Slår sönder svansen!

Sv: Slår sönder svansen!

Hon brukar få leka med tomma hushålls- och toarullar så jag tror att det skulle eskalera i en jävla massa cirklar :angel:. Men det var en smart idé, helt klart något att klura vidare på!
 
Sv: Slår sönder svansen!

Om du bara tar en bit borde det ju inte räknas som kupering, utan bara som veterinärt ingrepp..?

Det är ganska vanligt inom min ras, men så är det ju också grupp 7 och jag antar att det är därför de är undantagna från utställningsregeln.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Ganska löjligt kan jag tycka... Bättre innan när det var okej att ställa med vet.-intyg, men det finns iofs många konstiga regler.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Räknas som kupering ändå tyvärr :(

Jag tycker iofs att det är bra. En hund som slår sönder svansen är ju inte mycket att ha i avel heller.

Om man skall hårddra det så är detta nog tyvärr enda chansen att få människor att ta förbudet på allvar. Människor är grymma och kan klämma/ha sönder svansar bara för att...
 
Sv: Slår sönder svansen!

Arwen var obekymrad till en början, men nu syns det tydligt att hon får ont varje gång hon slår i den även om den är inlindad :(.

Det är ledsamt att hon får ont, men kanske lär hon sig att tygla svansen lite? Vi får hoppas det - att hon blir mer försiktig, men är glad ändå. :)
 
Sv: Slår sönder svansen!

Nog för att Arwen inte ska avlas på, men varför skulle det påverka avelsvärdet på en hund för att den slår sönder svansen? :confused:

Jag kuperar hellre än att hoppas på att hon ska "tygla sig", boxer överlag är ju jävligt glada hundar och jag vill inte att hon ska gå omkring och ha ont för att hon är glad.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Ofta slår ju hunden sönder den yttersta tredjedelen av svansen, så att kupera hela för att förhindra eventuella skador i framtiden är knappast aktuellt!

Som ung var jag omgiven av jägare med bla. stövare och dessa hade en fantastisk förmåga att slå sönder sina svansar vid jakt. Kupering kom dock nästan aldrig i fråga!

Istället så behandlades hundarna enligt följande:

Vet. kontrollerade själva sårskadan/skadorna och sydde ihop om det behövdes. Skadad hud klipptes bort och såren tvättades rena sov.
Hundens svans lindades sedan med torr vettex-duk = vanlig disktrasa! Utanpå lindades gasbinda, utifrån svanstippen och in mot hunden. Gasbindan fästes som en livrem kring hundens midja för att den inte skulle glida av.
(Idag är det säkerligen betydligt smidigare att linda med klibblinda, men fästa den som en livrem.)

Omslaget byttes var tredje dygn eller liknande, så att såret fick vara ifred så mycket som möjligt (självklart under förutsättning att allt var torrt, rent och inte varmt!)

Vid behov sattes hunden på antibiotika.

Svansen fick vara lindad så länge det behövdes för att allt skulle vara helt utläkt.

Med tanke på att din hund ännu är ung så hade jag nog först och främst testat detta innan jag började fundera på att kupera!

Lycka till!

/Swat
 
Sv: Slår sönder svansen!

Jag tycker iofs att det är bra. En hund som slår sönder svansen är ju inte mycket att ha i avel heller.

Om man skall hårddra det så är detta nog tyvärr enda chansen att få människor att ta förbudet på allvar. Människor är grymma och kan klämma/ha sönder svansar bara för att...

Fast varför skulle det avgöra om hunden ska gå i avel för att den slår i sönder svansen...? Det finns ju hundar som skadar svansen under jakt till exempel och kuperas, ska inte de heller avlas på?
 
Sv: Slår sönder svansen!

Fast varför skulle det avgöra om hunden ska gå i avel för att den slår i sönder svansen...? Det finns ju hundar som skadar svansen under jakt till exempel och kuperas, ska inte de heller avlas på?

Äsch, jag skrev ju "om man skall hårddra", vilket betyder om man skall dra saken till sin yttersta spets.

Det beror så klart på vad man prioriterar. En schäfer med så låg svansföring att den ständigt får fistelgångar kan väl inte heller vara så lämplig? Om man skall dra saken till sin spets, så är det inte så bra med hundar som "naturligt" skadar sig? Jakthundar som skadar sig kan väl inte heller vara lämpligt? Eller cockerspaniel som har så djupa mungipor att de får smuts och inflammerat tandkött?

Poängen är att man får väl fundera på det där med svansen också, nu när den sitter där.

Det kan ju inte vara så att man avlar fram en hund som man sedan stympar för att den skall hålla ett helt liv? Det är ju så man gjort och det är det samhället vill komma tillrätta med.

Generalen;

Jag menar inte att hunden skall tygla sig och inte få vara glad, men kanske lär hon sig? Hon är dessutom ung och extremt livlig väl? Nog för att hon är en boxer, men något lite kanske hon coolar ned sig?

Har hon löpt ännu förresten? Vår tok har precis löpt och kanske, kanske, kanske har hon lugnat sig lite marginellt... (vågar knappt hoppas på det).
 
Sv: Slår sönder svansen!

Jag har haft två glada greyhondstikar(vid olika tidpunkter) Båda fick vi gå till veterinären och kupera en bit på den långa svansen.
Vi försökte att alltid släppa ut henne och hälsa ute när hon varit ensam hemma,så att svansen kunde vifta fritt. Det gick ett tag,men har de väl fått ett sår på svanstippen så är det väldigt svårt att läka.

Lite läskigt var det när vet.knipsade av svansen med en vanlig tång,men det blev en ren snygg snittyta och såret läkte mycket bra.

Jag fick ett intyg att visa vid utställning, men det kanske inte gäller nu med nya regler.

Mitt råd är att gå till vet. och kupera av en bit av svansen. Annars kan det bli ett elände för både er och hunden.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Nej, hon har inte löpt ännu och jag tror det dröjer ett tag till. Problemet är ju att det räcker att hon står i en dörröppning och viftar till ett par gånger med svansen - vips så har såret gått upp!
 
Sv: Slår sönder svansen!

Fast det är ju inte direkt samma sak att jämföra rena kroppsfel med en hund som skadas under jakt...?

Jag tycker också att hundar ska få ha sin svans, men det finns undantag och en hund som riskerar kallbrand för att svansen slås i sönder ska inte behöva uteslutas från att ställas ut. Den där gamla skrönan om att många klämmer hundens svans med flit hjälper inte, det ska veterinärens sak att avgöra.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Idag var det dags igen, REJÄLT. Blod överallt. Suck.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Är skadan rejäl eller blöder det "bara" rejält? Svansar har ju en fömåga att blöda fruktansvärt mycket.

Har du provat bandagera som jag beskrev?

/Swat
 
Sv: Slår sönder svansen!

Det blöder bara rejält. Nej jag har inte testat det än, hur ska man fästa så att det blir som en livrem? Kan hunden röra ordentligt på svansen då?
 
Sv: Slår sönder svansen!

Du gör så här:

Tvätta svansen ren och torka den helt torr. Om det finns någon sårskada som behöver läggas om så gör det - kompress och kirurgtejp.

Linda sedan svansen bit för bit med vettex-trasor som du fäster ihop med tejp. (Om det bara är låt säga den yttersta tredjedelen som är "känsligast" så räcker det med att du täcker den delen med vettex.)
Börja sedan från svanstippen och linda tight - dock inte så att det stasar!! - och omlott hela vägen ner till svansroten.
Om du nu slutar här så kommer bandaget ofelaktligen att "viftas av" när hunden blir glad.
Om du däremot fortsätter och drar lindan upp över hundens rygg och stannar i höjd med "midjan", där drar du lindan ett varv runt midjan. Här måste du känna efter så att lindan ligger bra - den behöver inte sitta åt men den får inte kunna glida av.

Genom att ha ett "bälte" kommer bandaget sitta kvar men hundens blir inte begränsad i sitt viftande.

/Swat
 
Sv: Slår sönder svansen!

Ja för att dra det till sin spets så håller jag faktiskt med dig. Det finns ju en anledning till att hundar som "alltid" haft lång svans faktiskt inte slår sönder den i samma utsträckning. Man kan säkert fundera på hönan eller ägget, men tja... Jag vet inte ja'...
 
Sv: Slår sönder svansen!

Fast hur menar du med "alltid haft lång svans"?

Det finns ju en hel del raser som aldrig kuperat svansen som tradition exempelvis, som ändå slår sönder sina svansar konstant..

Själv har jag ju hundar med stenhårda svansar, som viftar riktigt hårt. Jag har dock inte haft en vifta-sönder-skada hittills på dom, och känner ingen annan inom rasen som haft det heller faktiskt. Trots att svansarna är likadana som på en GD, bara lite kortare såklart eftersom Amstaffen är mindre och kortare i ryggen.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Fast hur menar du med "alltid haft lång svans"?

Det finns ju en hel del raser som aldrig kuperat svansen som tradition exempelvis, som ändå slår sönder sina svansar konstant..
/.../

Vilka raser tänker du på då? Jag funderar och funderar, men jag kommer inte på en enda, men jag "kan" inte så många raser heller. Borzoi har en lång svans, liksom greyhound, men de har väl inte sönder sina svansar väl?

Hmm.. funderar vidare...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp