsen med bister min på alla boxrar på korning och MH... ;)

Jadu, inget problem är för litet för att inte nagelfaras här på Buke.

(och jag tog åt mig personligen av att du blev så snar mot mig, men oh well... no hard feelings som man säger utomsocknes. :cool:)
 
Sv: Slår sönder svansen!

Min boxer hade en period då han slog sönder sin svans. Lindade och tejpade och hade mig till en början, men det gick inge vidare. Fick ta fast svansen då han började vifta och bli för glad och hade nära till väggar och sådant hårt, annars slog han upp den igen. Nå tillslut läkte det iallafall. Och sen sluta det vara ett problem. Tack och lov.




17306835.jpg
 
Sv: Slår sönder svansen!

mäta tjockleken? nej men kanske ta det lugnt med avelsplanerna om hunden slår sönder svansen titt som tätt. det måste ju ändå vara hemskt handikappande för hunden att ha så ont, även om den orsakat skadan själv.
 
Sv: Slår sönder svansen!

För din lilla flickas skull så hade jag övervägt kupering. Inget man gärna vill göra men inte skall hon gå runt med en blödande och ömmnade svans inte! :( Vet kan ta så att det blir en "stump" om det finns chans att hon kommer att slå upp resten av svansen också, som det verkar som i detta fall.

Älskar verkligen boxrar! :love:
 
Sv: Slår sönder svansen!

Fast varför hojtar alla om kupering INNAN ägaren i detta fall ens försökt hålla svansen lindad under en period?!?!

Jag känner otaliga hundar - boxer, dobber och div stövare - som haft perioder i livet, oftast då de varit unga, då de slagit sönder svansarna. Detta har dock upphört efter en tid och hunden har kunnat leva resten av livet med lång svans!!

Jag vill inte tro att det är så i detta fall, men vissa ägare till raser som har kupering som "gammal standard" börjar fort hojta om stympning istället för att försöka åtgärda problemet under en tid och se om det kan bli bättre!

/Swat
 
Sv: Slår sönder svansen!

Fast varför hojtar alla om kupering INNAN ägaren i detta fall ens försökt hålla svansen lindad under en period?!?!

Jag känner otaliga hundar - boxer, dobber och div stövare - som haft perioder i livet, oftast då de varit unga, då de slagit sönder svansarna. Detta har dock upphört efter en tid och hunden har kunnat leva resten av livet med lång svans!!

Jag vill inte tro att det är så i detta fall, men vissa ägare till raser som har kupering som "gammal standard" börjar fort hojta om stympning istället för att försöka åtgärda problemet under en tid och se om det kan bli bättre!

/Swat

Inte många skulle föreslå helkupering för exempelvis berner sennen. Så du har helt rätt. :bow: Men med kuperngsraser så går det bra... :angel:

Generalen;

Testa Swats råd och hoppas hon blir bättre!
 
Sv: Slår sönder svansen!

Så om hunden skadar sig under jakten är den inte lämplig som avelshund :confused:

Intressant!

Skrev jag under jakten? Det har ju du lagt till! :mad:

För att förtydliga;

hundar som skadar sig med lätthet, dvs är ömtåliga, kan väl inte vara lämpliga för arbete?

Det var det jag syftade på. En hund skall enligt min mening klara av de uppgifter den är avsedd för utan större problem. Sedan kan givetvis olyckor inträffa.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Det var ju också ett bra sätt att fostra honom att tygla sin ivrighet lite. Vad bra att han slipper problemet nu. Och han är väl fortfarande en glad hund?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp