sliter sig vid longering!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Anja586
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 089
A

Anja586

min häst har börjat med nya hyss och i galoppen när jag longerar så sliter hon sig och brakar runt och jag kan verkligen inte hålla henne! vad finns det för olika tyglar och utrusting som man kan ha när man longerar för att ha bättre kontroll?

Sv: sliter sig vid longering!

Skit i att longera, det är ändå helt värdelöst för annat än att rasta av hästen, och det sliter mkt på kroppen. Tömkör istället!! Och håll dig till skritt och trav tills hästen lyssnar.

Fast jag skulle inte börja tömköra bara sådär. Om man inte vet hur man ska göra vid tömkörning så kan det gå illa och vara minst lika slitsamt som longering. Men visst, KAN man tömköra så är det skonsammare för hästen än vad longering är.

Ta hjälp av någon som kan hjälpa dig med din häst i stället.
Det är bra om du återfinner kontrollen även vid longering eftersom det kan vara nödvändigt att kunna det också. Om det t.ex. beror på att hästen har överskottsenergi kanske du kan släppa hästen i ridhuset en stund först så den får bralla av sig lite (om ni har tillgång till ridhus..)

Dela av ridbanan med hjälp av hinderstöd och bommar, så du får ett begränsat utrymme, lagom stort för att longera. Det ger inte hästen någon möjlighet att dra iväg rakt fram. Byt gångart ofta så den är helt uppmärksam på dig, inte mer än ett varv i samma tempo eller gångart.

Hon kan väl tömköra rakt fram till en början, såå svårt är det inte... Självklart börjar man ju inte i galopp, det utgick jag liksom från att alla förstod. ;)

jag löslongerar alltid,betydligt skonsammare för axlar vid ev ryck elller liknande vid "konster och trix" som hästen kan få för sej ibland.
ofta tycker hästarna att detta är behagligare också.
Mycket givande när man tränar hästen, maximal lydnad när man använder kommandona;) kul oxå:)

använder bara rösten och ett longerspö för att ge kommandon, behöver aldrig röra hästen eller ha en lina som sträcks och drar i munnen:)

MariaAhmira skrev:
jag löslongerar alltid,betydligt skonsammare för axlar vid ev ryck elller liknande vid "konster och trix" som hästen kan få för sej ibland.
ofta tycker hästarna att detta är behagligare också.
Mycket givande när man tränar hästen, maximal lydnad när man använder kommandona;) kul oxå:)

använder bara rösten och ett longerspö för att ge kommandon, behöver aldrig röra hästen eller ha en lina som sträcks och drar i munnen:)

Håller helt klart med dej. Det är roligare att löslongera, hästen tycker oxå det. Min häst slet sej ofta i galoppen vid longering, så jag kopplade loss istället så han fick vara lös, dock var jag i ett 60x20 ridhus så det blev lite jobbigt o springa efter så han inte skulle stanna, så jag kom på att man kan ställa ut hinderstöd som bildar en volt o dra en lina runt, då kan man stå på sin fläck i mitten.
Ibland tar jag o gör en liten fyrkant(ca 30x 15) o då kan man ju jobba hästen även på rakt spår utan lina.

Att tömköra o longera tycker inte jag är av samma syfte.....

Löslongering kan ju också vara ett alterantiv man kan prova.
Men som ni skriver så har det ju inte riktigt samma syfte som tömkörning eller "vanlig" longering med lina.

ja, jag ska nog köpa utrusting så att jag kan tömköra henne och göra det med min tränare så att det blir rätt.

jag löslongerar mycket hellere än longerar, MEN det är ganska svårt när man är i ett stall med 35 personer och vill longera, då kan jag ju inte släppta henne lös när det är andra hsätar där inne, :/ så jag får nog lära mig tömköra eller hållla mig till trav!

tack för era svar!

I vilket syfte longerar du henne till att börja med?

man ska inte, anser jag, nånsin longera hästen i motions syfte. isåfall ska det ha ett syfte i fråga om tex kommando träning/tempo växlings inlärning på unghäst, eller gymnastiserande/arbetande syfte, - och då ska man vara oerhört kunnig för att kunna longera rätt, och få longeringen att åstadkomma det man eftersträvar.

håller med Centaur och övriga - limitera longeringen och välj ett annat träningssätt. sliter hon sig så tycker jag det verkar vara ett tecken på obehag eller att hon inte arbetas effektivt i vilket fall, så det finns isåfall en anledning att se över metoden helt och hållet, inte leta efter hjälpmedel som håller henne i schack under samma övning.

90% av dom som longerar gör det
A: för att dom inte orkar rida
B: för att hästen är för svår att rida om den inte ät trött....

:smirk:

Gärna med en pessoa-sele el nån annan hjälptygel..

Jag är själv en sån som förr longerade/tömkörde om jag inte orkade rida eller var sjuk. Men nu har jag longerat och tömkört i 4 månader, så nu blir det nog inget på ett tag :p

Centaur skrev:
90% av dom som longerar gör det
A: för att dom inte orkar rida
B: för att hästen är för svår att rida om den inte ät trött....

:smirk:

Gärna med en pessoa-sele el nån annan hjälptygel..

C. Tror att det är en ok och vanlig förekommande tränings/motionsform för hästen.

Istället för att börja med en massa remmar och att spänna hästen hit och dit föreslår jag att du, om du nödvändigtvis måste longera, håller dig till skritt och trav och tar reda på andledningen till att hon bara rusar runt och sliter sig i galoppen. Ett annat bra alternativ är att lära henne lösarbete där hon helt enkelt går lös på en volt runt dig. Mycket bra träning både när det gäller vanlig träning och lydnadsträning eftersom du måste lära hästen komandon för dom olika gångarterna (om hon inte redan kan det) och du måste jobba på ett lite anorlunda sätt än om du skulle longera. Har du en vanlig fyrhörnig paddock kan du sätta upp ett litet staket så att det bildar en cirkel. I början kommer hon nog att rusa runt ganska mycket och inte riktigt veta hur hon ska göra, men övning ger färdighet och alla hästar kan lära sig bara dom får tid på sig. Kom ihåg att inte stället för stora krav på henne i början (vilket fu förmodligen vet redan) utan börja helt lugnt med att lära henne att hålla en stagid volt runt dig. Det brukar faktiskt vara det svåraste av allt, att lära hästarna att hålla krav volten utan att vända eller snedda igenom cirkeln. Sen kan du stegvis börja träna mer avancerat och även lära henne att kunna minska in volterna så att hon går på en liten volt runt dig oberoende av "rundcorallens" staket. Det kan ta ett tag och även om jag övat lösarbete med min 4 åring i snart ett år så håller hon fortfarande på att lära sig att att hålla volten jämn, vända utan att jag ska behöva ställa mig ivägen etc, så det är inget man lär in på en kafferast.

Lycka till!

mackan skrev:
I vilket syfte longerar du henne till att börja med?QUOTE]

sist jag gjorde det så var det när vi skulle lös hoppa, och hon skulle få värma upp. jag är medveten om att longering är ytterst dåligt för hästen, och jag gör det inte om jag inte "måste." jag kanske gör det 1 gång varannan månad, och det anser inte jag är särsklit dåligt för hästen och den får nog knappast några skador om jag longerar så lite? eller vad tror du? kanske om man gör det en gång i veckan eller mer, men inte varannan månad.

Matilda_o_Bonita skrev:
Istället för att börja med en massa remmar och att spänna hästen hit och dit föreslår jag att du, om du nödvändigtvis måste longera, håller dig till skritt och trav och tar reda på andledningen till att hon bara rusar runt och sliter sig i galoppen. Ett annat bra alternativ är att lära henne lösarbete där hon helt enkelt går lös på en volt runt dig. Mycket bra träning både när det gäller vanlig träning och lydnadsträning eftersom du måste lära hästen komandon för dom olika gångarterna (om hon inte redan kan det) och du måste jobba på ett lite anorlunda sätt än om du skulle longera. Har du en vanlig fyrhörnig paddock kan du sätta upp ett litet staket så att det bildar en cirkel. I början kommer hon nog att rusa runt ganska mycket och inte riktigt veta hur hon ska göra, men övning ger färdighet och alla hästar kan lära sig bara dom får tid på sig. Kom ihåg att inte stället för stora krav på henne i början (vilket fu förmodligen vet redan) utan börja helt lugnt med att lära henne att hålla en stagid volt runt dig. Det brukar faktiskt vara det svåraste av allt, att lära hästarna att hålla krav volten utan att vända eller snedda igenom cirkeln. Sen kan du stegvis börja träna mer avancerat och även lära henne att kunna minska in volterna så att hon går på en liten volt runt dig oberoende av "rundcorallens" staket. Det kan ta ett tag och även om jag övat lösarbete med min 4 åring i snart ett år så håller hon fortfarande på att lära sig att att hålla volten jämn, vända utan att jag ska behöva ställa mig ivägen etc, så det är inget man lär in på en kafferast.

Lycka till!

ja, som jag skrev lite längre upp i tråden, jag löslongerar hellre än longerar, men jag står i ett stort stall med många hästar så det kan ju vara lite svårt nrä det är mycket folk i manegen och trångt! tack för ditt svar !mvh Anja

om du har möjlighet löslongera henne...
Om du har en inhängad paddock så sätt upp en lina över halva och longerar henne där. om det inte funkar med en lina i mitten kan du alltid fråga en till person att hjlpa dig så kan du göra över hela, så ni står i varsin ända och hjälper hästen att holla sig på "volten" i den gångart du bästemt dig för

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
885
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 237
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Ögonfärg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur