slickar på ALLT

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare music
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 038
M

music

Min ena polle slickar på allt han kommer åt. Boxväggen, gallret, dörrarna, mig, borstar o.s.v...de har pågått i ca 2 månader nu, detta överdrivna slickande..innan slickade han dock bara lite på saker..de ser nästan ut som han har ett tvångsbeteende ser det ut som. Vet ngn varför han slickar så himla MKT? Kan det bero på ngt kanske? :confused:

min pålle slickar inte så mycket för övrigt, förutom på mina händer, samt att han å hans haggranne brukar stå å "pussas", genom att slicka på varandras tungor, ser lite läskigt ut faktist.. :)

Vi har tidigare haft några hästar som också slickat på allt.
Har för mig att någon har sagt att det kan bero på saltbrist, men det kanske är om de slickar på människohud...

min nordsvensk brukar börja med att slicka på händerna, om man tillåter detta så börjar hon slicka på t.ex. jackan, om man tillåter detta så hittar hon något annat att slicka på, hon avancerar liksom hela tiden.
om jag däremot sätter stopp när hon försöker slicka på mina händer så lägger hon av direkt.. hon är en lite udda häst som ni kan förstå :smirk:

om jag säger ifrån slickar han inte längre. men om ja liksom tillåter det så blir han "överlycklig" och börjar slicka hela jackan om han får. Men jag tänkte om det kunde bero på nåt liksom..detta slickande är ju liksom extremt :crazy:

Själv har jag häst som biter i allt! :eek:
Slickandet kan bero på saltbrist som någon skrivit innan!

Han har väl en saltsten?
Du kanske kan försöka få honom att slicka på saltstenen när han väl börjar slicka...

Som någon annan skrev så kan det vara salt- eller mineralbrist, så om du ger honom en salt- och/eller en mineralsten så kanske han slutar? Det kan ju iaf inte skada att testa det.

Va? Saltsten va e de??
Nä, allvarligt: självklart har han en saltsten, vad tror ni eg? :D
Jag menar X-tra salt, om han kanske behöver det i maten?

Jadu, man vet aldrig vad det finns för människor (som inte ger hästen salt alls menar jag då)! ;)

Läs trådar på Foder om salt och saltsten mm, vet att jag såg en rätt nyss där man diskuterade extrasalt mm.

Hur ser foderstaten ut?
Ger du något sött och klibbigt, t.ex. melass eller flytande vitaminer?

Kan det vara boven?
Hästar som fodras med melass, som är sött och kladdigt, kan utveckla överdrivet slickande eftersom de har sött kladd i och kring munnen. Om vitaminerna är söta och kladdiga är det inte omöjligt att de har samma verkan!

Hej! Eller så har han bara en ovana att vilja smaka på allt. Jag har en häst som går med näsan i backen ständigt, precis som en hund. Man vet ju aldrig vad det kan finnas för spännande dofter... Fast självklart ska du utesluta att det inte är nån brist eller nått annat fösrt. Säger bara att det finns djur som har kroppsliga vanor som kan gå till överdrift. Lycka till!! :rofl:

tror knappast han slickar på allt pga vitaminer..det blandas ju i maten och blir knappast klibbigt..
det kan ju vara att han har saltbrist lr nåt..saltstenen går inte åt så himla fort, kollade i går och det var ett bra tag sen jag köpte den..

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 459
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
896
Senast: ryujaneiro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka