Bukefalos 28 år!

slickar på marken... lera och gräs

Messy

Trådstartare
min häst e skum...
kom på henne idag att hon står å slickar på grässtråna å sen på leran... why?!
hon blundade och njöt typ.. såg hög ut...
hon får fullfoder och chevinal... kan det vara någon mineral hon vill ha?
hon har saltsten... en mineralsten kanske är på sin plats?

sen har hon börjat gräva grop till kina i boxen... vet inte om det är för att torv är kul (första gången hon står på det) eller vad det är...

hon är ute 12h/dag... aktivitet varje dag och mat 3ggr/dag...
 
Sv: slickar på marken... lera och gräs

Jag tippar på att hon behöver mineraler, ge gärna löst istället för slicksten.
 
Sv: slickar på marken... lera och gräs

vilka lösa rekomenderar du?

eva: hon fick kalk förut, men sen har jag "hört" att det är onödigt när hon får fullfoder...
gjorde uträkning på hippocampus, å då blev det inte nått på kalk... alltså "du ger för lite kalk"...

men jag ska testa å se om hon behagar sluta...

man blir ju lite sådär -ska jag nojja för ALLT hästen gör, varför vilar hon på höger bak, varför vifftar hon med svansen osv.. men samtidigt VILL man ju vara observant och INTE missa nått...

hästar, ständiga orosmoment :o (och glädjekällor :p )
 
Sv: slickar på marken... lera och gräs

Jag brukar använda Hippos Vitlöksmineraler. Det innehåller alla mineraler som behövs plus vitlök som håller flugor borta och verkar lite inflammationhävande.
 
Sv: slickar på marken... lera och gräs

Vitlök har visat sig verka blodförtunnande och tar kål på blodkroppar. Kan leda till Blodbrist etc.

Mumin
 
Sv: slickar på marken... lera och gräs

Min gör så då och då, och hon slickar mycket mer än den andra som går i samma hagar. Kanske kan det vara så att hon inte har lika lätt att tillgodogöra sig mineralerna som den andra.
Hon får alger + mineraltillskott + selen, så jag kan inte tänka mig att hon lider av underskott, utan jag tror att det är ngt annat som ligger till grund för detta beteende...
Jag undrar också.
 
Sv: slickar på marken... lera och gräs

ja, det kan ju va att hon är uttråkad lixom.. hehe... man vet aldrig..
eller så fanns det något viktigt ämne i boxdörren som hon gnagde sönder å matte nu har täckt över ;)
 
Sv: slickar på marken... lera och gräs

min häst e skum...
kom på henne idag att hon står å slickar på grässtråna å sen på leran... why?!
hon blundade och njöt typ.. såg hög ut...
hon får fullfoder och chevinal... kan det vara någon mineral hon vill ha?
hon har saltsten... en mineralsten kanske är på sin plats?

sen har hon börjat gräva grop till kina i boxen... vet inte om det är för att torv är kul (första gången hon står på det) eller vad det är...

hon är ute 12h/dag... aktivitet varje dag och mat 3ggr/dag...

Ärligt talat, så vet jag flera hästar som fungerat väldigt dåligt på Chevinal. Varför vet jag inte, men när vi istället bytt till Kraffts mineraler så har det blivit mkt bättre. Kanske värt att prova?
En av mina var totalt beroende av saltsten innan vi fick honom tex. han fick Chevinal. Ägarna fick lov att ta bort saltstenen i boxen för han åt upp en i veckan.
Sen han kom hit har han inte RÖRT saltstenen.....
 
Sv: slickar på marken... lera och gräs

helt klart läge å testa!
min har funkat i två år på det! men å andra sidan har vi just bytt stall, å det var då jag såg henne börja med det där.. så det KAN ha med vattnet å göra, att det är andra mineraler å sånt i det...

är krafft i pelletsform? kostar?
 
Sv: slickar på marken... lera och gräs

de har vatten ute, men jag tror inte hon vill dricka ute..
inne så har hon hink som hon varannan dag tömmer å varannan dag dricker ca 75% av.
Har funderat på två hinkar, ska göra slag i saken i morron å se om hon ändrar sig!

dricker gör hon iaf om man bjuder henne, så det är inte äckligt vatten...

däremot ute så fyller stallägaren på... så i morron tömmer å skrubbar jag!!! kanske är skitit ute?! hon går med täcke å är säkert lite varm de soliga dagarna (rädd om hennes rygg så den får inte bli kall på några villkor, + att hon får päls deluxe, därav täcken).

bra förslag!!!!
 
Sv: slickar på marken... lera och gräs

haha!

de har mina hästar alltid gjort genom tiderna:D

det är mineraler och sådant i marken de vill åt.

när de fick en annan mineralsten så slutade de.
 
Sv: slickar på marken... lera och gräs

vatten å mineraler ska hon få till middag.. :devil:

vad för mineralsten har du?
 
Sv: slickar på marken... lera och gräs

Min gjorde så för att han var hungrig :p Ökade på högivan med 2kg/dygn (minskade samtidigt på kraftfodret såklart så att näringsmängden är densamma) och då slutade han
 

Liknande trådar

Foder & Strö min häst brukar stå lös i stallgången, så här om dan drog hon mot höpåsarna, jag blev arg, men istället för att knycka hö så sträckte...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp