Slickar bort päls?

paperplanes

Trådstartare
Passade på att ta kort på kissen när han låg och solade.
Hans päls är borta från halva magen och lite på insidan av låren, han slickar bort den. Vi frågade veterinären vad det kan bero på, då sa han att det var understimulans. Den här katten får gå ut när den vill, hur den vill, och har en hel skog att vakta.
Kan det vara något annat?

Min mammas katt som är innekatt gör också såhär, men jag kan förstå om han gör det eftersom han är inomhus jämt (förutom när han är på balkongen).

Är det vanligt?

nikonnnn039.jpg
 
Sv: Slickar bort päls?

Analsäcksinflammation kan det vara annars. Men det mest troliga är nån form av allergi. Min ena gjorde så, hon var allergisk mot parfymen som fanns i sanden jag använde då.
 
Sv: Slickar bort päls?

Min katt gör så pga allergi.
Först trodde vet att det var foder allergi vilket tydligen var det vanligaste men det är damm och kvalster min katt är allergisk mot.
Gick bort med hjälp av kortison (och mer utevistelse i min katts fall för att komma från damm osv)
 
Sv: Slickar bort päls?

Den typen av problem kan vara svårlöst. Det kan vara psykiskt (stress, understimulans eller att katten haft klåda och efter att den avtagit fått en fix idé att fortsätta slicka) eller fysiskt (allergi, analsäcksproblem, FLUTD, ohyra eller något obskyrt hudproblem). Lär kräva en mer ingående veterinärutredning.
 
Sv: Slickar bort päls?

Varför skulle katten slicka bort päls för att den är innekatt? :confused:

För att då kanske den är understimulerad, om det är så veterinären säger alltså. (Jsg tror att om det beror på understimulans som veterinären sa, är det större chans att det är den katten än utekatten.)
 
Sv: Slickar bort päls?

Aha det låter komplicerat.
Kattsanden är oparmfymerad så det är nog inte det.
Det blir bättre nu på sommaren, jag vet inte om det beror på att han är ute mer än i vintras.
Men får väl ta en promenix till veterinären och kolla upp det mer.
 
Sv: Slickar bort päls?

Det kan ju vara en kontaktallergi mot något ni har inomhus eller kvalsterallergi. Då är det ju inte helt konstigt om det blir bättre till sommaren när han går ut mer.
 
Sv: Slickar bort päls?

Min katt gjorde sådär när jag bytte foder. Hon var helt enkelt alergisk mot maten, men hon slutade med dumheterna nästan på en gång när jag bytte tillbaka till det gamla fodret.
 
Sv: Slickar bort päls?

Foderallergi eller atopi; allergi mot partiklar i luften (pollen, kwalster mm). Kontaktallergier är owanliga och brukar ge förändringar i huden.

Det finns förstås en del andra tänkbara orsaker och katten bör kollas upp.
 
Sv: Slickar bort päls?

Skönt att allt är som wanligt igen!!!!!:laugh:
 
Sv: Slickar bort päls?

OT: Tittade in i tråden och blev nyfiken på wad du menar då jag inte lyckas se någon mening i det du svarar? :p
 
Sv: Slickar bort päls?

Jo, någon lyckades inbilla TantEster att hon skulle klistra in enkel-v i stället för att använda sig av det naturliga när det gäller henne. Hon är ju weterinären.:D
 
Sv: Slickar bort päls?

Min katt började bita/slicka? av sig pälsen vid 13 års ålder, ca 1 år efter att vi flyttat ut till hus där hon fick vara ute mer än när vi bodde i lägenhet. Vi var hos veterinären mååånga vändor och dom sa att det kunde bero på stress/understimulans, vilket vi tyckte verkade konstigt eftersom att hon ju var ute mer. Vi provade lite olika behandlingar och tog en rad olika prover men inget funkade och vi fick inte någon fastställd diagnos. Hon var bättre i perioder och på slutet började pälsen växa tillbaka, men vi visste fortfarande inte vad det berodde på. Nu i våras blev hon riktigt dålig och vi blev tillslut tvungna att avliva henne. :cry::cry: Antagligen hade hon giftstruma har det visat sig nu i efterhand. Inte säkert att din katt har det, men det kan vara värt att kolla upp. Hade vi fått veta det i tid så hade det antagligen relativt enkelt kunnat behandlats och min älskade katt hade levt än idag.
 
Sv: Slickar bort päls?

Hyperthyreos brukar det kallas hos katt. Inte riktigt samma som hos människa.

Wid en öwerproduktion aw sköldkörtelhormon brukar katter få symptom som ökad törst, ökad aptit, awmagring och ökad aktiwitet (stressad, orolig). Hudproblem förekommer med det tillhör inte wanligheterna.

Den här typiska lokalisationen skulle jag inte förknippa med hyperthyreos.

Tråkigt med din kisse!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
714
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 107
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 370
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp