Bukefalos 28 år!

Slarvig liten gubben..

Det är ju inte så att jag inga egna djur har, för det har jag men ändå.. Leriga golv går bort för min del även fast jag lever med hund och katt 24/7 och som sagt, golven tar inte speciellt många minuter av min dag för att hålla rena. Skulle imo ju bli rätt nasty att gå omkring på gruset och leran, om de fick bli nersmutsade dag efter dag utan att bli rengjorda om man helt bortser från att det ser ofräscht ut.

Stök är en sak, smuts en annan och jag personligen vill inte leva i smuts.

Nä vi skulle nog aldrig bli sambos :D :p
 
Nä vi skulle nog aldrig bli sambos :D :p
Vi får nöja oss med särbos ;)

Poängen jag ville ha fram var dock att barn och djur trivs finfint även i rena hem, så för mig blir det lite knas när sånt används som nån typ av argument för oreda o dyl.

Trivs man med det hem man har så behöver man inte försvara det genom att i viss mån med olika argument göra ner de som har renare och prydligare. Att de har inget bättre för sig, att de prioriterar städning före vänner, familj, att besökare inte trivs pga det är rent etc etc. för det är ju inte riktigt sant och det är faktiskt trist att det på vissa sätt framställs som något negativt att vilja ha ett fint hem.
 
Vi får nöja oss med särbos ;)

Poängen jag ville ha fram var dock att barn och djur trivs finfint även i rena hem, så för mig blir det lite knas när sånt används som nån typ av argument för oreda o dyl.

Trivs man med det hem man har så behöver man inte försvara det genom att i viss mån med olika argument göra ner de som har renare och prydligare. Att de har inget bättre för sig, att de prioriterar städning före vänner, familj, att besökare inte trivs pga det är rent etc etc. för det är ju inte riktigt sant och det är faktiskt trist att det på vissa sätt framställs som något negativt att vilja ha ett fint hem.

Ja man får välja själv. Men det vanligaste här är ändå att följa "du är lat"-normen när man väljer att inte städa, för på samhällsnivå är det ju lite fult att inte (vilja ha) det snyggt och prydligt.
 
Ja alltså @sjoberga jag fattar vad du menar men din ton känns så jäkla trist. Alla dessa kvinnor alltså som tagit på sig ett stort ansvar för hus och hem, ett ansvar som kan kännas enormt stort och viktigt i och med samhällets normer och ideal, de avfärdar du med att de minsann har städning som hobby? Det känns så unket.

Nej, @niphredil, då har du läst helt snett.

Jag skrev att jag önskar att det vore så att dessa människor som ägnat så mycket tid åt städning gjort det av intresse och för att de själva prioriterar det högt. Inte att någon annan gör det åt dem. Budskapet jag försöker få fram är helt på tvärs mot det du framför.
 
Vilket var det du skrev i ditt första inlägg!
Var är respekten son du pratar om nu?

Jag har alltid haft respekt för att man prioriterar annat än att städa och att ett stökigt hem inte gör en människa lat.
Att lämna smutskläder i högar på golvet är rakt ut ohygieniskt, det kommer man ju inte ifrån, och jag tycker fortfarande att det hör till att vara vuxen att göra det som krävs för att hålla sitt hem i ett skick som inte är ohygieniskt.
 
dessa människor som ägnat så mycket tid åt städning gjort det av intresse och för att de själva prioriterar det högt. Inte att någon annan gör det åt dem.

Fast om vi städar själva, oavsett om det är för att städning är det roligaste som finns i denna värld (vilket jag inte tycker) eller för att vi vill ha ett rent och fräscht hem (vilket jag vill ha) och ser städning som en del av vardagssysslorna, vem menar du gör det åt mig?

För mig är alltså det du skrivit ovan något som inte går ihop alls.
 
Jag har alltid haft respekt för att man prioriterar annat än att städa och att ett stökigt hem inte gör en människa lat.
Att lämna smutskläder i högar på golvet är rakt ut ohygieniskt, det kommer man ju inte ifrån, och jag tycker fortfarande att det hör till att vara vuxen att göra det som krävs för att hålla sitt hem i ett skick som inte är ohygieniskt.

Hur är det ohygieniskt tänker du?
 
Fast om vi städar själva, oavsett om det är för att städning är det roligaste som finns i denna värld (vilket jag inte tycker) eller för att vi vill ha ett rent och fräscht hem (vilket jag vill ha) och ser städning som en del av vardagssysslorna, vem menar du gör det åt mig?

För mig är alltså det du skrivit ovan något som inte går ihop alls.

Otydligt av mig. Inte att någon annan prioriterar det och förväntar sig att någon annan ska ta hand om det.

Så om någon städar järnet under ett helt liv för att hålla rent och fint så hoppas jag att det är för deras egen skull, att de vill ha det så och kanske också tycker städning är ganska roligt. Inte att någon annan vill ha det så, som inte är beredd att hjälpa till att fixa det själv, utan tvingar den andre att fixa det.


Det verkar jobbigt att antingen
(1) vilja ha skinande rent jämt men hata städning
(2) bli tvingad att hålla skinande rent för andras skull, som inte själva är beredda att göra ett skit för att fixa det.

Det önskar jag ingen.

Därför uttryckte jag en medmänsklig förhoppning om att personer som väljer att städa mycket i sina liv, gör det för sin egen skull, och ännu bättre - helt enkelt trivs med att städa mycket, antingen som aktivitet i sig, eller för att de njuter så mycket av resultatet.
 
Otydligt av mig. Inte att någon annan prioriterar det och förväntar sig att någon annan ska ta hand om det.

Så om någon städar järnet under ett helt liv för att hålla rent och fint så hoppas jag att det är för deras egen skull, att de vill ha det så och kanske också tycker städning är ganska roligt. Inte att någon annan vill ha det så, som inte är beredd att hjälpa till att fixa det själv, utan tvingar den andre att fixa det.


Det verkar jobbigt att antingen
(1) vilja ha skinande rent jämt men hata städning
(2) bli tvingad att hålla skinande rent för andras skull, som inte själva är beredda att göra ett skit för att fixa det.

Det önskar jag ingen.

Därför uttryckte jag en medmänsklig förhoppning om att personer som väljer att städa mycket i sina liv, gör det för sin egen skull, och ännu bättre - helt enkelt trivs med att städa mycket, antingen som aktivitet i sig, eller för att de njuter så mycket av resultatet.
Det finns män (kanske kvinnor också men de är färre) som inte verkar förstå hur ett hus blir rent eller disk blir diskad. Jag antar att det under hela deras uppväxt bara hänt av sig självt, någon annan har plockat upp deras kläder och prylar och någon annan har samlat upp disken och stoppat den i maskinen. Trots det som jag beskrivit här i tråden angånende mitt eget slarv. Så sitter det i ryggraden att plocka upp saker som ligger på golvet och föra dom till sin plats snarare än att bara kliva över dom. Det brukar beskrivas som det osynliga arbetet det där man utför påvägen till något annat. Jaha jag är påväg till köket jag kan lika gärna ta med mig dom här grejerna som ska dit, det är i stort sett reflexivt. Många män har inte fostrats med detta, det är helt enkelt ingenting som har ingått i deras liv. Så på det sättet kan man nog inte påstå att det är ett intresse hos många kvinnor.
 
Tog ca 6-7 minuter av min tid om man räknar in att fylla skurhinken och sen tömma och spola ur den.
Riktigt så fort går det inte här.
Om det beror på att jag är så mycket sämre än du på att städa eller på att det är större och mer komplicerat låter jag vara osagt.
Men om jag lägger ihop all den tid som du använder, kanske 20 min om dagen, så blir det på en vecka 2h20min.
På ett år runt 120h.
Om jag lönearbetar denna tiden i stället, med t.ex. att köra budbil, så blir det en kostnad på 18000:-.
Det är ett dyrt nöje imho.
Vi är dessutom betydligt mer lönsamma per aktiv hemmatimme än så.
 
Att lämna smutskläder i högar på golvet är rakt ut ohygieniskt, det kommer man ju inte ifrån, och jag tycker fortfarande att det hör till att vara vuxen att göra det som krävs för att hålla sitt hem i ett skick som inte är ohygieniskt.
På vilket sätt då? Smutskläder är ju smutsiga tills man har tvättat dem, oavsett var de befinner sig någonstans. Det borde snarare ge mer bakterietillväxt att knöla ihop riktigt smutsiga kläder i en korg, än att bre ut dem luftigt över golvet (som förmodligen skuras oftare än tvättkorgen, dessutom)
 
På vilket sätt då? Smutskläder är ju smutsiga tills man har tvättat dem, oavsett var de befinner sig någonstans. Det borde snarare ge mer bakterietillväxt att knöla ihop riktigt smutsiga kläder i en korg, än att bre ut dem luftigt över golvet (som förmodligen skuras oftare än tvättkorgen, dessutom)
Så tänkte faktiskt jag också. Jag lägger visserligen inte smutskläder på golvet - fast det vore förmodligen det minst ohygieniska stället att lägga dem på.

(Du har inte borstat tänderna ... :()
 
Vi får nöja oss med särbos ;)

Poängen jag ville ha fram var dock att barn och djur trivs finfint även i rena hem, så för mig blir det lite knas när sånt används som nån typ av argument för oreda o dyl.

Trivs man med det hem man har så behöver man inte försvara det genom att i viss mån med olika argument göra ner de som har renare och prydligare. Att de har inget bättre för sig, att de prioriterar städning före vänner, familj, att besökare inte trivs pga det är rent etc etc. för det är ju inte riktigt sant och det är faktiskt trist att det på vissa sätt framställs som något negativt att vilja ha ett fint hem.
Mitt citat kring hur barn och djur trivs i ens hem, tänker jag är baserat på annat än rent vs stökigt/smålortigt. Jag tror snarare det handlar om en avslappnad känsla, en känsla som antagligen mest beror på de som bor i hemmet och deras attityd. Om det är jätterent och välstädat eller ej kvittar nog. Bara det inte är så pedantiskt hållet att t.ex. barn och djur knappt får röra sig, det vore inte så hemtrevligt. Eller för all del tvärtom - jag skulle inte må så bra i ett hem som var rrrriktigt sunkigt.....
 
Otydligt av mig. Inte att någon annan prioriterar det och förväntar sig att någon annan ska ta hand om det.

Så om någon städar järnet under ett helt liv för att hålla rent och fint så hoppas jag att det är för deras egen skull, att de vill ha det så och kanske också tycker städning är ganska roligt. Inte att någon annan vill ha det så, som inte är beredd att hjälpa till att fixa det själv, utan tvingar den andre att fixa det.


Det verkar jobbigt att antingen
(1) vilja ha skinande rent jämt men hata städning
(2) bli tvingad att hålla skinande rent för andras skull, som inte själva är beredda att göra ett skit för att fixa det.

Det önskar jag ingen.

Därför uttryckte jag en medmänsklig förhoppning om att personer som väljer att städa mycket i sina liv, gör det för sin egen skull, och ännu bättre - helt enkelt trivs med att städa mycket, antingen som aktivitet i sig, eller för att de njuter så mycket av resultatet.
Fast nu tror jag att du missat hela poängen som @niphredil försökte få fram..
Det du tycker "verkar jobbigt" är ju vardag för väldigt många människor, framförallt kvinnor. Många kvinnor lägger massor med tid på saker de pga tex normer och ideal känner sig tvingade till, eller som de kanske inte ens reflekterar över eftersom de blivit fostrade till att se det som naturligt.

Du låter inte alls medmänsklig när du skriver sådär, det blir bara uppenbart att du är förblindad av könsnormerna.
 
Fast nu tror jag att du missat hela poängen som @niphredil försökte få fram..
Det du tycker "verkar jobbigt" är ju vardag för väldigt många människor, framförallt kvinnor. Många kvinnor lägger massor med tid på saker de pga tex normer och ideal känner sig tvingade till, eller som de kanske inte ens reflekterar över eftersom de blivit fostrade till att se det som naturligt.

Du låter inte alls medmänsklig när du skriver sådär, det blir bara uppenbart att du är förblindad av könsnormerna.

Vilket jag tycker är väldigt, väldigt tråkigt - precis enligt det resonemang jag för.

Men du har rätt, jag tycker inte alls att mitt resonemang går på tvärs mot det på något sätt, så förmodligen har jag missat poängen. Antingen en väldans dold sådan, eller så beror den på någon form av missförstånd.
 
Jag måste bara fråga vidare gällande det här med använda kläder i garderoben - bör man alltså inte lägga något som använts en gång?! Hur gör ni då med saker som jeans och övertröjor? De tvättar jag liksom max en gång i månaden, beroende på hur de använts såklart, så skulle jag ha alla mina "använda men inte smutsiga" kläder utspridda på stolar och golv så skulle jag knappt kunna ta mig fram i mitt sovrum tror jag! Jag är rätt pedantisk av mig, men lägger utan vidare in allt utom smutskläder i byrån/garderoben när jag byter om efter dagen.

För övrigt så är jag med dig gällande prydnadskuddar @As_Vegas - jag bäddar också sängen med prydnadskuddar varje morgon och glädjs av det varje gång jag går förbi sovrummet (vilket blir väldigt ofta, då det ligger granne med köket). För mig är att bädda sängen också ett bra sätt för mig att känna mig städad och i kontroll redan innan dagen riktigt hunnit börja. Det är lite som att borsta håret typ; en bra markering för att "nu börjar dagen".

Tycker det låter hysteriskt. Jag viker och lägger tillbaka in garderoben det som inte är skitigt eller sunkigt. Har aldrig haft problem med ohyra, mal eller annat guck.

Självklart har jag även överkast, ett gäng prydnadskuddar och en matchande pläd :love:
 
Fast nu tror jag att du missat hela poängen som @niphredil försökte få fram..
Det du tycker "verkar jobbigt" är ju vardag för väldigt många människor, framförallt kvinnor. Många kvinnor lägger massor med tid på saker de pga tex normer och ideal känner sig tvingade till, eller som de kanske inte ens reflekterar över eftersom de blivit fostrade till att se det som naturligt.

Du låter inte alls medmänsklig när du skriver sådär, det blir bara uppenbart att du är förblindad av könsnormerna.

Men någon kanske kan förklara?

Att jag tycker att det är tråkigt att människor pga normer tvingas städa mer än vad de själva önskar, är det felet? Att jag tycker att det vore bättre om de som städar mycket gör det för sin egen skull, än pga normer eller andras vilja?

Ska jag tycka tvärtom? Eller vad är felet som gör mig förblindad?
 
Men någon kanske kan förklara?

Att jag tycker att det är tråkigt att människor pga normer tvingas städa mer än vad de själva önskar, är det felet? Att jag tycker att det vore bättre om de som städar mycket gör det för sin egen skull, än pga normer eller andras vilja?

Ska jag tycka tvärtom? Eller vad är felet som gör mig förblindad?
Jag tycker du tycker rätt, förhoppningsvis städar man för sin egen skull och inte för någon annans. :) Jag tycker om när det är nystädat men låter det bli stökigt mellan varven. Hundarna får ligga i hallen tills de torkat om det är jättegrisigt ute och det är hundförbud i min säng, jag vill ha rent när jag lägger mig, skulle de få sova där skulle jag bädda nytt varje dag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 062
Senast: Snurrfian
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 085
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Hej! Vänder mig hit då jag vet att många här brukar kunna se bra lösningar på olika problem. Jag har insett att jag lider av stress...
2
Svar
26
· Visningar
2 336
Senast: Tassa
·
Relationer TW: Suicid . . . . Jag lever i vad som känns som en mardröm. Min fina vän orkade inte leva mer. Första maj hängde han sig i garaget men...
2
Svar
36
· Visningar
3 754
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp