Slår sönder svansen!

Sv: Slår sönder svansen!

kanske är det ändå på sin plats att ha med svanstjocklek som ett avelskriterium?

Ja man bör ju även ta hänsyn till många hudveck = eksem, hängande läppar/öron kan ge problem osv. Egentligen inte alls dåligt att tänka på svansen om man drar det hårt. Har hunden ett fel som gör att den inte är funkis är det väl något fel på avelsarbetet? De flesta saker ska ju uppfylla en funktion. Päls, benlängd, svans osv osv. Intressant tankeställning tycker jag.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Skrev jag under jakten? Det har ju du lagt till! :mad:

För att förtydliga;

hundar som skadar sig med lätthet, dvs är ömtåliga, kan väl inte vara lämpliga för arbete?

Det var det jag syftade på. En hund skall enligt min mening klara av de uppgifter den är avsedd för utan större problem. Sedan kan givetvis olyckor inträffa.

jo men precis. vi är inne på samma spår. är det verkligen okej att avla fram hundar som "måste" kuperas? hade det inte varit bättre om de hade haft en kraftigare svans? för även om inte alla individer drabbas hårt, så har de en förhöjd risk att få problem. något, som brandgul också skriver, diskuteras när det gäller andra exteriöra detaljer. vad finns det för argument för att undanta en ömtålig svans från detta? är det för lätt att kupera?
 
Sv: Slår sönder svansen!

Fast varför skulle det avgöra om hunden ska gå i avel för att den slår i sönder svansen...? Det finns ju hundar som skadar svansen under jakt till exempel och kuperas, ska inte de heller avlas på?

Självklart skall en fungerande svans vara ett avelsmål!
KL Även om det bara är den yttersta biten som man ser sår på blir man oftast tvungen att kapa halva svansen.
PL
 
Sv: Slår sönder svansen!

Självklart skall en fungerande svans vara ett avelsmål!
KL Även om det bara är den yttersta biten som man ser sår på blir man oftast tvungen att kapa halva svansen.
PL

Det var precis det jag menade. Svansen är väl lika värdefull som andra kroppsdelar, tänker jag. I synnerhet om hunden skall användas i arbete, men givetvis hemma också. Det vore synd om man bara kunde ha boxrar i omöblerade hem... :(

Lady_vip;

Tycker du att det är ok att man kuperar jakthundar pga deras ömtålga svansar?
 
Sv: Slår sönder svansen!

Eller ögonfärg... Vad är ändamålet? Förutom att få fram en enhetlig ras rent utseendemässigt, vilket givetvis var viktigt när hundarna såg mycket olika ut för jättelänge sedan.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Eller ögonfärg... Vad är ändamålet? Förutom att få fram en enhetlig ras rent utseendemässigt, vilket givetvis var viktigt när hundarna såg mycket olika ut för jättelänge sedan.

Alltså, allt är en balansgång. En exteriör skall enligt min mening fungera för ändamålet. När det gäller sällskapshunden är kraven på ändamålsenlig exteriör inte lika viktig som vid avel av nytto-/arbetande hundar.

Ögonfärgen kan vara lyxlir, så länge inte färgen påverkar synen. Men hudveck, öronställning, vinklar på hasor och armbågar, djup på bröstkkorg, pälskvalité etc har ofta en direkt påverkan på hunden i dess naturliga miljö, vilken ju är att vara med människan. Pälsar som tovar sig alltför lätt oavsett om matte/husse borstar 10 ggr om dagen är ett problem, likaväl som en sönderslagen svans med smärta för hunden, risk för infektioner samt att hemmet som blir nedskvätt med blod på väggar och golv. Skall man genom avel designa hundar för ett visst syfte så får man givetvis ta hänsyn till alla möjliga aspekter.

Personligen ser jag ingen kroppsdel som helt obetydlig, även om just ögonfärgen då, kan kännas som överkurs.

Gnist;

Vad tycker du nu om mitt svansresonemang när jag utvecklade det lite?
 
Sv: Slår sönder svansen!

Jag tog över en omplacerings doberman som hade slagit sönder sin svans, hunden hade dessutom förvärrat det genom att börja äta på den. De första 10-15cm var bara en söndrig massa och amputation övervägdes.
Hunden hade varit vanvårdad och det är svårt att veta vad som var hönan eller ägget - ätandet eller sönderslagandet, men när såret väl fanns där så slogs det upp.

Vi skötte svansen minitulöst och stängslade tex av vår pyttelilla hall och såg till att hon inte for runt när vi tex kom hem. Det tog lång tid - men när den väl hade läkt så slogs den aldrig mer sönder trots vassa betongkanter i hallen och sådant.
Så det behöver inte vara kört om man bara ser till att den får en chans att läka och att det helst växer ut päls.
 
Senast ändrad:
Sv: Slår sönder svansen!

Jag tog över en omplacerings doberman som hade slagit sönder sin svans, hunden hade dessutom förvärrat det genom att börja äta på den. De första 10-15cm var bara en söndrig massa och amputation övervägdes.
Vi skötte svansen minitulöst och stängslade tex av vår pyttelilla hall och såg till att hon inte for runt när vi tex kom hem. Det tog lång tid - men när den väl hade läkt så slogs den aldrig mer sönder trots vassa betongkanter i hallen och sådant.
Så det behöver inte vara kört om man bara ser till att den får en chans att läka och att det helst växer ut päls.

Jag kan tänka mig att den sårvården kräver särskild och minitutiös omsorg, och som sagt, en infektion som luktar och irriterar uppmuntrar hunden till att gnaga och bita.

Vad bra att ni lyckades ta hand om hennes svans. :bow:

Jag tror att uppfödare överlag skulle behöva informera deras valpköpare om vikten av att se över svansen på drabbade raser, precis som en seriös uppfödare informerar en köpare om hur mycket jobb pälsen på en mateser verkligen kräver.

Att låtsas som ingenting är knappast ett alternativ, men uppfödarna riskerar också att sitta mer osålda valpar om de är ärliga... :crazy:
 
Sv: Slår sönder svansen!

Innan jag skulle överväga kupering så skulle jag följa Swats råd, det är mycket möjligt att problemen kan försvinna totalt bara svansen faktiskt HAR läkt ordentligt.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Lady_vip;

Tycker du att det är ok att man kuperar jakthundar pga deras ömtålga svansar?

Jag tycker inte det är okej att man kuperar i förebyggande syfte, som inom min ras. Jag tycker inte det är okej att man kuperar (jakt)hundar som första utväg om de råkar slå isönder svansen. MEN jag kan se att man i vissa fall måste ta bort en bit på svansen om hunden riskerar att få ex. kallbrand. Jag kan då inte se varför en sån hund som i övrigt är en bra hund i en smal avelsbas inte skulle användas inom avel.

Min ena hund har en kuperad pappa, jag ser supertydligt på hennes svans var hon skulle ha kuperats, konstigt men så är det. Den delen nedanför är mycket smalare. Så någon övergångsfas måste det bli. Nu är hon inget yrväder och har aldrig slagit i sönder sin svans, men ska kuperingsförbudet har verkan får det gälla ALLA hundar, inte undanta grupp 7. Det finns massor av folk inom dessa raserna som importerar hundar som är kuperade och åker land och rike runt för att vinna utställningar med dessa.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Skrev jag under jakten? Det har ju du lagt till! :mad:

För att förtydliga;

hundar som skadar sig med lätthet, dvs är ömtåliga, kan väl inte vara lämpliga för arbete?

Det var det jag syftade på. En hund skall enligt min mening klara av de uppgifter den är avsedd för utan större problem. Sedan kan givetvis olyckor inträffa.

Fast kolla på min hund på min avatarbild, har du nån aning om hur en sån hund ser ut efter att ha gått ett fältsläpp 3 timmar i en stubbåker..? Eller ett apporteringsjobb i en vass..? De är inte hela och de bryr sig inte heller märkbart, och slår de i sönder sin svans under arbete märker de inte heller det initialt.

Och du ser ju själv, de ser ganska ömtåliga ut, tunn päls och inte särskilt mycket underhudsfett, ändå är det gamla raser som har använts till detta jobb i hundratals år. Utformningen har ju många fördelar, men precis som på många andra raser har den nackdelar.
 
Sv: Slår sönder svansen!

KL

Hur går det?

/Swat

Det går inge vidare. Det spelar ingen roll vad man lindar med, vad man har under, hur mycket man lindar, det vill inte läka. Jag får knappt komma i närheten och hon blir helt hysterisk så fort man bara petar på svansen. Hon har väldigt ont och det ser inte bra ut, så på måndag är det veterinären som gäller.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Du borde ju iaf kunna få smärtlindrande och de kan kanske ge henne lugnande så att de kan lägga om svansen ordentligt, det blir ju genast mycket jobbigare om de är hysteriska. Vet har säkert sett detta många gånger innan.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Har du testat smörja med ringblomssalva? Lindrar klåda och tar ner infektion samt smörjer. Måste finnas på bodyshop, naturapotek eller så. Min mamma har en superbot mot variga sår på människor och djur. Det är först "svenskdroppar" Finns på naturapotek, en örtsprit blandning som läggs på bomullstuss mot såret efter att ha smetat ringblomssalva först. Sedan plast för värme och så det blöta ej tränger igenom och bandage över. Ha på över natten. Upprepa vid behov. Det blir som ett våtvarmt omslag som värmer. Nu senast fick jag infektion i armbågen efter att ha pillat på mina psoriasisliknande eksem där. Armbågen var rund som en golfboll, varm och röd och gjorde ont. På morgonen halverad och nästa dag läkt. Något som hade krävt antibiotika annars.
 
Sv: Slår sönder svansen!

det är väl snarare så att hundar med väldigt smala och tunna svansar slår sönder dem. jag har inte hört talas om en enda labrador som slagit sönder sin svans och de viftar HÅRT. men de har ju en helt annan tjocklek på sin svans jämfört med t ex boxer. kanske är det ändå på sin plats att ha med svanstjocklek som ett avelskriterium?

Off topic... Då kan du nu mer lägga till labbe då ;).. Vår gamla nu mer hädangångna jaktlabbetik brukade slå sönder sin svans med jämna mellanrum...
 
Sv: Slår sönder svansen!

Eftersom svansen kan ha dålig blodcirkulation vilket gör att det kan vara svårt att få den att läka så skulle jag inte experimentera med salvor och sådant, utan veterinär, omläggning och eventuellt antibiotika om det krävs.
 
Sv: Slår sönder svansen!

Ja nu är det nog för sent. Men dålig blodcirkulation är nog inget problem för den här kombon.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp