Slinger:Botulism,borrelia m.m. (långt)

Nafayette

Trådstartare
Står för dagen med ett veterinärmysterium.
Ettårig hingst som vägrade röra sig framåt och när han väl gjorde det så åkte höger bak rätt ut i en båge.

Vi lyckades lyfta in hästen i släpet, från betet, och transporterade ner till stallet.
Första tanke var en urhakning (patella)
Veterinär tillkallades och flera timmar och lokalbedövningar senare, så uteslöts patellahakning.
Misstanke var fraktur i bäckenet..:o

Nu skulle unghingsten till klinik. Djurambulans med tillhörande hängmatta tillkallades och väl framme så stolpade hästen ut hjälpligt.

Femtioelva undersökningar senare och buntvis med röntgenplåtar så står vi och stampar på samma ställe.

Hästen är glad och nöjd, ingen feber, ingen ledsamhet.
-Jobbig att gå när benen far runt så där..säger han. Men gör så gott han kan.:crazy:

Han hade en hovböld i den foten men blev inte bättre efter behandling.
Totalbedövning av hela hoven gav vinglig häst på båda bak..

-Hmmm..ingen vet, men teorier finns.
Slinger.
Jaha! Säger alla här. En skada i ryggmärgen eller nåt??

Nja..sanning, men bara delvis tydligen.

JAg slog upp slinger och så här står det i travsport.se:
----------------------------------------------------
Begreppen Slinger, Wobbler och Shivering är tre namn som ofta används för samma typ av symptombild.

Ordet Slinger används i Sverige oftast för att beskriva någon form av rörelsestörning som man sätter
samman med en möjlig skada på centrala nervsystemet (CNS). En skada på CNS kan orsakas av en
mängd olika sjukdomar/problem:
borrelios, lös benbit i halskotpelaren, spricka/fraktur på halskotpelaren, virusabort, botulism, bornasjuka, stelkramp.
------------------------------------------------------

Nu ska vi hemta hem hästen. Ställa honom halvmilen från vår gård i total isolering. Det var ju detta med virusabort - centralnervös form...kanske..
Han ska stå på box i tio dagar och sedan ska vi ta blodprov.
Inflammation i hoven sätter stopp för nedläggning och kontraströntgen..

Prover har tagits och är ivägskickade till SVA. Lär väl dröja ett tag innan man får definitivt svar.

Och däremed trodde vi den praktiska delen var löst tillfälligt.
Nä..så enkelt ska livet inte vara.

Slår upp för säkerhet skull samtliga försäkringsbolags villkor.

Och detta får man då läsa.
Ingen ersättning för
behandling av hältor, rörelsestörningar, ryggsjukdomar samt skelettsjukdomar i hals- och ryggkotpelaren

eller

Ingen ersättning för:
hälta eller rörelsestörning som har andra orsaker än fraktur eller fissur av ben, sårskada eller avskuren sena

Och då till alla här som kan få problem??
Hur var det med borrelia, botulism, virusabort och "slinger"??

Vi har haft ett botulismfall, 2002 tror jag det var. Hästen stog och dog.

Vi har aldrig haft borrelia, virusabort i centralnervös form, eller andra "slingervarianter"

Fick ni betala allt själva??
Först och främst. Har era hästar blivit helt återställda??
Hur lång tid tog det för er och er häst?

AM

Sv: Slinger:Botulism,borrelia m.m. (långt)

Beklagar din situation.

Agrias livförsäkring verkar inte ha några inskränkningar för hals/ryggkotpelaren, bara veterinärvårdsdelen. Detsamma gäller Ifs livförsäkring med användbarhetsskydd. Du bör snarast kontakta ditt eget försäkringsbolag givetvis och ta reda på vad som gäller för din försäkring. Bäst chans att få ersättning har du säkert om hästen har kvar samma försäkring som den haft hela livet. DÅ kan inte säga att skadan förelåg innan försäkringen började gälla.

Jag vet att en av mina avkommor fick tas bort som 3 åring då hon vinglade i baken. Hon hade som 1-2 åring blivit attakerad i spilta och slängt sig. När hon sedan som 2-3 åring skulle ridas in så utlöste belastningen av en ryttare, en skada som satt i halskotpelaren troligen kommen när hon kastade sig i spiltan. Vissa dagar var hon tydligen ganska okej men anda dagar så vek sig rumpan. De tog bort henne. Vet inte om de fick något på försäkringen. Du kan få deras mailadress om du vill fråga dem.

Naffa - har halskotpelaren röntgats?? Om inte är det det första jag skulle be om.

Ang försäkring så ridhästförsäkringarna är ju betydligt mer genereösa än de begränsade som travarna har. och du har väl travare? Ska kolla min dams försäkringsvillkor..

*kollat*

Allt det du nämnde ersätts i både veterinärvård och liv för min dam, med undantag för själva blodprovsanalysen för borrelia/erlichios som man får betala själv (600 kr). Behandling för b/e ersätts dock. Stelkramp ersätts om hästen är korrekt stelkrampsvaccinerad. Det andra ersätts rakt av.

Men aktiva travare får ju tyvärr inte ha annat än begränsad vetvård och begränsad liv väl, och där är ju tyvärr mycket mera inskränkningar och nästan bara rena olycksfallsskador ersätts..

Ang rörelsestörningen så jag vet ett halvblod som som 1½åringen fläkte sig pga halka, var lite öm några dagar men var sen okej. Reds in som fyraåring (han var stoooor, och valpig så de väntade med inridningen) och det gick bra. Men sen kom problemen, han började helt plötsligt vingla under ridturer, sen efter en liten stund gick det över och han var normal. Vetkoll på klinik gav nada. Sen började han gå omkull hux flux under ryttare, och för att göra en lång historia kort så när hästen hade balansproblem även i hagen, släpade ett bakben lite och vinglade på det andra (kunde svaja som det var full storm ibland) så konstaterades att ataxin berodde på slinger, och högst troligt hade han ådragit sig en skada på halskotpelaren där som 1½åring som gav slingern.

Det gick tydligen att helt klart säga om det var så eller ej, men jag minns inte exakt detaljerna (det är 15 år sen), mer än att undersökningen var tvunget att göras under narkos (behöver man inte för rtg av halskotpelaren, så endera behövde man det då, eller så var det något speciellt, sak samma) och det var bara 50% chans att han skulle kunna komma på benen igen efter narkosen. Och om det var vad alla trodde - en skada på halskotpelaren som utlöst slinger så fanns där inget hopp kvar. Så ägaren valde att inte utsätta hästen för en narkos utan han fick vandra vidare (vackla snarare..) till de evigt gröna änglarna efter ett års kamp för att få honom bra.

Men ataxi är himla knepigt för det kan bero på så mycket. Och när det gäller färska skador etc som involverar nerver eller t ex halskotpelaren så vill man ju om det är möjligt låta hästen leva ett par månader innan man tar beslut, då många fall spontanläker.

Men, röntga halskotpelaren om det inte är gjort skulle jag göra.

Senast ändrad:

Tänker på er....törs man fråga hur han mår nu :confused:

Tänker på er....törs man fråga hur han mår nu :confused:

Till alla.
Halskotpelaren blev röntgad redan från början.
Något stämde inte där..men ingen visste vad..

Och så här blev det.
Hem till total isolering i 10 dagar.
Därefter höll jag på och bröt ihop och bad distriktaren att kolla svaren angående abortvirus.
Negativt..halleluja.
Svaren hade legat i flera dagar..

Hem med kraken och ägaren kom ut och tittade.
En "domosedanvinglig" häst som hade noll koll på sig själv.

Vid hämtning från klinik fick vi veta att inget borreliaprov tagits.
Så det gjorde vi nu.
Men det var onödiga prover för idag har vi fått svar från SVA.
Förändringar i halskotpelaren.
Ytterligare en "specialröntgen" skulle kunna bekräfta om vi ville.

Men det hoppar vi över.
Inget att göra ändå.

AM

Vad tråkigt, men skönt att få svar ändå, och det lät ju som det skulle kunna vara skada på halskotpelaren från början.

Kram.

:cry: Förstår att ni haft det jättejobbigt under hela "väntetiden"...

//tröstkramar från oss i grannlänet

så konstaterades att ataxin berodde på slinger, och högst troligt hade han ådragit sig en skada på halskotpelaren där som 1½åring som gav slingern

Frågar eftersom du verkar ha koll på ataxi....(förlåt naffa om jag lånar tråden lite:o )

Går det alltså att röntga halskotpelaren på en ung häst (som varit med om en olycka och tillfrisknat) för att försäkra sig om att det inte kommer några otrevliga överraskningar om ett par år (ataxi, slinger) pga den gamla olyckan :confused:

Kanske är det bättre att leva i tron att allt är ok tills hästen visar tecken på vinglighet osv...det är väl inte helt ovanligt heller med förändringar som finns där men som aldrig ställer till besvär ???

Menar förstås inte att hästägare ska åka och röntga halskotpelare för minsta lilla.

Som jag fattade det då, med reservation för att jag inte var med på kliniken osv, så ger det inte problem vid själva vupan så kan man ofta inte se ngt på rtg. Utan de kan skada halskotpelaren då, verka okej men de får under tid pålagringar etc, och när de är såpass att de stör, då kommer symptomen, hästen röntgas och man upptäcker skadan.

Om man kan röntga förebyggande vet jag inte, ingen som jag vet som provat. Däremot vet jag flera 'ganska unga' (4 - 6 år) hästar som fått problem som efter röntgen kunnat härledas till 'gamla' skador/defekter/etc på halskotpelaren. I en del fall har man undrat om det kanske varit medfött, men i de flesta så har det kunnat fastslås att det är trauma, och när då äg/uppfödaren tänker efter så jo hästen vurpade ju då och då som ung.

Samtidigt, visa mig en fyraårig häst som ALDRIG vurpat som ung liksom..

Men faktiskt ingen aning hur tidigt efter skada man kan se problem. Vet iaf att man inte alltid behöver se det (jmf med ledinflammationer som tillslut ger pålagringar t ex)

Tack för utförligt bra svar :bow: .

Det stämmer nog att det tar ett tag innan förändringarna syns på röntgen och ännu längre tid innan det ev. blir problem.
Och som sagt ....säg den häst som aldrig vurpat.
De flesta spontanläker väl och allt är frid och fröjd, men sedan är det några enstaka som har grym otur.

Iiihhh, nu blev jag orolig för min lilla gumma. Har haft henne på sjukhuset en hel vecka o fick hem henne igår. Hon var vinglig och hade svårt att röra sig på alla fyra när vi åkte in. Nu är hon hältfri på alla fyra och ser ut att må och röra sig som vanligt. De har inte röntgat halskotpelaren eftersom de menar att om hon har någon spricka eller liknande hade det inte gått över av sig självt. De har dock ingen förklaring på vad som var fel, så det är väl troligt att hon gått omkull och fått en svullnad på halskotpelaren. Ska tillbaks på återbesök om två veckor för att kolla läget. Någon här som varit med om något liknande och kan komma med lite tröstande ord om att jag i alla fall kan hoppas på en helt återställd häst?? :crazy:

Nayfayette, hur går det för er?

Jag köpte en lipizzanerhingst för några år sedan.Efter några månader började han plötsligt vingla omkring. Benen hängde inte med helt enkelt..det var hemskt. Jag tog ut vet, equiterapeut och massör men de hittade inget.Men något var ju fel så tillslut bokade jag tid på strömsholm.Väl där blev han undersökt och röntgad. Han hade typ slinger..hm det hette inte så men något sånt kanske ataxi. Det var iaf så att det var ett medfött fel eftersom han var så ung.Vingligheten berodde på att nackkotorna växte fel på något sätt så att ju mer han växte ju mer skulle dessa kotor trycka på nerverna som går från hjärnan genom kotpelaren ut i kroppen.Det var för riskfyllt att operera där, så vi fick avliva honom direkt.Han blev inte ens 2år...snyft. Han var en underbar kille :)

Jag lider med dig,vet hur det känns :cry: men kanske skönast för dem.Kanske har de träffats på de gröna ängarna nu :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka