Slicksten...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ingrid och Lukas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 133
I

Ingrid och Lukas

Hej,

Köpte en Happy Snacker medn tillhörande slicksten på Hööks, bra att ha nu när uppstallningen kommer. Hängde upp den till huliganhästen och nu i kväll hade han ätit upp allt :confused:

Förhoppningsvis överlever han det också :eek: men hallå finns det inga hårdare slickstenar? Denna var ju som hårt smör, mums tyckte Lukas :crazy:

I min enfald trodde jag de skulle vara mer hårda som en saltsten eller liknande... någon som har tips om andra slickstenar?

~Ingrid

Sv: Slicksten...

min äter också upp dem riktigt fort, jag har "lik it" stenarna. de enda man kan göra är att se till att de hänger fritt så hästen inte kan klämma fast den

duger inte en vanlig.....? typ dom som börjes o alla andra säljer?

Vilken är det du har? De 'stenarna' som hör till, är det de som kallas 'krubbkompis' hos Hööks? Mina sådana är iaf PRECIS lika hårda som saltsten om inte hårdare, dvs inte alls så mjuka som hårt smör?

jo det gör de säkert. men nu är det lickit som säljs närmast mig i sthlm.
Vet inte om det är någon skillnad i "livslängd" märkena emellan..

Den från hööks, är det dom med mint- eller äppelsmak? I så fall tror jag säkert de smakar bättre än de "vanliga" saltstenarna (rent salt eller mineral). Inte konstigt att hästen åt upp allt i så fall? :confused:

Köpte sådana till julklapp åt mina raringar.
Hängde in i boxarna på kvällen och på morgonen var dom slut!

Dom gick åt fort..
På dagen efter när jag skulle ta in odjuren från hagen så var dom helt vilda! Den ena värre än den andra. Hoppade och for som galna. Överpigga och busiga.

Pratade med Kopparberg i tele efter ett par dagar och berättade om hur vilda dom vart att ta in och om de snabbt uppätna godiset.

Då drog hon sig till minnes att en bekant till henne hade vart med om samma sak. Dennes lugna och mycket snälla hästr hade fått en godis sklick grej, ätit upp hela direkt och dagen efter vart helt sjövild..

Så.. energikick verkar dom i alla fall ge.
Jag köper i alla fall inga fler.. Har pigga ponnisar så det räcker utan booster.

Det finns hästar som dött i koliksviter av att knapra i sig en sån där sten (vet dock inte märke) på kort tid (typ max några timmar) så man ska vara lite försiktig. Varnades en hel del i engelska hästmedier om det för nåt år sen, strök med nån tävlingshäst med.

Jag har en (om det är de stenarna från Hööks med mint eller äppelsmak) i unghästens bos. Hängt sen i vintras och hon har inte ens RÖRT den.. Ska se om valacken kan tänkas vilja knapra på den dock, bara jag ids hänga över den.

piggis_83 skrev:
duger inte en vanlig.....? typ dom som börjes o alla andra säljer?
Klart de duger, men frågan var ju inte det - utan om det inte fanns någons om var hårdare och på så vis räcker längre. Den vi har nu är köpt på Hööks.

Alexandra_W skrev:
Vilken är det du har? De 'stenarna' som hör till, är det de som kallas 'krubbkompis' hos Hööks? Mina sådana är iaf PRECIS lika hårda som saltsten om inte hårdare, dvs inte alls så mjuka som hårt smör?
Exakt de har jag, men dessa var inte alls hårda de gab stora hål av mitt finger bara jag tryckte på den. Som smör ungefär...

Grängesberg skrev:
Köpte sådana till julklapp åt mina raringar.
Hängde in i boxarna på kvällen och på morgonen var dom slut!

Dom gick åt fort..
På dagen efter när jag skulle ta in odjuren från hagen så var dom helt vilda! Den ena värre än den andra. Hoppade och for som galna. Överpigga och busiga.

Pratade med Kopparberg i tele efter ett par dagar och berättade om hur vilda dom vart att ta in och om de snabbt uppätna godiset.

Då drog hon sig till minnes att en bekant till henne hade vart med om samma sak. Dennes lugna och mycket snälla hästr hade fått en godis sklick grej, ätit upp hela direkt och dagen efter vart helt sjövild..

Så.. energikick verkar dom i alla fall ge.
Jag köper i alla fall inga fler.. Har pigga ponnisar så det räcker utan booster.
Hm, låter ju inte speciellt kul måste jag säga... nu är ju Lukas ingen skutthoppar i vanliga fall men ändå...

Alexandra_W skrev:
Det finns hästar som dött i koliksviter av att knapra i sig en sån där sten (vet dock inte märke) på kort tid (typ max några timmar) så man ska vara lite försiktig. Varnades en hel del i engelska hästmedier om det för nåt år sen, strök med nån tävlingshäst med.

Jag har en (om det är de stenarna från Hööks med mint eller äppelsmak) i unghästens bos. Hängt sen i vintras och hon har inte ens RÖRT den.. Ska se om valacken kan tänkas vilja knapra på den dock, bara jag ids hänga över den.
Märkligt om de ska få säljas om de ger sådana symtom. Ush!!!

popeye skrev:
min äter också upp dem riktigt fort, jag har "lik it" stenarna. de enda man kan göra är att se till att de hänger fritt så hästen inte kan klämma fast den
Hm, tack för tipset...det borde jag ju ha kunnat räkna ut själv!!! Nu blir det nog ingen ny sten för denna herre...

Jag menade att om den är smaksatt (äppel/mint etc) så är det nog inte så konstigt om hästarna äter upp dem direkt! Klart de är mkt godare än vanliga, och därmed farligare om de äter allt på en gång.
Köper du en vanlig saltsten så slickar nog även din häst bara på den då och då, för att hålla saltbalansen i trim.
Jag tror inte det handlar om hur hårda/mjuka de är, utan helt enkelt vad de smakar!
Råkade ut för ett liknande problem när jag i början på sommaren köpte en mineralbalja som jag ställde ut i hagen. Min häst va där ideligen i knaprade. Kollade lite noggrannare på innehållet och det var melass i den, smakar säkert sött o gott då! Så sådant är jag väldigt försiktig med, farligt om de blir förgiftade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka